AuteurNicolas Wild
UitgeverLa Boîte à Bulles
ISBN9782849534724
Aantal bladzijden144
Prijs€ 19

A qoui pensent les Russes is een als beeldverhaal getekende reportage over Rusland. Uniek in zijn soort, en zeker de moeite om te lezen.

Het Indische bedrijf Qanvas gaf de tekenaar en auteur Nicolas Wild in juni 2022 een opdracht. De Fransman uit de Elzas moest naar Rusland om een reportage maken over wat de Russen denken over de oorlog in Oekraïne. Een opdracht die hij perfect uitvoerde. Zijn missie voert hem van Dubai met een directe vlucht naar Sint-Petersburg. Hoewel het land sinds de invasie verboden terrein is voor westerse journalisten, glipt Wild als kunstenaar door de mazen van de Russische censuur.

Interviews

De Indiërs hebben alles perfect georganiseerd. Een tolk — die op verstandige wijze onherkenbaar is veranderd in een kat — brengt Wild in contact met verschillende gesprekspartners. Van anti-oorlogsactivisten tot een Afghanistanveteraan die niet kan ophouden te lachen met het domme Westen. De interviews in stripvorm hebben een grote verdienste. De vragen en antwoorden worden helder en kort geformuleerd. De vrouwelijke tolk kent zowel de kringen van de activisten als die van regeringsvoorstanders. De geïnterviewden zijn stuk voor stuk de moeite waard.

De tekenaar en tolk lopen lukraak door de stad en spreken mensen aan. Daarbij ontstaan de meeste verrassende conversaties

Ondanks het vaste programma is er ook veel ruimte voor improvisatie. De tekenaar en tolk lopen lukraak door de stad en spreken mensen aan. Daarbij ontstaan de meeste verrassende conversaties. Wild legt door vastomlijnde vragen interessante gedachtegangen bloot. Het boek neemt niet openlijk stelling, maar volgt de missie nauwlettend: À qoui pensent les Russes? Vanuit Sint-Petersburg gaat de tekenaar met zijn tolk naar Moskou. Daar ontmoet het duo een beroemde Russische rockmuzikant die in ruil voor Franse kaas en wijn – die nog volop te krijgen zijn in de winkels – een interview wil geven.

Provincie

Ook de provincie wordt bezocht. Er worden gesprekken gehouden met theatermedewerkers in Oefa. In de deelrepubliek die hoofdzakelijk door moslims wordt bevolkt, komt ook het probleem van de russificatie en de geschiedenis van de Sovjets ter sprake. Nicolas Wild loopt rond, spreekt mensen aan en rakelt een waaier aan interessante thema’s op. À quoi pensent les Russes is een geniaal stripboek voor iedereen die wil weten wat de Russen denken. Gedeeltelijk zwartwit, en zo nu en dan in felle kleuren. Tot dusver helaas alleen in het Frans.

Ardy Beld is vertaler Russisch en Duits en woonde enkele jaren in Moskou. Hij werkt als freelance journalist en auteur.