Oogst van Kommil Foo: geslaagde revue van 35 jaar Walschaerts-broers

Winny Matheeussen23/2/2022Leestijd 2 minuten
TitelOogst
RegisseurIneke Nijssen, Walter Janssens
GezelschapKommil Foo
Speeldata22/02/22-29/06/22

De gebroeders Mich en Raf Walschaerts vormen al 35 jaar het Vlaamse cabaret-duo Kommil Foo. Naar aanleiding van het dertigjarig bestaan stelden ze een compilatievoorstelling samen onder de naam Oogst. Het bijhorende album werd eind 2019 gelanceerd, geflankeerd door een theatertournee. Maar toen kwam corona op de proppen. Dat trok een streep door de rekening en de optredens. Gevolg: op dit moment toeren zij nog steeds met hun jubileumshow in de betere theaters en cultuurhuizen. Alleen vieren ze nu hun vijfendertigjarig bestaan.

Nog steeds een vaccinatie

Zaterdag deden ze het CC in Asse aan. Voor de gebroeders Walschaerts zetten wij onze principes tijdelijk on hold en gemaskerd trokken we naar de Assese cultuurtempel, waar we nog steeds – onder protest – een CST moeten presenteren. Cultuur vereist nog steeds een vaccinatie…

Voor corona stond deze voorstelling al op onze agenda, al was het op een ander tijdstip en in gezelschap van onze moeder, die er niet meer is. Haar overlijden, evenals het opschorten van voorstellingen met publiek, hadden die plannen voor onbepaalde tijd opgeschort.

Tijdeloos repertoire

Maar we hebben het ons niet beklaagd. Kommil Foo brengt een zachte vorm van cabaret, niet te vergelijken met de vaak hardere en brutalere Nederlandse variant, die vaak maatschappijkritisch is en inspeelt op de actualiteit. Daardoor is die ook veel sneller gedateerd. Niet zo bij Kommil Foo.

Het duo bouwde gedurende 35 jaar een tijdloos repertoire op, waaruit zij nu kunnen putten. Het resultaat mag er wezen. De broers Raf en Mich zijn perfect op elkaar ingespeeld, wat hun voorstellingen een natuurlijke en ongedwongen flow bezorgt. Verhalen, uit het leven gegrepen, wisselen af met sterke muzikale nummers, die herinneringen oproepen aan beter tijden.

Klassiekers als ‘Kom hier dat ik u draag’ en ‘Ruimtevaarder’, waarin een kinderen voor domkop uitscheldende Meester Frank wordt aangesproken, passeren de revue. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling, maar het laatste nummer heeft het laatste jaar een extra dimensie gekregen dankzij een nieuwe Meester Frank die zich ook verheven boven het plebs voelt.

Nog tot eind juni in de zalen

Kommil Foo stond er steviger dan ooit, voor een uitverkochte zaal die eindelijk terug op volle capaciteit mag draaien. De gebroeders Walschaerts staan garant voor een lach en een traan, het publiek aan de hand begeleidend door hun soms magische universum. Nooit vervelend, steeds ontroerend. Ze mochten op het einde dan ook een staande ovatie ontvangen. U kan hen nog tot eind juni gaan bekijken op verschillende locaties in Vlaanderen en Nederland. Wees er op tijd bij, want de afwezigen hebben ongelijk.

Winny Matheeussen (1973) noemt zichzelf misantroop, hondenvriend en bergzitter.