JavaScript is required for this website to work.
Wetenschap

De kans op brand is kleiner, maar àls ze branden….

Luc Nagels6/8/2023Leestijd 1 minuut
Brand op Fremantle Highway die 500 elektrische wagens vervoerde

Brand op Fremantle Highway die 500 elektrische wagens vervoerde

foto ©

Wat zit er achter het mysterieuze exploderen van Li-ion batterijen, en de gevolgen voor EV’ s?

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Af en toe zie je spectaculaire beelden van brandende batterijen van elektrische fietsen of wagens. Niets speciaals aan de hand zeggen onze pechdiensten: verbrandingsmotoren vatten gemakkelijker vuur dan elektrische voertuigen. Maar het spectaculaire brandje van de Fremantle Highway langs de Nederlandse kust doet nadenken.

Statistiek is betrouwbaarder dan roddels of Twitter. Het Australische EV FireSafe deed grondige research, en stelde vast dat een elektrisch voertuig een 80 keer kleinere kans heeft om te ontbranden dan een auto met verbrandingsmotor. Toch zijn Li-ion-batterij-explosies een risico voor veel bedrijven. Blijkbaar zijn brandjes zeldzaam, maar als er ééntje plaatsvindt zijn de gevolgen dikwijls dramatisch. Waarom?

Chemie

Niemand die ooit een huishoudbatterijtje heeft zien ontploffen. Ook met de loodbatterij van een auto hebben we weinig veiligheidsproblemen. De batterij zelf zal eerder stuk gaan, dan ontploffen. Een Li-ion-batterij is een uniek stuk chemie, totaal verschillend van de tientallen andere batterijtypes.

Hoe ‘high tech’ een elektrisch voertuig er ook uitziet, zijn 500 kilogram wegende batterij is opgebouwd door duizenden batterijtjes naast elkaar te plaatsen. Als er ééntje ‘doorslaat’ en verhit geraakt, dan zullen de buren snel volgen. De hitte daarvan zet een kettingreactie aan de gang, met een ontploffing van het voertuig tot gevolg.

Explosie

Hoe groter de batterij, hoe groter de kans op ontploffing. Overtollige elektrische energie stockeren in grote industriële Li-ion-batterijen is daarom geen goed idee. Er werden volgens de Universiteit van Newcastle al veertig grote opslagbatterijen van de kaart geveegd in enkele jaren.

Werk aan de winkel voor ontwerpers, chemici, brandweercommandanten en verzekeringsmaatschappijen. Het succes van Li-ion-batterijen is overweldigend. De elektrische personenauto veroorzaakt meer ongelukken dan de verbranders, maar dat is enkel te wijten aan de bestuurder en ontwerper.

Luc Nagels is emeritus prof Chemie aan de Universiteit Antwerpen en lid van de Raad van Bestuur van de UA Emeriti denktank EFUA.

Commentaren en reacties