JavaScript is required for this website to work.
post

Supporter Red Devils

Pieter Bauwens4/6/2014Leestijd 2 minuten

Het kan u niet ontgaan zijn, al die Belgische vlaggen in het straatbeeld. Nationale feestdag? Neen, het WK voetbal komt er aan. Onze hoofdredacteur loopt verloren tussen supporteruitspattingen, merchandising en commerce. 

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Laat ons beginnen met het goede nieuws. De aanloop van de wereldbeker voetbal en de hype rond de Rode Duivels, excuseer, de Red Devils, heeft de kiesstrijd helemaal niet beïnvloed. 0,0%, ondanks alle doemscenario’s op voorhand. Maar ontsnappen is nu niet meer mogelijk. Elke dag in elke krant. Is er een product dat die Red Devils (of een verwijzing naar voetbal of de wereldbeker of truitjes of God mag weten wat nog allemaal) niet gebruikt? Er is geen ontsnappen aan. dSAvond (4 juni 2014) gaf een overzicht van geschilderde huizen en auto’s, bevlagde straten en cafés, enfin u kan het zo gek niet bedenken en het is nog een tiental dagen eer het eerste grote scherm wordt opgetrokken en die Red Devils hun eerste match spelen. ‘Eindelijk kunnen wij ook eens doen zoals de Nederlanders met hun Oranjelegioen’ las ik ergens. God sta me bij. Is dat de nieuwe norm? Jeetje.

En dan had ik die tricolore hoesjes nog niet gezien om over je autospiegels te spannen … Ach het ene nationalisme is het andere niet. stel je voor dat ze zoiets zouden uitdelen op pakweg de IJzerwake en diehards van de Vlaamse Beweging daarmee zouden rondrijden. Ik zie die anti-Vlaamse twitteraars al over elkaar vallen van het lachen. En gelijk hebben ze. Maar wacht eens? Wat staat er op die hoesjes? Een merk van abdijkaas. Ah, ik dacht dat die mensen supporter waren van de Red Devils?!  Maar neen, zlaten ons gewoon weten dat ze graag abdijkaas eten. Rare jongens die kaaseters. Eens vragen aan de kaashoeve om de hoek of ze ook niet zulke hoesjes willen maken. Liefst met een koe op. Hoewel, België kennende is het wachten tot een of andere verkeersinstelling de politie aanraadt om die hoesjes te verbieden wegens een of ander gevaar, slecht zicht, afleiding of om het even wat.

Bij nader inzien zijn die meeste andere vlaggen en wimpels ook allemaal voorzien van een merk van een of znder biermerk. Met uitzondering van die met het opschrift Belgium. Het Engels is de nieuwe taal van de nieuwe belgitude. Hoewel belgitude, met politiek heeft het helemaal niets te maken. De tricolore heeft zijn patriottische betekenis ingeruild voor een rol als vlag van een voetbalclub. Onze nationale ploeg is vakkundig in de markt gezet, inclusief merchandising, een mooie bron van inkomsten voor de voetbalbond. En de kosten kan je drukken als je de Rode Duivels/Diables Rouges in de markt kan zetten als Red Devils. Dat is ook internationaler, daarmee bereik je een breder publiek – ook in het buitenland. The world is not enough. Neen, met politiek heeft het niets te maken. Wel met ‘kleine ventjes en grote percentjes’.

De Red Devils voldoen daarmee volledig aan de nieuwe norm: hype, merchandising, media-hype, iedereen wint, vooral de commerce. De Red Devils  passen op dit WK. Het hoogfeest van de commerciële fake. Alweer een reden om mensen het eten uit hun mond te laten sparen om toch maar het (te dure) truitje van hun (te) vet betaalde voetbalheld te kunnen kopen (ook voor de kroost). Dat truitje is dan nog gemaakt door lotgenoten, onderbetaald (aan slavernij grenzende) arbeiders in een ver-weg-land. En ik vraag me net af, waar zouden die hoesjes gemaakt zijn om over die autospiegels te spannen? Er zijn er die winst en verlies al kunnen tellen voor het begin van het WK. Voetbal is meer en meer een goed reden voor commerce geworden, met sport heeft het minder en minder te maken.

Of het u gerust of ongerust maakt, in Red Devils-shirt zal u me niet zien rondlopen. Ach ik hoop dat de Red Devils het goed doen, je supportert ook als overtuigd Vlaming liever voor jongens van hier dan van elders. Ja toch, Oei, zei ik nu net ‘eigen volk eerst’?

Foto © Reporters

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Sick’ is een relevante en hilarische roman waarin Bavo Dhooge alle humoristische registers opentrekt, zonder daarbij ook maar een moment de vinger van de pols van de maatschappij te halen.