Zo werkt Europa na Lissabon

Doorbraak redactie7/1/2011Leestijd 1 minuut
TitelZo werkt Europa na Lissabon
AuteurDirk Sterckx, Isabelle Ryckbost, e.a

Met het Verdrag van Lissabon dat op 1 december 2009 in werking trad, schakelde de Europese integratie in een hogere versnelling. Belangrijke vernieuwingen bestaan erin dat de Europese Unie (EU) ‘transparanter’ wordt en met een ‘president’, droogweg de voorzitter van de Europese Raad, en de Hoge Vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid een steviger plaats wil innemen op het wereldtoneel. De EU breidt uit, verdiept zich en wordt zo almaar complexer. Dan komt een boek als dat van Europees parlementslid Dirk Sterckx, medewerkers van hem en academici van de Universiteit Gent als geroepen. De auteurs presenteren Zo werkt Europa na Lissabon als de vrucht van samenwerking tussen de academische en politieke wereld. Theorie en praktijk bedingen elkaar in een nog nooit eerder vertoond opzet ‘de geschiedenis, de instellingen en het beleid van de Europese Unie in één boek samen te vatten’. Nou ja, in Vlaanderen dan toch, want de Angelsaksische wereld bulkt van zulke werken.

Het is toch veeleer een ‘praktisch’ werk. Analyse of beschouwing moet je ver zoeken. Het boek is een gids doorheen het labyrint van de EU, een uiterst gedetailleerde en goed gestructureerde blokcursus. Met die bedoeling voor ogen laat de titel het boek recht wedervaren. Een apart kritisch hoofdstuk was zeker welkom geweest, meer nog dan tweemaal een nietszeggend ‘voorwoord’ van een Karel De Gucht en een Herman Van Rompuy. Misschien iets voor een volgende druk?

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.