Spannende strips rond oldtimers
Brian Bones is een verzekeringsdetective die een mysterieuze reeks ongevallen op een loodrechte weg in de woestijn onderzoekt. Telkens verongelukt een Buick Roadmaster 52.
De reeks Brian Bones van tekenaar Georges Van Linthout en scenarist Rodolphe combineert mooie klassieke auto’s en spannende strips. De eerste twee delen verschenen onlangs in het Nederlands bij Silvester en het vierde album verscheen pas in het Frans bij Paquet. Het blijken stuk voor stuk topalbums. Georges Van Linthout behoort tot de meest accurate striptekenaars die realistische decors, auto’s enzovoort combineren met meer cartooneske personages. Ondanks zijn zeer gevarieerd werk is hij nagenoeg onbekend in het Nederlandse taalgebied. Volkomen onterecht overigens!
Lou Smog
De Luikse striptekenaar Georges Van Linthout raakte al in de jaren 1980 bekend dankzij de stripverhalen van zijn eerste reeks Lou Smog. Die politiereeks uit het weekblad Kuifje situeerde zich in de jaren 1950 en de tekenstijl sloot nauw aan bij die van de klare lijn van bijvoorbeeld Kuifje of Blake & Mortimer. De 22-jarige debuteerde met degelijke strips over een Amerikaanse politieagent in de jaren vijftig.
Het duurde echter tot 1990 alvorens het eerste album verscheen bij Lombard. Voor Van Linthout betekende dit een debuut in armoede. Zonder albumverkoop tijdens die vroege jaren had hij nauwelijks inkomsten uit zijn stripverhalen en moest hij alle tekenwerk aannemen zodat er brood op de plank kwam. Gelukkig zorgden de voorpublicaties in tijdschriften voor een matig inkomen. Stripbladen die helaas niet meer bestaan. Vandaag drukt dit zwaar op de doorbraak van ontluikend talent. Zijn tweelingbroer Luc (die o.a. werkt onder het pseudoniem Stibane) nam van André Franquin de reeks Roeltje (Petit Noël in het Frans) over en tekende naar scenario van de onlangs overleden André-Paul Duchâteau stripverhalen van Sherlock Holmes. Na een vijftal albums van Lou Smog wou Georges Van Linthout iets anders. Zonder Lou Smog zou hij nooit aan zijn geroemde zwart-wit-strips begonnen zijn.
Klare lijn
De recente reeks Brian Bones waarvan deel 1, Roadmaster, hier besproken wordt, sluit artistiek en narratief terug aan bij de Lou Smog-verhalen. Uiteraard moderner, want zowel maatschappij als stripverhalen veranderden aanzienlijk. In de jaren 1980, toen Georges Van Linthout begon, verschenen meerdere reeksen of stripverhalen in de zogenaamde ‘klare lijn’-stijl: het knappe Bestemming Peru door die andere Luikse striptekenaar Baudouin Deville, Professor Palmboom door Dick Briel, Ray Banana door Ted Benoit, Sjef van Oekel door Theo van den Boogaard, Willem Peper door Henk ’t Jong, Melior door Jan Vervoort, Nino door Dirk Stallaert, Harry Dickson door Pascal Zanon en Philippe Chapelle, de Albany-cyclus door Jean Claude Floch, January Jones door Eric Heuvel en Franka door Henk Kuijpers.
Vooral in Nederland en Vlaanderen kende de stijl veel aanhangers onder een jonge generatie striptekenaars die nog allemaal droomden van een eigen reeks zoals Kuifje. Die eeuwigdurende reeks was weinigen gegund. Een aantal van de opgesomde striptekenaars bleef in de stijl van de klare lijn tekenen, een aantal onder hen evolueerde naar een persoonlijker stijl of hield er gewoon mee op.
De virtuoze Georges Van Linthout begon strips in klare lijn af te wisselen met strips in een zeer persoonlijke artistieke stijl. Daarnaast tekende hij commerciële strips. In zijn beginjaren tekende hij zelfs mee aan drie albums van Natasja van dorpsgenoot François Walthéry. Soms tekende hij samen met zijn vroegere leraar Didgé (het pseudoniem voor Didier Chardez) aan Saint-Luc. De mooiste voorbeelden van de meer kunstzinnige stripverhalen zijn Celui qui n’existait plus, La nuit du lièvre en Conquistador. Vooral zijn gewassen tekeningen (lavis) en aquarellen zijn werkelijk subliem. Samen met zijn zoon Benjamin (onder pseudoniem Benjamin Fischer) als scenarist tekende hij ook een bekroonde stripdocumentaire (Arraigo) voor Amnesty International.
