Waarom Belgen niet kunnen voetballen en Nederlanders nooit wereldkampioen worden

Ollanders en Pelgen
Evert van Wijk
Lannoo
9789077432402
144

Evert van Wijk is een Nederlander die na zijn studies in Gent nooit meer helemaal weg is geraakt uit Vlaanderen, al was het maar door zijn huwelijk met een Vlaamse. Na wat omzwervingen in het bedrijfsleven is hij zelfstandig communicatieadviseur en werkt hij zowel in Vlaanderen als in Nederland. Hij is dus goed geplaatst om de verschillen tussen (zaken doen in) Vlaanderen en Nederland te duiden. En dat doet hij ook in zijn boek. Van Wijk doet dat goed gedocumenteerd, maar ver weg van de saaie opsomming. De communicatieadviseur neemt de lezer mee op weg op zijn eerste stapjes in Vlaanderen en de ontdekking van de eerste verschillen om later meer verschillen te schetsen, gekoppeld aan zijn professionele loopbaan. Van Wijk is bij tijden hard voor Vlaanderen (België). Volgens hem ligt de grens tussen Noord- en Zuid-Europa tussen Vlaanderen en Nederland. Vlamingen zien zichzelf veeleer als deel van het Noorden. De auteur houdt zo een spiegel voor de Vlaamse lezer die wel wat confronterend is, maar nooit kwetsend. En hoewel de auteur de politieke situatie goed kan inschatten laat hij zich wel nog misleiden door ‘Belgische’ statistieken die de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië opheffen in nietszeggende gemiddelden. Een boek om van te leren, niet alleen voor wie zaken wil doen in Vlaanderen-Nederland. Met een fijne mix van feit en anekdote.

Doorbraak redactie