JavaScript is required for this website to work.
post

Vergeten vragen van de voorbije week (71)

Dominique Laridon11/11/2019Leestijd 5 minuten

foto © Image Source /REPORTERS

Op deze 11 november geen krant in uw bus, maar de Vergeten Vragen zijn wél trouw op post.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Ook de voorbije week werden veel vragen gesteld – en waren er ook vragen die te weinig of helemaal niet gesteld werden. Aan het begin van de nieuwe week kunnen er misschien nog enkele vragen opgeworpen worden. Zoals:

Wat is het verschil tussen Polanski en De Pauw? 

(Aan Radio 1, dat luisteraars naar de nieuwe film van Roman Polanski stuurt. In spotjes op Radio 1 wordt gesproken over ‘de notoire regisseur Roman Polanski’, wat natuurlijk ook een manier is om te verwijzen naar ontucht met een minderjarige. Polanski durft al sinds 1978 niet meer terug naar de Verenigde Staten, omdat hij weet wat hem daar boven het hoofd hangt als voortvluchtige zedenschenner. Nog maar vorige week dook een nieuw verkrachtingsverhaal op. De VRT is vies van Bart De Pauw, maar promoot Polanski. Er zitten veel moraalridders aan de Reyerslaan, maar het is altijd een heel scheve moraal.)

Hoeveel herverdeling kan dit land nog aan?

(Aan kandidaat-voorzitter van CD&V Raf Terwingen, die een slecht plan heeft: ‘De volgende regering moet een herverdelingsregering worden’. Met ‘herverdelen’ wordt belasten bedoeld. Concreet denkt Terwingen aan een dual income tax en een nieuwe versie van de effectentaks. België is al het meest herverdelende land ter wereld, maar voor politici als Terwingen kunnen er altijd nog enkele belastingen bovenop.)

Hoe komt het dat Vlamingen wegtrekken uit steden?

(Aan de academici die benadrukken dat de bouwwoede niets te maken heeft met de massamigratie: ‘De Vlamingen die uit de steden wegtrokken, hebben ons land volgebouwd’. Deze ‘experts’ vergeten voor het gemak dat de blanke stadsvlucht mede veroorzaakt wordt door de multiculturele malaise. Opnieuw gaan samenhokken in steden – wat bijvoorbeeld de Vlaamse Bouwmeester zo graag wil – ligt moeilijk net omdat veel Vlamingen de grote steden (terecht) associëren met vervreemding, criminaliteit en culturele spanningen.)

Wat is er zo schokkend aan Othmans banale opiniestuk? 

(Aan de webredactie van de VRT, die een opiniestuk van Othman El Hammouchi niet durfde plaatsen: ‘We hebben het moeilijk met de conclusie die je bereikt over N-VA’. Bizar, want El Hammouchi had gewoon een zoveelste versie geschreven van Vlaanderens meest populaire opiniestuk: N-VA heeft het inclusief nationalisme losgelaten, N-VA is racistisch… U kent het, want ditzelfde opiniestuk wordt al jaren gepubliceerd, haast elke dag – wanneer niet in een ‘kwaliteitskrant’, dan wel ergens op een website.)

Welke alt-right memes mogen we vrolijk adopteren?

(Aan de jongelui die nu ‘OK Boomer‘ kreunen, omdat er nu eenmaal niets zo rebels is als surfen op een mediahype. De grap is dat ‘boomer’ al lang ingeburgerd is in alt-right-kringen, verwijzend naar de generatie die beïnvloed werd door de geest van mei ’68. Eigenlijk is ‘OK, Boomer’ een beetje zoals ‘Pepe the Frog’: een internetmeme met alt-right-wortels. Alleen is deze meme nu eens wél omarmd door de massamedia.)

Waarom heeft de VRT zoveel grote cameraploegen nodig?

(Aan Terzake-journalist Pieterjan De Smedt, die vindt dat de VRT gerust 2 cameraploegen naar 1 persconferentie kan sturen: ‘Als we op een persconferentie verschijnen met twee cameraploegen – ‘Terzake’ en ‘Het Journaal’ – dan mag je er gif op innemen dat De Wever of Crevits met een steek onder water komt: ’twee ploegen? VTM staat hier maar met één ploeg, hoor. Bij de VRT valt duidelijk nog te besparen’. Dat is niet correct, we werken voor twee verschillende programma’s’. Je zou denken dat twee journalisten van twee programma’s op één persconferentie tenminste een en dezelfde cameraploeg kunnen gebruiken. Nu we het toch over die cameraploegen van de VRT hebben: hoe komt het dat VTM televisie kan maken met één journalist en een cameraman, terwijl de VRT doorgaans een journalist, een cameraman én een geluidsman moet sturen? Zonder hoorbaar verschil voor de kijker, trouwens.)

Waar blijven jullie deze mensen toch vinden? 

(Aan De Morgen, waar ze weer eens een professor gevonden hebben die maar al te graag wil spugen in zijn eigen wieg: ‘Tijd om toe te geven: wit Vlaanderen is banaal racistisch’. Je mag over geen enkel volk zulke platte veralgemeningen lanceren, behalve dan over de Vlamingen. Hoe vaak hebben we deze slecht verpakte zelfhaat nu al geserveerd gekregen?)

Hoeveel zieltjes zijn er nog te winnen voor het confederalisme?

