JavaScript is required for this website to work.
post

De #helfie-spot: nu ook in low budget versie

<p>Wat als de N-VA wat minder geld had? Een extra #helfie nodig...</p>

Politieke partijen van dit land zijn nooit kampioenen geweest in spitsvondige campagnes, maar consequent voorgangers in middelmatigheid. In 1979 kwam het agentschap Saatchi & Saatchi voor de Conservatives in Groot-Brittannië op de proppen met het roemruchte Labour isn’t working. In België waart die sloganeske waarheid over nagenoeg elke politieke campagne die door een reclamebureau wordt mismeesterd. Zulke bureaus krijgen doorgaans makkelijker een geeuw aan een politieke partij verkocht dan een sprankel creativiteit. En als er een pittige factuur aan vasthangt, wordt er op het partijkwartier voor een frul nog geapplaudiseerd ook. Zo hangt er tenminste nog een illusie van investering aan een tussentijdse of electorale campagne. Voor je het weet paradeer je echter  voor de camera’s in een schuimrubberen pak (in de vorm van een wuivende, pardon, duwende hand) dat vruchteloos tracht te verbergen dat de keizer geen kleren aanheeft. De #helfie-spot – opgehangen aan het triviale ideetje van ‘iemand een helpende hand toesteken’– zal niet snel met welke reclameprijs dan ook aan de haal gaan. Het script waarin omstaanders een stilgevallen wagen een duwtje geven, ontlokte meteen een stroom aan meesmuildende parodieën en persiflages. Politieke partijen hadden dan weer plots bedenkingen bij het partijfinancieringssysteem dat ze destijds zelf uitgedokterden. Speciaal voor die laatste categorie monteerde Doorbraak, in onvervalste Wat als …-stijl, een low budget versie van de #helfie-spot.

Politieke partijen van dit land zijn nooit kampioenen geweest in spitsvondige campagnes, maar consequent voorgangers in middelmatigheid.
In 1979 kwam het agentschap Saatchi & Saatchi voor de Conservatives in Groot-Brittannië op de proppen met het roemruchte Labour isn’t working. In België waart die sloganeske waarheid over nagenoeg elke politieke campagne die door een reclamebureau wordt mismeesterd.

Zulke bureaus krijgen doorgaans makkelijker een geeuw aan een politieke partij verkocht dan een sprankel creativiteit. En als er een pittige factuur aan vasthangt, wordt er op het partijkwartier voor een frul nog geapplaudiseerd ook. Zo hangt er tenminste nog een illusie van investering aan een tussentijdse of electorale campagne. Voor je het weet paradeer je echter  voor de camera’s in een schuimrubberen pak (in de vorm van een wuivende, pardon, duwende hand) dat vruchteloos tracht te verbergen dat de keizer geen kleren aanheeft.

De #helfie-spot – opgehangen aan het triviale ideetje van ‘iemand een helpende hand toesteken’– zal niet snel met welke reclameprijs dan ook aan de haal gaan. Het script waarin omstaanders een stilgevallen wagen een duwtje geven, ontlokte meteen een stroom aan meesmuildende parodieën en persiflages. Politieke partijen hadden dan weer plots bedenkingen bij het partijfinancieringssysteem dat ze destijds zelf uitgedokterden. Speciaal voor die laatste categorie monteerde Doorbraak, in onvervalste Wat als …-stijl, een low budget versie van de #helfie-spot.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.