JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Ze weten van geen ophouden

Even snel

Doorbraak redactie9/6/2013Leestijd 2 minuten

Het debat op Terzake tussen onze chef-politiek-annex-leraar Peter De Roover en de topvrouw van het katholiek onderwijs Mieke Van Hecke was tenminste pittig te noemen. Maar een ander deel van het programma viel ten onrechte minder op.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Op www.deredactie.be, de nieuwsstek van de VRT, stond zelfs in het weekeinde nog een link naar de Terzake-uitzending van maandag onder ‘iets gemist afgelopen week?’. Wie wil kan ook zondag nog klikken op ‘Pittig debat: Van Hecke en De Roover weten van geen ophouden’. Een opmerkelijk mediamoment. (Voor het hele debat: hier klikken, fragment: ‘Tso in deze discussie nog eens in het verdomdhoekje’)

Maar we kregen in de uitzending ook een inkijk in een tegenstribbelende leraarskamer (fragment: ‘wat ligt er op tafel voor de onderwijshervorming?’). Het was niet de leraarskamer van de zo vaak aangehaalde grote katholieke elitecolleges die haar ongenoegen uitte over de plannen van minister Pascal Smet maar die van een Koninklijk Atheneum. Nochtans wordt heel vaak de schijn gewekt dat de geestdrift voor de hervormingsplannen groot en algemeen is binnen het Gemeenschapsonderwijs (GO!).

De werkelijkheid toont een verdeeld officieel net, waar vooral binnen de athenea met argusogen en tegenzin wordt opgekeken naar wat er mogelijk komen gaat. Het officiële net heeft immers nog altijd het experiment van de jaren ’70 en ’80 van het V.S.O. niet goed verteerd. Omdat het hele net destijds mee moest stappen in het onderwijsexperiment gingen veel ouders op zoek naar het traditionele alternatief in het vrije net.

De nieuwe plannen doen denken aan die jaren en men vreest opnieuw een gelijksoortig effect. De leraars en directies in de verschillende athenea zijn bang voor een nivellering van het niveau en zijn ook behoorlijk ontevreden over het gebrek aan inspraak van de leraarskamer. Men stelt er ook vast dat er in het officiële net een brede eerste graad bestaat (A-stroom en B-stroom) waar techniek naast de algemeen vormende vakken wordt aangeboden. Het onderscheid aso/tso maakt het GO! pas vanaf de tweede graad, wat officieel ook de bedoeling is. Daarom begrijpen de leraars het hele gedoe over een brede eerste graad niet echt. Het jaagt de leraars angst aan omdat de indruk wordt gewekt dat A-stroomleerlingen en B-stroomleerlingen vermengd zullen worden. Dat zou zowel voor de leraars (onmogelijke differentiatie) als voor de leerlingen (te grote niveauverschillen) problematisch worden.

Zowel het ‘pittig debat’ als de reportage maakten duidelijk dat de koepels niet altijd verwoorden wat de werkvloer zegt en denkt.

 

<Vindt u dit artikel informatief? Misschien is het dan ook een goed idee om ons te steunen. Klik hier.>

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.

Commentaren en reacties