(Aan N-VA, nu een nieuwe peiling zegt dat 48% van de Vlamingen oren heeft naar het confederalisme. In februari, amper 9 maanden geleden, was dat nog 29%. Nochtans heeft de N-VA intussen niet zwaar ingezet op het confederalisme. Zelfs nu elke dag duidelijker wordt dat België niet werkt (zeker niet voor de Vlamingen) drukt N-VA nog steeds niet diep op het communautaire gaspedaal. Er is ook geen enkele krant of geen enkele invloedrijke opiniemaker die voluit rijdt voor het confederalisme. En toch is er duidelijk potentieel. Wanneer neemt N-VA zijn historische rol weer op?)

Welke Vlaamse theaters verdienen een eco-boycot?

(Aan de Franse choreograaf Jérôme Bel, die voorstellingen boycot van alle gezelschappen die nog steeds gebruik maken van het vliegtuig: ‘Ik begon de ecologische kost te berekenen: het aantal dansers, hun reizen van de ene kant van de Atlantische oceaan naar de andere, de kostuums en het aantal technici achter de schermen. Plots zag ik de ijskappen voor mijn ogen smelten’. We kunnen nu een beetje medelijden hebben met deze bange en ijlende man, die overigens zelf 25 jaar lang de wereld rondreisde, maar we kunnen ook blij zijn dat er eindelijk een ‘klimaatculturo’ voor eigen deur gaat vegen.)

Hoeveel culturele superhelden heeft de islam voortgebracht? 

(Aan de vele cultuurrelativisten, nu een nieuwe tentoonstelling de schijnwerpers richt op de joodse wortels van de meest beroemde superhelden. Joden zijn niet alleen oververtegenwoordigd bij Nobelprijswinnaars: ook bij stripauteurs vind je joden bij de vleet. De grote Amerikaanse uitgeverijen hebben al vaak geprobeerd om islamitische auteurs én islamitische superhelden te lanceren, maar die pogingen hebben nooit echt vleugels gekregen. Je zou bijna gaan denken dat er niet in élke cultuur de nodige lichtvoetigheid te vinden is.)

Wanneer raken theatermakers uitgekeken op naakt? 

(Aan regisseur Romeo Castellucci, die de katholieke heilige Jeanne d’Arc naakt afbeeldt in een nieuwe opera: ‘Sterke beelden’ kirt De Morgen. Zou er in het Europees theater een groter cliché zijn dan een zoveelste naakt? Je zou eerder schrikken als er eens een personage kleren aan heeft. Hoe belegen. Hoe voorspelbaar. Hoe braaf. Evenmin is het een verrassing dat Castellucci, die eerder al stront liet druipen over het aangezicht van Christus, weer eens een christelijk icoon viseert. Wanneer zet hij de profeet Mohammed eens in zijn blootje?)

Wie zal Macron vanaf nu de Franse Farage noemen?

(Aan alle tegenstanders van protectionisme en grensbewaking, nu de Franse regering ‘de controle over de migratiepolitiek‘ terug wil. Als de Britten terug vat willen krijgen op hun grenzen, dan haalt weldenkend Europa de neus op. Maar in deze Europese Unie zijn er altijd regeringsleiders die een beetje meer marge krijgen. Een strenge migratiepolitiek in Frankrijk zal níet gediaboliseerd worden.)

Hoeveel hebben wij te danken aan de katholieke Kerk?

(Aan iedereen die gretig inhakt op de Kerk, wat in West-Europa gelijkstaat aan schieten op een lijkwagen. Een nieuw onderzoek wijst er op dat Europa nochtans  veel welvaart dankt aan de Kerk, die bijvoorbeeld de familiale clanstructuren heeft opengebroken door huwelijken tussen bloedverwanten te verbieden. ‘In Iran wordt nog steeds zo’n dertig procent van de huwelijken gesloten tussen (achter)neven en (achter)nichten. In Afghanistan en Pakistan ligt dat aandeel zelfs op vijftig tot zestig procent’. Het is nu heel erg trendy om Rome alsmaar te verketteren, maar hoe zou onze wereld er eigenlijk uitzien als die Kerk er nooit was geweest?)

Wie is liefdadig en wie geniet er van liefdadigheid?

(Aan koningin Mathilde, die in Duitsland bekroond werd met de prestigieuze Bambi-award voor liefdadigheidswerk. Hier lijkt er sprake van een misverstand. De koninklijke familie geniet van liefdadigheid. Wanneer wordt de Vlaamse belastingbetaler eens beloond voor al zijn liefdadigheid?)

Zit u zelf ook nog met vragen? Blijf er niet mee zitten. Stel ze hardop in een reactie op dit stuk.

Dominique Laridon (1978) zat eerst gewoon op Twitter, maar 140 tekens bleken toch iets te beperkt. Je hebt dan ook wat meer woorden nodig als je kanttekeningen wil plaatsen bij het publieke debat, licht wil laten schijnen op de manoeuvres binnen de binnenlandse politiek of uitgebreid wil treuren om de ondergang van het Avondland. Dominique heeft ergens in een lade een diploma politieke wetenschappen liggen, maar dat hoeft u niet ter sprake te brengen - het ligt gevoelig. 

Commentaren en reacties
Gerelateerde artikelen

‘Sick’ is een relevante en hilarische roman waarin Bavo Dhooge alle humoristische registers opentrekt, zonder daarbij ook maar een moment de vinger van de pols van de maatschappij te halen.