JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Recordjaar voor havens Antwerpen en Gent

Theo Lansloot8/1/2017Leestijd 4 minuten

Positieve cijfers voor beide havens.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Op 1 januari 2017 werd de 52-jarige Jacques Vandermeiren directeur-generaal van het Havenbedrijf Antwerpen. Hij neemt het roer over van Eddy Bruyninckx die 25 jaar aan het hoofd van het Havenbedrijf stond en op 31 december 2016 met pensioen is gegaan.

De nieuwe CEO is voor zover bekend niet politiek gekleurd. Zijn voorganger heette van CD&V-strekking te zijn. Als ex-topman van onder meer energiebedrijf Elia is Vandermeiren uiteraard wel met de politieke wereld vertrouwd. Hij is een volbloed sinjoor en woont al zijn hele leven in de wijk Sint-Andries. Hij kan dus met de fiets naar kantoor rijden en zal dat naar eigen zeggen ook doen.

De zoektocht naar een nieuwe CEO startte in het voorjaar van vorig jaar met de aanstelling van het headhuntersbureau Spencer Stuart dat in binnen- en buitenland op zoek ging naar geschikte kandidaten. Uiteindelijk viel de keuze op Jacques Vandermeiren.

Precieze cijfers over de omzet van de haven liggen vooralsnog niet voor. De haven heeft tijdens de eerste zes maanden van vorig jaar wel 108.317.922 ton goederen behandeld. Dat is 3,6% meer dan tijdens dezelfde periode het jaar voordien. De containertrafiek in Twenty Foot Equivalent Unit (TEU) ging er met een stijging van 4,4% flink op vooruit en ook in de overslag van vloeibaar massagoed werd 8,4% meer behandeling genoteerd waarmee dit segment opnieuw zijn positie van sterke groeier in de Antwerpse haven bevestigt. 

Het eerste halfjaar deden ook beduidend meer ultra grote containerschepen Antwerpen aan. De  eerste zes maanden van 2015 waren dat er nog 146. Tijdens dezelfde periode van 2016 liep dit op tot 242 (+66%). Vooral in de categorie +13.000 TEU was de stijging met +78% zonder meer spectaculair.

De containertrafiek steeg tijdens de eerste zes maanden met 3,9 procent en klokte af op 59.762.977 ton. Dit komt overeen met 5.047.468 behandelde TEU (+4,4%). 

Het roll-on roll-off -verkeer ging daarentegen met 3,7 % achteruit (2.347.444 ton). Het aantal behandelde auto’s zat wel in de lift en steeg tot  620.332 stuks (+1,3%). De opslag van conventioneel stukgoed zakte terug tot 4.752.222 ton (1,7%), ondanks een stijging tot 3.748.613 ton aan gelost staal (+ 12,3%). De behandeling van fruit bleef stabiel maar de behandeling van fruit in containers steeg. Het teruglopen van de behandeling van papier en pulp drukte dan weer op de overslagcijfers. De overslag van vloeibaar massagoed steeg de eerste zes maanden van 2016 tot 35.403.953 ton (+8,4%). Aardoliederivaten stegen tot 26.190.485 ton (+13,9 %.)

De behandeling van droog massagoed (steenkool en erts) klokte af op 6.051.326 ton, wat een daling van 14,7% betekent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

De grotere tankopslag versterkt de positie van het petrochemische complex. Antwerpen dankt haar aantrekkelijkheid voor internationale investeerders aan zijn zeer centrale ligging in Europa en de sterke concentratie aan chemiebedrijven, gekoppeld aan de beschikbaarheid van goed geschoolde werknemers.

De groeicijfers  in de loop van de jongste jaren onderstrepen de noodzaak van de verdere ontwikkeling van de haven. Het gaat daarbij niet alleen om de reeds geplande inbreiding op beide Schelde-oevers, maar ook om de geplande uitbreiding van de haven op de linker-Schelde-oever.

Het havenbedrijf meent dat vanaf 2020-2021 het Deurganck-dok alleen niet zal volstaan om de verdere groei van de containerbehandeling op te vangen. Het hoopt dan ook dat de aanleg van een nieuw getijdendok hoog op de politieke agenda komt.

