Schenk opnieuw aandacht aan spelling
Open brief aan de Minister van Onderwijs
Niet alleen professoren [http://www.demorgen.be/binnenland/ze-kunnen-niet-meer-schrijven-meneer-a2373221/] ergeren zich blauw aan de vreemdste spelfouten. Tijd voor een open brief.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementMevrauw de Minister
Vorege week klaagde een universiteitsproffesor teregt het erbarmelijke spellingsniveau van zijn studenten aan. De voorbeie weken namen duizenden leeraars in het secundeir onderweis examens af van heel eiverige en ook minder gedreven leerlingen. De leerkragten ervare hetzelvde probleem: het niveau van de spelling van onze taal is zorgwekkend en daarenboven vermoeient om te leze.
Ik weet dat ministers van Onderweis gedreven worden door veranderingsdrang en graag als een soort beeldenstormers het onderweis willen te lijf gaan. Vooraleer u verder gaat met hervormingen, waar mensen in het veld zelf niet altijd op ziten te wachte, kan u misschien eens de teid nemen om na te denke over het belang van onze moedertaal. Daarbij heb ik het niet lauter over het begreipen en het spreke ervan, maar ook over het correct schrijve.
Vandaag is de overgrote meerderhijd van leerkragten geconditioneert om beina geen rekening te hauden met de speling van de leerlingen, het zou immers slechte gevolgen kunnen hebben voor de eindresultaten. Bovendien mach het ook niet. Leraars worden er voordurend op gewezen dat leerlingen niet mogen worden afgerekent op hun spelfouten. Ook niet in het vak Nederlants. Alleen wanneer de vraagstelling specifiek over speling gaat, adviseerd men de leraar Nederlans om rekening te houden met speling. In andere opdrachten (luisteroefeningen, taalbeschauwing, leesoefeningen) is speling immers geen prioriteit.
Excellentie, ik ben een geschidenisleraar. Voor mijn vak is het vaak huilen met de ped op. Hoe vaak ik de leerlingen ook weis op hun speling, er word helemaal geen belang aan gehegt. Ik vermoei mezelf door consequent de taalfouten aan te duiden, maar ik hou me tog ook vaak in. Weet u dat zelfs de pienterste leerlingen de meest bizare schreiffauten maken? Ik heb het niet over de klasieke spelfouten, maar over werkelijk de vreemdste zaken. Zei doen het zeker niet opzettelijk. Het leikt immers tog nie zo belangreik, die spelling.
Ik ben het er volledig mee eens: leerlingen moete het vooral nog lere. Maar ze zijn verdorie hardleers en de huidige opvattingen over spelingsonderweis bevestigen hen daar aleen maar in.
Meschien wilt u me wel gelove na het leze van deze waarhijdsgetrouwe brief.
Hoochagtent
Namens een heleboel leraars
Harry De Paepe
PS: Mocht u eraan twijfelen, de spellingsfouten zijn opzettelijk.
Harry De Paepe (1981) is auteur en leraar. Hij heeft een grote passie voor geschiedenis en Engeland.
In naakte cijfers daalt de Britse criminaliteit al jaren en toch voelt de gewone Brit zich steeds minder veilig.
‘Sick’ is een relevante en hilarische roman waarin Bavo Dhooge alle humoristische registers opentrekt, zonder daarbij ook maar een moment de vinger van de pols van de maatschappij te halen.