SubtitelHet verhaal van het meesterbrein achter Kim Jong-un
AuteurSung-Yoon Lee
UitgeverHarper Collins
ISBN9789402714319
Aantal bladzijden304
Prijs€ 22,99

De Zus is geschreven door de docent Koreaanse geschiedenis Sun-Yoong Lee. Iedereen kent beelden van Kim Jong-Un die lachend raketten afvuurt en als een tevreden Boeddha basketbalwedstrijden bijwoont. Zijn jongere zus Kim Yo-jong is vrijwel onbekend bij het westerse publiek. Ze is in dit boek het hoofdpersonage. De auteur noemt haar de opvolger van de aftakelende ‘geweldige leider’ en ‘briljante kameraad’.

De zus begint met een namenlijst van alle in het boek voorkomende Zuid- en Noord-Koreaanse bestuurders en topambtenaren. Geen overbodige luxe. Alleen al de familie Kim telt een twintigtal personen waarbij één letter een wereld van verschil uitmaakt. Het boek beperkt zich niet alleen tot Kim Yo-jong. De auteur geeft ook een uitgebreide beschrijving van de opkomst van de machthebbersfamilie. Grootvader Kim Il-Sung is de stichter van Noord-Korea en de bron van de zogenaamde Paektu-bloedlijn.

De geschiedenis van het ontstaan van de totalitaire staat leest als een trein en biedt veel onbekende wetenswaardigheden

Volgens de legende is de familie verheven boven alle andere Koreanen, omdat ze in het heilige Paektu-gebergte haar oorsprong zou vinden. Het Noord-Koreaanse ‘ministerie van Propaganda’ dat wordt geleid door Kim Yo-jong doet geen half werk. In werkelijkheid zag Il-Sung het levenslicht in een bouwvallige kazerne van het Rode Leger in het verre oosten van de Sovjet-Unie.

Kastesysteem

Noord-Korea is een van de meest dictatoriale landen ter wereld. Mensenrechten worden er met de voeten getreden. De bevolking wordt er genadeloos onderdrukt. Desondanks zijn er pogingen vanuit Zuid-Korea en de VS om een dialoog met het extreem agressieve regime in Pyongyang te voeren. De auteur legt de achterliggende chantagemethodes en konkelarijen plausibel uit.

De geschiedenis van het ontstaan van de totalitaire staat leest als een trein en biedt veel onbekende wetenswaardigheden. Een  ongegeneerd luxeleven van de elite staat haaks op de pure uitbuiting van de bevolking. Een streng kastesysteem, politiegeweld en antiwesterse propaganda zijn de wapens voor het behoud van het regime in Pyongyang. De operaties van de geheime diensten die tot ver over de nationale grenzen worden uitgevoerd zijn angstaanjagend en indrukwekkend tegelijk.

Amerikaanse invloeden

Sun-Yoong Lee is in Zuid-Korea geboren. Hij studeerde af aan de ‘Fletcher School’ in Boston. Een Amerikaanse privéhogeschool die naar eigen zeggen de wereldleiders van morgen opleidt. Als expert voor Noord-Korea adviseert hij de regering in Washington. Die Amerikaanse invloed is voelbaar in het boek.

Of Kim Yo-jong daadwerkelijk de eerste vrouwelijke dictator ter wereld zal worden, is nog altijd de vraag

Officiële ontvangsten en intieme feesten worden beschreven alsof de auteur er zelf bij was. Er worden alinea’s gewijd aan de kledij van Kim Yo-jong. Een observatie op afstand die voor de analyse van haar werkelijke misdaden geen enkel gewicht in de schaal legt. Aan de andere kant weet de schrijver de vinger te leggen op een niet altijd koosjere aanpak door (ex)regeringsleiders van de VS.

Aanrader

De Zus is een absolute aanrader voor iedereen die meer wil weten over Noord-Korea. Door de uitgebreide kennis van de auteur biedt het boek een indringend beeld van de ontstaansgeschiedenis tot aan de huidige machtssituatie. Of Kim Yo-jong daadwerkelijk de eerste vrouwelijke dictator ter wereld zal worden, is nog altijd de vraag. Maar volgens het boek is de kans in ieder geval niet klein.

Ardy Beld is vertaler Russisch en Duits en woonde enkele jaren in Moskou. Hij werkt als freelance journalist en auteur.