Meer groei betekent ook meer transport en dus is de ontsluiting van de haven voor alle vrachtverkeer een zeer belangrijk aandachtspunt voor het Antwerpse Havenbedrijf. De bouw van de Oosterweelverbinding verdient daarom de allerhoogste prioriteit. Het is voor het Havenbedrijf belangrijk dat er spoedig een integrale mobiliteitsoplossing komt die onder meer rekening houdt met het vermijden van congestie, voor zowel doorgaand verkeer als het havenverkeer zelf.

Daarom is het Havenbedrijf vragende partij voor een volwaardig knooppunt tussen het haveninterne wegennet en het hoofdwegennet. De Oosterweelknoop is hiervoor ontworpen en voldoet aan al deze eisen voor zover de Oosterweeltunnel volledig beantwoordt aan de bepalingen van het Europees verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR). Dit alles om de sterkste motor van de Vlaamse economie niet lam te leggen.

Een van de hoogtepunten in 2016 was het op 11 juli 2016 gesloten samenwerkingsakkoord met de ‘Shahid Rajaee Port Authority’, de havenautoriteit van de haven van Bandar Abbas in Iran. Bandar Abbas behandelt 90% van alle in- en uitgaande containers van Iran en is daarmee goed voor bijna de helft van de 200 miljoen ton goederen die jaarlijks door de 11 Iraanse havens worden overgeslagen. In het kader van die overeenkomst zullen de autoriteiten hun  krachten bundelen, zodat bedrijven nauw kunnen samenwerken en daardoor de onderlinge trafiek versterken. Daartoe zal er onder meer informatie worden uitgewisseld over statistieken en ontwikkelingsprojecten, maar zal er bijvoorbeeld ook worden samengewerkt op het vlak van training. De haven van Antwerpen beschikt immers met APEC  over een uitstekend filiaal dat gespecialiseerd is in training en opleiding naar maat.

Het lijkt dus nu al vrijwel vast te staan dat 2016 voor de Antwerpse haven een recordjaar was. Het aantreden van een nieuwe directeur-generaal van het Havenbedrijf belooft een nog beter resultaat in 2017.

Gent

Voor de Gentse haven staat het al vast dat 2016 het beste jaar ooit is. In een communiqué van 6 januari bevestigt het havenbedrijf dat de Gentse haven qua droge bulkgoederen opnieuw de grootste van het land is. De overslag via zeevaart kende een record met 29,1 miljoen ton, een stijging van 10,3% tegenover het jaar voordien. De verhoopte tonnage van 30 miljoen in 2020 komt hiermee in zicht.

De haven boekt met 3,7 miljoen ton inzake conventioneel stukgoed voor het tweede jaar op rij een record. Staalplaten, plaatstaal en plaatijzer zijn hierbij het belangrijkst. De overslag van vloeibare bulk boekt een ongezien volume van 5,4 miljoen ton (+45,9%) vooral door het lossen van nafta, een mengsel van koolwaterstoffen. De goederenoverslag via binnenvaart  steeg  tot 21,9 miljoen ton (+9 %) terwijl de binnenvaart in 2015 nog een ferme klap kreeg. Steenkool, gas- en dieselolie, zand en grint,  wegen hier het meest door.

Vorig jaar is het vierde beste jaar ooit en blijft ruim boven het vooropgestelde streefcijfer van 20 miljoen ton. De totale goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart komt daarmee op 51 miljoen ton,tegen 46,5 miljoen ton in 2015 (+9,8 %).

 

Foto: (c) Reporters

Categorieën

Theo Lansloot (1931 -2020) was licentiaat handels- en financiële wetenschappen. Hij was als ambassadeur op rust publicist bij verschillende media. Door zijn professionele achtergrond was hij welbeslagen inzake diplomatie en internationale politiek. Ook volgde Theo de verhoudingen tussen Nederland en Vlaanderen op de voet.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

Mathijs Schiffers beschrijft in ‘Brexit, Brussel, Brabant’ op een verstaanbare manier het reilen en zeilen van de Europese Unie. Het werk is ons boek van de week, verkrijgbaar tegen een voordeelprijs.