De kans op brand is kleiner, maar àls ze branden….
Brand op Fremantle Highway die 500 elektrische wagens vervoerde
foto ©
Wat zit er achter het mysterieuze exploderen van Li-ion batterijen, en de gevolgen voor EV’ s?
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementAf en toe zie je spectaculaire beelden van brandende batterijen van elektrische fietsen of wagens. Niets speciaals aan de hand zeggen onze pechdiensten: verbrandingsmotoren vatten gemakkelijker vuur dan elektrische voertuigen. Maar het spectaculaire brandje van de Fremantle Highway langs de Nederlandse kust doet nadenken.
Statistiek is betrouwbaarder dan roddels of Twitter. Het Australische EV FireSafe deed grondige research, en stelde vast dat een elektrisch voertuig een 80 keer kleinere kans heeft om te ontbranden dan een auto met verbrandingsmotor. Toch zijn Li-ion-batterij-explosies een risico voor veel bedrijven. Blijkbaar zijn brandjes zeldzaam, maar als er ééntje plaatsvindt zijn de gevolgen dikwijls dramatisch. Waarom?
Chemie
Niemand die ooit een huishoudbatterijtje heeft zien ontploffen. Ook met de loodbatterij van een auto hebben we weinig veiligheidsproblemen. De batterij zelf zal eerder stuk gaan, dan ontploffen. Een Li-ion-batterij is een uniek stuk chemie, totaal verschillend van de tientallen andere batterijtypes.
Hoe ‘high tech’ een elektrisch voertuig er ook uitziet, zijn 500 kilogram wegende batterij is opgebouwd door duizenden batterijtjes naast elkaar te plaatsen. Als er ééntje ‘doorslaat’ en verhit geraakt, dan zullen de buren snel volgen. De hitte daarvan zet een kettingreactie aan de gang, met een ontploffing van het voertuig tot gevolg.
Explosie
Hoe groter de batterij, hoe groter de kans op ontploffing. Overtollige elektrische energie stockeren in grote industriële Li-ion-batterijen is daarom geen goed idee. Er werden volgens de Universiteit van Newcastle al veertig grote opslagbatterijen van de kaart geveegd in enkele jaren.
Werk aan de winkel voor ontwerpers, chemici, brandweercommandanten en verzekeringsmaatschappijen. Het succes van Li-ion-batterijen is overweldigend. De elektrische personenauto veroorzaakt meer ongelukken dan de verbranders, maar dat is enkel te wijten aan de bestuurder en ontwerper.
Categorieën |
---|
Luc Nagels is emeritus prof Chemie aan de Universiteit Antwerpen en lid van de Raad van Bestuur van de UA Emeriti denktank EFUA.
Greta Thunberg mengt zich in de discussie over de lopende conflicten in Oekraïne en in Gaza. Als influencer in generatie ‘Z’ heeft ze gewicht.
Net voor Kerstmis verwent de redactie van Doorbraak u met een nieuw Doorbraak Magazine, dat ligt vanaf vandaag in de (betere) krantenwinkel.