JavaScript is required for this website to work.

Davidsfonds pakt uit met ultieme editie van Nero-stripverhaal

Wannes Bok19/9/2023Leestijd 2 minuten
Jan Bucquoy (links), Marc Sleen (midden) en Pirana (rechts) in het Belgisch
stripmuseum.

Jan Bucquoy (links), Marc Sleen (midden) en Pirana (rechts) in het Belgisch stripmuseum.

Het Davidsfonds bracht onlangs De hoed van Geeraard de Duivel uit, een hernieuwde editie van het laatste verhaal in de bekende Nero-stripreeks. Een echt hoogtepunt.

Het Davidsfonds bracht onlangs De hoed van Geeraard de Duivel uit, een hernieuwde editie van het laatste verhaal in de bekende Nero-stripreeks. Wat blijkt? Zowel op politiek, historisch als humoristisch vlak is het werk een hoogtepunt. ‘De vormgeving van de nieuwe uitgave is erg geslaagd. De stroken zijn vakkundig gerestaureerd’, schrijft onze recensent enthousiast.

Al jaren wijdt het Davidsfonds verschillende boeken aan voormalig striptekenaar en legende Marc Sleen. Die bracht de intussen haast legendarische reeks De avonturen van Nero tot leven. Nu, jaren later, werd het laatste verhaal ervan door het Davidsfonds in een nieuw jasje gestoken. Het verhaal dat in de krant verscheen als De avonturen van detectief Van Zwam werd omgetoverd en heruitgegeven als De Hoed van Geeraard de Duivel, de ultieme editie. Zwart-wit, uiteraard. 

Stroken

De stroken van De Hoed van Geeraard de Duivel verschijnen, in tegenstelling tot ‘gewone stripverhalen’, per twee op dik papier. Eronder geven Yves Kerremans en Noël Slangen kort uitleg over de passages.

‘Vanuit een cultuurhistorisch oogpunt is dat een zeer interessante aanpak omdat taal verandert en de context van het verhaal intussen vergeten is’, schrijft onze recensent Lode Goukens elders op Doorbraak.

Koningskwestie

Want Marc Sleen tekende niet zomaar verhalen. Regelmatig verwerkte hij er een hoop actuele en politieke context in. Daardoor bevat ook De Hoed van Geeraard de Duivel kennissen van de tekenaar, net zoals politici. Volgens Goukens deed geen enkele andere striptekenaar dat in die periode zo goed en consistent als Sleen.

‘Sleen ontpopt zich al commentator van de Koningskwestie in het stripverhaal. Los daarvan gebruikt hij de karikaturen van politici voor de booswichten. De communist Edgard Lalmand duikt op als een Indiër. De socialistische regeringsleider Paul-Henri Spaak duikt dan weer op als personage dat met Geeraard de Duivel optrekt’, schrijft hij.

Politici als booswichten, wie wordt er niet nieuwsgierig?

Geen medewerkers

Naast originaliteit in zijn verhaallijnen, onderscheidde Sleen zich van talloze andere tekenaars doordat hij jarenlang alles zelf deed. Van scenario schrijven en schetsen, tot tekenen en inkten. Niets liet hij aan anderen over, in tegenstelling tot zijn (bijna) even bekende collega’s Hergé en Willy Vandersteen.

De avonturen van detectief Van Zwam was een keerpunt in de stripgeschiedenis. Niet alleen door de introductie van het populaire personage Madam Pheip en de steeds belangrijkere rol voor Nero, maar ook binnen de ontwikkeling van het dagbladfenomeen. ‘Een iconisch stripverhaal dat niet mag ontbreken in de boekenkast van stripliefhebbers, maar evengoed liefhebbers van geschiedenis of media zal kunnen bekoren’, besluit Goukens.

De Hoed van Geeraard de Duivel, de ultieme editie is ons boek van de week, verkrijgbaar in het Doorbraak Boekencafé.

Bestel hier uw exemplaar.

Wannes is eindredacteur en journalist. Hij werkt sinds 2021 mee aan Doorbraak.

Meer van Wannes Bok

De tijd om de klimaatcrisis aan te pakken slinkt snel. De economie moet worden verbouwd om in de toekomst levensvatbaar te kunnen blijven, schrijft Europarlementariër Bas Eickout in ‘Groen realisme’.

Commentaren en reacties