Advertentie
Actualiteit, Binnenland

Treinlijn Terneuzen-Gent voorbode van meer internationale verbindingen?

Sinds 1939 bestaat er al een goederentrein van het Nederlandse Terneuzen (Zeeland) naar Gent voor het haventransport, maar er komt steeds meer animo om op deze (nieuwe) verbinding ook personenvervoer mogelijk te maken. Zo ondertekenden vorige week 24 (Oost-)Vlaamse politici en Jan Briers (N-VA), gouverneur van Oost-Vlaanderen, een brief om dit personenvervoer op te nemen in het investeringsprogramma van Infrabel en de NMBS.

Studie besteld

Dit voorstel ligt in de lijn waarvoor de de actiegroep ‘204 op de sporen’ al jaren voor ijvert. Zij willen in eerste instantie naast een goederen- ook een personentrein tussen Gent en Zelzate, die dan verlengd kan worden naar Terneuzen. Dit zou het verkeer kunnen ontlasten en zorgen voor een daling van de fijnstofuitstoot in de Gentse kanaalzone. Enkele maanden geleden bestelde Terneuzen, Gent, de havens in Gent en Zeeland en de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland trouwens een studie over de verbetering van de spoorinfrastructuur in en tussen de havengebieden van Gent en Terneuzen. In 2020 zou dat onderzoek afgerond zijn.

Ook in Zeeuws-Vlaanderen vraag naar personenverbinding

De burgemeester van Terneuzen Jan Lonink (PvdA) is alvast voorstander van een personenverbinding van Gent naar zijn gemeente. Hij vindt het een realistisch plan. Lonink verwacht dat er ook in Zeeuws-Vlaanderen veel vraag zal zijn naar zo’n verbinding. Zo gaan er steeds vaker Zeeuws-Vlaamse jongeren in Gent studeren en is deze lijn ook interessant vanwege de toekomstige fusie van beide havens.

Terneuzen zelf pleit al langer voor een betere spoorverbinding voor het goederenverkeer. Een nieuw stuk spoor in Zeeuws-Vlaanderen tussen Axel en Zelzate van acht kilometer, dat slechts 50 tot 80 miljoen euro zou kosten, kan een enorme tijdswinst opleveren voor bedrijven in de kanaalzone. Al is de vraag of dit voor de Nederlandse en Belgische regering prioritair is.

Als het nieuwe goederenspoor er komt, is het volgens de burgemeester en de Belgische politici die de brief schreven realistisch dat deze ook gebruikt wordt voor personenvervoer. Zo kunnen werknemers van de bedrijven ArcelorMittal en Volvo Cars gebruik maken van de verbinding.

Het voorstel voor deze personentrein is niet nieuw, want al in 2011 kwam de PVV in Terneuzen hiermee op de proppen. In 2013 legde de VVD dit voorstel opnieuw op tafel, maar trok ze de motie daartoe in omdat de cultuurverschillen in visie tussen Vlaanderen en Nederland (Zeeuws-Vlaanderen) te groot zouden zijn.

Meer internationaal verkeer

Het is overigens karig gesteld met grensoverschrijdende verbindingen in het openbaar vervoer en daarom boden afgelopen weekend de reizigersorganisaties TreinTramBus en haar Nederlandse variant Rover een manifest aan voor de snelle realisatie van acht belangrijke busverbindingen tussen Nederland en België.

Ze willen hiermee de aantrekkingskracht en leefbaarheid van het grensgebied verhogen, want inwoners van Limburg en Zeeland reizen soms gemakkelijker naar Belgische steden dan bijvoorbeeld naar Amsterdam of Utrecht. Maar het realiseren van goede grensoverschrijdende busverbindingen is de laatste decennia alleen maar ingewikkelder geworden, betreuren de reizigersorganisaties, door de verschillende tarieven, verschillende abonnementen en reizigersinformatie die niet over de grens gaat.

Busverbindingen en Benelux-verkeer

Concreet stellen ze in hun manifest acht belangrijke natuurlijke busverbindingen voor die zo snel mogelijk gerealiseerd moeten worden: Gent-Terneuzen-Middelburg/Goes, Bergen op Zoom-Putte-Kapellen, Breda-Zundert-Wuustwezel, Breda-Meersel-Hoogstraten, Turnhout-Eindhoven Airport-Eindhoven, Hasselt-Neerpelt-Valkenswaard-Eindhoven, Hamont-Maarheeze en Genk-Maasmechelen-Sittard. Deze busverbindingen vormen een alternatief voor gemiste spoorverbindingen. Eerder stelde het Comité Nieuwe Benelux al voor om de Benelux als binnenland te beschouwen en het treinverkeer van de drie landen op elkaar af te stemmen. Aan ideeën dus geen gebrek, nu is het nog wachten op de realisaties.

 

Reacties

Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel
Hoofdredacteur: Pieter Bauwens
Webbeheer: Dirk Laeremans