Iedereen Elektrisch: revolutie in het autorijden
Titel | Iedereen elektrisch! |
---|---|
Subtitel | Revolutie in het autorijden |
Auteur | Jochen De Smet |
Uitgever | Ertsberg |
ISBN | 9789464750546 |
Onze beoordeling | |
Aantal bladzijden | 206 |
Prijs | € 15 |
Met ‘Iedereen Elektrisch’ schreven auteurs Jochen De Smet en Stijn Blanckaert een onmisbaar boek voor de beginnende EV-eigenaar.
Bij Ertsberg verscheen onlangs Iedereen Elektrisch!, een handige gids voor wie overweegt elektrisch te gaan rijden of daar al mee begon maar graag meer weet over wat er onder de motorkap schuilgaat.
Auteurs Jochen De Smet en Stijn Blanckaert, respectievelijk voorzitter van EV Belgium en automotive journalist, zijn beiden duidelijk fans van elektrische voertuigen (EV’s) en proberen die met dit boek aan te prijzen. Daarnaast geven ze een overzichtelijk en eerlijk beeld van de voor- en nadelen van elektrisch rijden. Het eerste deel van het boek lijkt een pamflet, maar de auteurs zijn niet te beroerd om ook de nadelen van de onontkoombare mobiliteitstransitie mee te geven.
(G)een fan van EV’s
Want, ik moet het toegeven, zelf ben ik geen fan van EV’s. Als klassieke petrol head vind ik ze zielloos en over het algemeen spuuglelijk. Ondanks het feit dat ze bliksemsnel vertrekken aan het rode licht — ze hebben hun koppel onmiddellijk ter beschikking — wegen de nadelen voor mij niet op tegen de voordelen. Die laatste zijn gekend: ze zouden beter zijn voor het Milieu en Klimaat en ze produceren bij het rijden geen uitlaatgassen, wat vooral in de steden moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit.
Daarnaast zijn EV’s hoogtechnologische rijdende computers die het menselijke falen kunnen opvangen en zo de verkeersveiligheid ten goede komen. Al heeft zo’n computer op wielen ook zijn nadelen. De controle over het voertuig ligt uiteindelijk bij diegene die de software controleert. Dat kan de producent zijn, maar evengoed een Big Brother-overheid. Of hackers.
Maar er zijn nog nadelen. EV’s hebben een beperkter rijbereik dan een wagen met verbrandingsmotor en het opladen duurt vele malen langer dan een klassieke tankbeurt. Daarnaast heb je speciale infrastructuur nodig om te laden: ofwel moet je investeren in een laadstation bij je thuis, of je betaalt (te veel) aan openbare laadpalen. Op voorwaarde dat die vrij zijn én functioneren. Al schieten de laadstations in Vlaanderen als paddenstoelen uit de grond.
Promopamflet
Er zijn twee gesponsorde hoofdstukken in het boek. Zo mag BMW reclame maken voor het eigen gamma aan EV’s. Dat is nieuw voor mij: gesponsorde content — trouwens correct aangegeven — die niet van een lobbygroep of belangenvereniging komt. Toch is dat vreemd. Het versterkt ook de indruk dat het boek in se een promopamflet is.
Dat neemt niet weg dat Iedereen Elektrisch! een vlot leesbaar boek is en op dit moment het beste wat de geïnteresseerde buitenstaander daarover kan vinden. Niet alleen over de technologie, maar ook over regelgeving rond fiscaliteit en subsidies. Het boek sluit af met een eerlijke opsomming van de voor- en nadelen van EV’s.
En bij het lezen kon er zelfs een lach af. Bij de tips om het rijbereik op te rekken raden de auteurs aan om achter een vrachtwagen te rijden. Door je te laten meezuigen in de slipstream gaat je verbruik omlaag en zo verhoog je de autonomie.
Het deed me denken aan mijn prille jaren als autobestuurder. Toen hing ik met de 2 pk ook achter vrachtwagens om brandstof te besparen. Maar als voormalig vrachtwagenchauffeur moet ik de lezer waarschuwen: als je effectief gebruik wil maken van de slipstream van een vrachtwagen, hang je er zo dicht achter dat de bestuurder je niet kan zien. En een vrachtwagen staat bij een noodstop sneller stil dan je denkt. Zeker wanneer die ongeladen is. Is die tip dan wel verantwoord?
Winny Matheeussen (1973) noemt zichzelf misantroop, hondenvriend en bergzitter.
David Neyskens over het vicepresidentiële debat, de impact van Helene en de hardnekkigheid van speciaal aanklager Jack Smith.