Actualiteit
Standpunt
Standpunt

Verkiezingen bij een donderslag

Sociale media en verkiezingen

De sociale media worden echt ingezet deze verkiezingen. Op twitter zie je al lang de V-handjes van de N-VA-gezinde twitteradept. Vlaams Belang heeft voor de supporters een potlood. Op facebook zijn er ‘buttons’ om aan je profiel toe te voegen of foto’s die, wat de politieke voorkeur betreft, niets aan de verbeelding overlaten. Er worden deftig artikels, cartoons, filmpjes en tutti quanti gedeeld, al dan niet voorzien van de nodige commentaar. Dáár speelt de hedendaagse politieke discussie zich af. Dáár moet je als partij bij zijn.

Donderslag

Een hele donderslag bij heldere hemel, een kleine maand geleden: ‘N-VA stuurt sociale-mediabom naar kiezer’. Zoiets. Via ‘thunderclap.it’ een website die gebruikers van sociale media de kans geeft in te tekenen op een campagne. Al wie intekent geeft de toestemming om een bericht, dat je op voorhand op de Thunderclap-website kan zien, op je twitter of facebook … te plaatsen. Zo krijgt een hele hoop mensen tegelijk hetzelfde bericht binnen. In dit geval ‘Kiest u voor het N-VA-model of voor het PS-model? #VVV14 http://thndr.it/1m4Yd9J‘ (de link in het bericht leidt je dan naar een iets grote bericht van de N-VA, inclusief foto van Bart De Wever). Alsof al je vrienden tegelijkertijd zeggen: stem voor de N-VA, ik doe dat ook. Zoiets is de bedoeling. Dat het een goedkope manier is om een enorm bereik te hebben, hoef ik u niet te vertellen. Laten we eerlijk zijn, als ik het eerder had geweten, we hadden dat voor Doorbraak ook al lang gebruikt. En ik ben ervan overtuigd dat ze dat ook in nogal wat partijhoofdkwartieren dachten …

Zo een fantastisch systeem moest en zou nog gebruikt worden … en ja hoor, daar kwam de anti-N-VA campagne, en de CD&V en het Vlaams Belang. Allemaal op twee dagen los te laten op de socialemediagebruiker, 23 en 24 mei.

23 mei

Vlaams Belang kiest de vlucht vooruit en laat de socialeberichtenbom ontploffen op 23 mei. En hun campagne loopt goed. Ruim op voorhand is het beoogde doel bereikt (100 mensen die intekenen en dus de boodschap doorsturen). Binnen de dag was zelfs bijna het dubbel gerealiseerd en er zat nog beweging in. Met een sociaal mediabereik van meer dan 100.000 voor de boodschap: ‘Wilt u dat we eindelijk baas worden over onze eigen centen, onze eigen grenzen en onze eigen toekomst? #wordnubaas http://thndr.it/1skK4Wp’ met de link … Dat weet uw wel al ondertussen.

Ook CD&V? Euh, wel ja en neen. Het is een individuele kandidate van CD&V die zich aan Thunderclap gewaagd heeft: ene Hilde De Graeve, 13e plaats voor het Vlaams Parlement – enig zoekwerk levert op – uit Oost-Vlaanderen. Hilde is heel actief op het wereldwijde net met een eigen youtube kanaal waarin ze armworstelt met andere CD&V-politici en een bescheiden @HildeDeGraeve op Twitter … Nu beukt Hilde op de grote poorten der politieke onsterfelijkheid via Thunderclap. Maar met nog 14 dagen te gaan heeft z e… 2% van haar doel bereikt: 100 supporters,  twee van honderd, dat zijn dus twee mensen die haar steunen … haar boodschap heeft voorlopig een bereik van 234 sociale mediagebruikers. Voor de liefhebbers: ‘Hilde staat voor een sterk en warm Vlaanderen met aandacht voor onderwijs, kinderopvang en kwaliteitsvolle zorg. http://thndr.it/1i4HfRg’. CD&V Oost-Vlaanderen mag Hilde wel wat meer steunen, of de grote poort van de politieke onsterfelijkheid wordt een achterpoortje, of erger nog, een item bij De Ideale Wereld op Vier. Dat wensen we eerlijke kandidaten onderaan de lijst niet toe … of is 13 echt een ongeluksgetal?

24 mei

Op 24 mei is er dan de clash tussen N-VA en anti-N-VA. Hoewel die eigenlijk beslecht lijkt. ‘Ik stem niet op N-VA’ is een campagne, opgezet door ene Maarten Peers, iemand met een lege twitteraccount @MaartenPeers en de account gelinkt aan de actie @StemAnders1 ‘Denk na! Stem Anders op 25/5!’ een boeiende actietwitter met het laatste bericht op 22 april. De actie zocht 100 supporters en zit aan 91%, nog negen te gaan en ze kunnen voor zichzelf volhouden dat ze geslaagd zijn. Niet zo moeilijk trouwens, je maakt gewoon nog negen profielen aan op twitter. Het bereik van de anti-N-VA-campagne: 40 338 op het moment dat we dit schrijven – en er zat in die tijd niet echt beweging in … Hilde De Graeve zou daar best tevreden mee zijn, vermoedelijk, maar als tegenbombardement tegen het ‘geweld’ van de N-VA zal het maar zwakjes lijken. Een klappertjesgeweer tegenover een bommentapijt. De N-VA was ambitieus en zocht 250 socialemediasupporters. Als we dit schrijven zitten ze aan 835% van hun doel, als we kunnen tellen iets meer dan 2000 supporters, goed voor een sociaalmediabereik van 922 201.

Anti-N-VA geklopt door N-VA en ook door Vlaams Belang. Auw, dat moet pijn doen.

Moeder?

Vergeet in ieder geval al het gemekker over de moeder aller verkiezingen. Of toch, dit is de moeder alle op sociale media uitgevochten verkiezingen. De verkiezingen waarnaar communicatiewetenschappers zullen verwijzen als de eerste echt op sociale media uitgevochten verkiezingen. Wat de politieke wetenschappers er zullen over zeggen, dat wachten we nog even af.

Foto © Thunderclap

Pieter Bauwens

steun doorbraak

Wil u graag meer lezen van Pieter Bauwens?

Doorbraak is een onafhankelijk medium zonder subsidies. We kunnen dit enkel doen dankzij uw financiële steun. Uw steun geeft onze auteurs de motivatie om meer en regelmatiger te schrijven. Steun ons met een kleine bijdrage of word vandaag nog Vriend van Doorbraak.

Ik help Doorbraak groeien.
Doorbraak.be is een uitgave van vzw Stem in het Kapittel i.s.m. Perruptio cvba Hoofdredacteur: Pieter Bauwens Webbeheer: Dirk Laeremans