JavaScript is required for this website to work.
post

‘Wat komt ge hier eigenlijk doen?’

(En andere identitaire reflexen)

ColumnJohan Sanctorum13/6/2019Leestijd 2 minuten

foto © TV Limburg

Het lijkt een beetje op de verliezers van de Tour de France die nog eens een kermiskoers proberen te winnen: N-VA-tyconen Bart De Wever, Jan Jambon en Zuhal Demir streken neer in Bilzen om de lokale afdeling te steunen in de even lokale kiescampagne. Johan Sauwens was namelijk met zijn lijst Trots op Bilzen op een zucht van de absolute …

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Het lijkt een beetje op de verliezers van de Tour de France die nog eens een kermiskoers proberen te winnen: N-VA-tyconen Bart De Wever, Jan Jambon en Zuhal Demir streken neer in Bilzen om de lokale afdeling te steunen in de even lokale kiescampagne. Johan Sauwens was namelijk met zijn lijst Trots op Bilzen op een zucht van de absolute meerderheid gestrand en er waren wat Afrikaanse onregelmatigheden vastgesteld zoals verdwenen stembrieven en mensen die het stemlokaal niet zijn binnen geraakt. Overdoen, besliste de Raad van State. Het gaat dan wel te verstaan over de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar.

Nu vind ik Bilzen een sympathieke gemeente omdat o.m. Annick Ponthier er woont, én omdat de naam naar het schijnt afstamt van Belenos, de Keltische god van de muziek en het boogschieten (de trillende snaar!) waarnaar ook het gebied Belgica zou zijn genoemd. Asterixfans weten dat, carnavalisten ook. Maar de komst van Julius Caesar naar deze nederzetting aan de Demer is uiteraard niet proportioneel. Uiteraard evenmin de verschijning van Caesarion Tom Van Grieken een week eerder. Wellicht hoopt de N-VA-voorzitter dat de VB-kiezers zo geschrokken zijn van het resultaat dat ze weer allemaal terugkeren naar de schaapstal.

Hoe dan ook, naar het schijnt werd de keizer van Antwerpen tijdens zijn triomfantelijke intrede door schoolkinderen en oma’s belaagd voor een selfie, maar hier en daar klonken ook gedempte kreetjes als ‘wat komt ge hier doen?’ en ‘Keer rap terug vanwaar ge gekomen zijt’. 
Meteen denk ik aan de wilden op een Indiaas eiland die een missionaris met speren doorzeefden omdat hij geen gevolg gaf aan de laatst geciteerde aanmaning. Als de N-VA de nadruk legt op grenzen en identiteit, moeten ze ook begrijpen dat een Limburgs-Kempisch (zeg niét Maaslands, dat is vijf kilometer verderop!) ritueel zijn eigen beslag moet krijgen. En dat Beter Bilzen, Bruisend Bilzen en Trots op Bilzen het maar onder elkaar moeten uitvechten.

Ik weet niet of de auteur van het boek ‘Over Identiteit’ zich van die kosmopolitisch-globalistische misser met een lichte toets van kolonialisme bewust is. Teveel Julius Caesar gelezen misschien en te weinig Asterix. Soms kan een mens ook té geleerd zijn en een politicus té zelfingenomen.
Een grote pot populistische toverdrank, geheim streekproduct, kan dan wonderen doen. Sinjoren buiten, Bilzen Alaaf!

Tags

Johan Sanctorum (°1954) studeerde filosofie en kunstgeschiedenis aan de VUB. Achtereenvolgens docent filosofie, tijdschriftuitgever, theaterdramaturg, communicatieconsultant en auteur/columnist ontpopte hij zich tot een van de scherpste pennen in Vlaanderen en veel gevraagd lezinggever. Cultuur, politiek en media zijn de uitverkoren domeinen. Sanctorum schuwt de controverse niet. Humor, ironie en sarcasme zijn nooit ver weg.

Commentaren en reacties