Ondanks het vele werk van deze touche-à-tout, bleef hierdoor zijn œuvre relatief klein. Zonder een succesreeks waar een striptekenaar dan voor jaren aan vast zit omwille van de centen, volgden regelmatig nieuwe projecten. Vaak verschenen die niet in het Nederlands, wat de indruk wekte dat de striptekenaar soms jaren van de radar verdween. Georges Van Linthout werkt gemiddeld een jaar aan een album. Twee maanden voor het scenario en tien maanden voor de tekeningen. Allemaal bewust zeer artisanaal en met veel documentatie. Dat is aan de albums van Brian Bones duidelijk te zien en dat is een compliment.
Aangename detectivestrip
Roadmaster gaat over een detective van een verzekering (knipoog naar Jan Kordaat). Een cliënt ligt in coma na een verschrikkelijk ongeval. Het accident vond plaats op een verlaten kaarsrechte Curtis Road waar de bestuurder de controle over het stuur van zijn Buick Roadmaster 52 verloor. Vreemd genoeg is dit al het derde ongeval op dezelfde plaats. Al snel blijkt die plek een ware Bermudadriehoek voor auto-ongevallen. Bizar genoeg bijna allemaal Roadmasters. Een ravissante dode filmactrice duikt op in het verhaal als de uit coma ontwaakte chauffeur haar vermeldt als zijn passagier en Bones komt in een verhaal met enkele fijne plotwendingen terecht. De actrice blijkt daar een jaar eerder omgekomen.
Het leesplezier begint al met de oogstrelende cover. De tekeningen zijn werkelijk fantastisch en het scenario stelt ook niet teleur. De eveneens magistrale inkleuring is van de hand van Luc Van Linthout (Stibane) de tweelingbroer van de tekenaar. De Franse scenarist Rodolphe liet zich tot enkele stereotypen verleiden, maar inspireerde zich goed op oude film noirs. De sfeer in deze reeks zit trouwens meteen goed. Het recentste album DS29 brengt ook de Europese (Franse) auto’s in het verhaal zonder dat de magie van de formule daar onder lijdt. De plotwendingen en de spanning zijn in dit vierde album weer geweldig.
Deze spannende stripverhalen over auto’s én met een dosis humor overtreffen veel andere hedendaagse stripverhalen qua tekeningen en scenario. Het is tevens een welkome verademing om ouderwets goede strips te kunnen lezen die geheel in een traditie staan van de prachtige stripklassiekers van de meester van de detectivestrip Maurice Tillieux (Paul Panter, Guus Slim enz).
Die hang naar traditie belemmert echter niet dat de scenario’s allesbehalve oubollig zijn. De combinatie van de klare lijn of retrostijl, de zorgvuldige en zeer geslaagde scenografie en de prachtige oldtimers levert gewoon onversneden leesplezier op. Na het in één ruk uitlezen van beide albums hunkerde ondergetekende naar die vele fantastische strips in de klare lijn uit de jaren 1980, te beginnen met de reeks Lou Smog (quasi onvindbaar, maar voor de gelukkigen kwam die in het Frans in een intégrale uit en zal een Nederlandse vertaling hopelijk spoedig volgen).
Hopelijk volgen er nog vele albums in de reeks Brian Bones, telkens met een bepaald iconisch automodel als gastacteur. De strip verschijnt zowel in softcover als hardcover.
We bundelden in de Brian Bones reeks 2 albums: Eldorado en Roadmaster als Strip van de Week, te koop in onze online boekhandel.
Lode Goukens is master in de journalistiek. Zijn masterproef behandelde de journalistieke cartografie. Voordien was hij jaren beroepsjournalist en schrijver. Begonnen als officieel IBM multimedia developer in 1992 en één van de eerste professionele ontwikkelaars van DVD’s (dvd-authoring) schreef hij ook het eerste Belgische boek over het Internet in 1994. Hij behaalde ook al een master in de kunstwetenschappen en archeologie en een master filmstudies en visuele cultuur.
Europa stevent op een nieuwe energiecrisis af. En dit keer tijdens de winter. Ondertussen speelt Rusland met de gaskraan.