Actualiteit, Binnenland, Commentaar

#TOUSENFRANCE

Vragen bij het taalgebruik van de Red Devils


Je gelooft het niet tot je het zelf leest: met #tousenFrance willen de Rode Duivels het hele land verenigen. Une Belgique unie, zeg maar. De voetbalbond voegt er aan toe: ‘Het belooft alvast een unieke ervaring te worden voor de nationale ploeg, maar uiteraard ook voor onze supporters. Was Brazilië door de afstand en de prijs nog voor velen onhaalbaar, dan wordt Frankrijk dat des te minder. We zijn er dan ook van overtuigd dat onze fans massaal naar Frankrijk willen trekken om de Duivels te steunen en Europa te tonen waar onze Tousensemble sfeer voor staat’, luidt het in een mededeling van de voetbalbond. Tijdens de thuiswedstrijd tegen Israël (13 oktober 2015) vindt een eerste #TOUSENFRANCE-tifo plaats in het Koning Boudewijnstadion…

En ach het is maar een voetbalploeg, dat weten we ook wel. Het is maar het nieuwe exportproduct van de nieuwe belgitude, inclusief dat vleugje kosmopolitisme dat toont dat je boven de gemiddelde mens staat. Dat krijgt vorm in vooral het gebruik van het Engels en het Frans als voertaal, uiteraard ook op Twitter en Facebook. Om fan te zijn van de Red Devils moet je je talen kennen.

Typisch voetbal? Die Mannschaft het Duitse nationale team heeft twee twitteraccounts, een in het Engels (@DFB_Team_EN) en een in het Duits (@DFB_Team), Les Bleues, het nationale team van Frankrijk doet het enkel in het Frans (@equipedefrance). Die fans hoeven geen Engels te kennen om hun nationale ploeg te volgen, terwijl die beide teams toch ook enige internationale uitstraling hebben, toch?

En is er nu iemand in de Vlaamse pers die, in de week van het Nederlands, enige kritische opmerking maakt bij de eentalig Franse slogan, de opvolger van de al even eentalige #tousensemble? Voor kritische reactie moet u op Facebook of Twitter zijn, waar Pour les Flamands la même chose, een vaak gelezen opmerking is. Maar dat zijn dan waarschijnlijk verzuurde, bekrompen, enggeestige pretbedervers. Er is duidelijk sprake van gewenning na de campagne voor de WK-deelname in Brazilië.

Het spelpeil van de Red Devils becommentariëren, dat mag nog, maar de hele marketingmachine die er geld moet van maken, die duldt geen kritiek. Iedereen wint nietwaar, van oplage tot consumptie. De Red Devils voldoen daarmee volledig aan de nieuwe norm: merchandising, media-hype, iedereen wint, vooral de commerce.

De kern van #tousenFrance is geen slechte wil, geen minachting van het Nederlands of van de Vlamingen, het is commerce. De kosmopolitische marketingjongens die niet geloven in het Nederlands als hippe taal. Neen, geld maak je met Frans en Engels. Zolang Kevin betaalt voor zijn sjaal, speciale editie van de krant, exclusieve vlag bij de bak pils én lid wordt van de enige supportersclub (enkel leden kunnen kaartjes kopen voor de wedstrijden van het EK) dan is alles goed. Met sport heeft dit al lang niets meer te maken, met enig ‘nationaal gevoel’ ook niet.

De Vlaamse minister van Sport mocht eens wat vragen stellen aan de voetbalbond.

Afbeelding (c) Facebook Belgian Red Devils (https://www.facebook.com/BelgianRedDevils)

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Ik word vriend van Doorbraak.

Pieter Bauwens

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak