JavaScript is required for this website to work.
post

Wilden Vlaamse soicalisten communistische associatie niet lossen?

Karl Drabbe26/5/2013Leestijd 1 minuut

1989. De Berlijnse Muur valt. Het Grote Socialistische Verhaal is failliet. Korte tijd later wordt het einde van de geschiedenis voorspeld; de liberaal-kapitalistische democratie is immers het enige resterende en levenskrachtige model. In heel Europa zit links met de handen in het haar: extreemlinkse tot sociaaldemocratische partijen zoeken een nieuwe adem. En halen daarvoor marketeers onder de arm. ‘Huurlingen’, zoals …

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

1989. De Berlijnse Muur valt. Het Grote Socialistische Verhaal is failliet. Korte tijd later wordt het einde van de geschiedenis voorspeld; de liberaal-kapitalistische democratie is immers het enige resterende en levenskrachtige model. In heel Europa zit links met de handen in het haar: extreemlinkse tot sociaaldemocratische partijen zoeken een nieuwe adem. En halen daarvoor marketeers onder de arm. ‘Huurlingen’, zoals Wim Schamp zichzelf en zijn collega’s uit de marketing- en reclamewereld noemt. Schamp werkte in die periode (vooral) voor de Vlaamse socialisten. Hij stelde toenmalig SP-voorzitter Frank Vandenbroucke voor een advertentiecampagne te beginnen onder het motto ‘Grenzeloos democratisch’. Schamp zag een ‘uitgelezen kans om de fundamentele en historische verschillen tussen de westerse sociaaldemocratie en het Sovjet-communisme uit de doeken te doen. Naast deze was ook een advertentie gepland met de leiders Mao en Deng Xiao Ping en de titel ‘Geef hen snel de hemelse vrede’ en een advertentie met enkele Roemeense boeren die een Roemeense vlag toonden waaruit het embleem van de socialistische volksrepubliek was geknipt. Het opschrift: ‘De republiek is nu écht van het volk’. Vandenbroucke gaf echter geen groen licht voor de campagne. Dit voorstel – nog zonder commentaar onder de foto – werd uiteindelijk nooit gebruikt … Maar de slogan werd enkele maanden later wel hergebruikt – zonder medeweten van Schamp – door toenmalig jongerenvoorzitter Pascal Smet, vandaag minister van Onderwijs.

Karl Drabbe is uitgever van ERTSBERG. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.

Commentaren en reacties