De pennenvriendjes betrokken bij vechtpartijen supermarkt en Open Vld receptie
En veel ander nodeloos geweld
Van Facebook tot supermarkt en partijcongres.
foto © Vanmol
In de supermarkt, tijdens nieuwjaarsrecepties, op sociale media: wordt er overal gevochten op leven en dood, of is dat maar een indruk?
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementDie media toch! Dat spuwt maar nieuws alsof het niks kost. (Kent er iemand een goeie zalf tegen klikbeten?) Gelukkig is er de rustige standvastigheid van de wekelijkse beschouwingen bij Vanmol en Durnez en hun mediacorrespondentie.
Beste Erwinter,
Heb je dat ook gezien? Vorige maandag viel uit de wolken een witte substantie die de vorm van een soort witte bolletjes of wit poeder aannam. Beide verschijningsvormen stuwden het enthousiasme op de nieuwjaarsreceptie van Open Vld trouwens tot ongekende hoogten. Dat het om sneeuw ging en niet om Peruviaans wonderpoeder mocht daarbij de pret niet drukken. Placebo’s wérken. (Was dat destijds geen slogan van Gwendolyn?)
‘Had ik niet gezegd dat het béste nog moest komen,’ gilde Alexander De C. triomfantelijk. ‘Kom mannen,’ riep de charismatische leider Tom O., ‘We gaan Bart De Wever bestoken met sneeuwballen!’ ‘En met een sneeuwbom!’, juichte Gwendolyn R. instemmend, want zij is ook een trouwe lezeres van Het Laatste Nieuws, het medium dat niet vies is van een hyperbool of zes per krantenkop.
Want wat is dat toch de laatste tijd? Is er kans op winterse neerslag? Meteen kopt HLN: ‘Een sneeuwbom’! Of nog: ’10 centimeter sneeuw, is dat wel normaal in ons land?‘ (Zelfs woensdag werd het niet zo erg.) Daarna volgen super essentiële wintertips en tricks waar je zelf nooit aan zou denken. ‘De chauffage lager zetten kan ervoor zorgen dat je huis minder warm aanvoelt!’ Of: ‘Gooi vanavond geen koud water over je auto als je hem parkeert!’ Hersenloos gewauwel, wat me weer doet denken aan die nieuwjaarsrecepties van N-VA en Open Vld. Ik begrijp dat die Open jongens zich heftig afzetten tegen de speeches bij N-VA.
Bart De Wever wil namelijk de arbeidsmarkt aanpakken en de begroting op orde. Daarom is De Wever kandidaat-premier en wil hij snel doorstarten met een zakenkabinet. Alexander De Croo daarentegen wil snel een regering vormen die de begroting aanpakt en zorgt voor groei en jobs, voor de welvaart. En dat is natuurlijk iets helemaal anders dan Bart De Wever die vindt dat de begroting op orde moet en de arbeidsmarkt aangepakt want dat is goed voor meer euh… welvaart.
Wacht, even, ik probeer nog eens. Dus: in tegenstelling tot De Wever die onverwijld wil doorstarten met een kabinet wil De Croo snel een regering vormen en… Ok, dus de Belgicist wil snel schakelen en de flamingant wil meteen doorschakelen, maar dan niet zo Belgisch. Het klinkt een beetje als die van linker-Twix (karamel op biscuit in een bad van melkchocolade) versus die van rechter-Twix (karamel op biscuit omhuld met melkchocolade).
Wellicht kunnen beide partijen de kiezer nog overtuigen door uit te pakken met hun successen. De liberalen maakten er namelijk federaal een boeltje van terwijl Jambon er op Vlaams niveau eerder een soepje van maakte. Daar komt het dus op neer. Wil de kiezer een boeltje of een soepje?
Liefste soepballetje Stef,
Dat het een soepje is staat als een lepel in de erwtensoep. Zeker als je weet dat erwtensoep snert is en we aldus gerust over een snertregering kunnen spreken. Je ziet goede vriend, uw exposé klopt alweder als een Engelse lord op een zachtgekookt eitje.
Niet dat de boven ons gestelden zich er ook maar een crouton van aantrekken. ‘Wir haben es geschafft’ klonk het bij de ooit-liberalen op hun nieuwjaarsreceptie. En ook zij hadden gelijk. De vergelijking met de epische woorden van Frau Merkel kon niet treffender zijn. Ook zij sprak ze ooit met misplaatste grootmoedigheid voor de bühne uit.
Zag tot haar afgrijzen de impact van haar woorden. Sloot de Duitse grenzen hermetisch en zadelde de rest van Europa op met een ongekende crisis die tot heden te dage aansleept.
Er komt geen einde aan de positivistische prietpraat van het duo Ongena De Croo. Vooral Ongena doet me denken aan het personage ‘the Black Knight’ uit ‘The Holy Grail’ film van Monty Python. Zelfs wanneer hij van alle ledematen ontdaan is schreeuwt de zelfverzekerde romp dat het maar een vleeswonde is en dat hij de laffe tegenstander in de kuiten zal bijten.
Peppi en Kokki wezen er tevens op dat de liberalen het land door covid- en energiecrisis geleid hadden zonder dat burgers en bedrijven daaronder te lijden hadden. Dat het beleid op dat gebied gezorgd heeft voor het feit dat de liberalen stilaan het hoofd stoten tegen de kiesdrempel is iets dat aan hun geestesoog ontsnapt blijkbaar.
Ik weet niet wat ze daar roken Stef, maar dat het is spul van Monty Python kwaliteit!
Beste Belgische Belg Vanmol,
Wist je dat jij als Belgische Belg in België een enorme historische voetafdruk hebt, zeker als je ook je koloniale uitstoot meetelt? Jazeker, ontken het maar niet. ‘Ik héb helemaal geen kolonie.’ Ik hoor het je al stamelen in dat aandoenlijke rabauwentaaltje van je. Maar zo gemakkelijk kom je er niet vanaf, vriend. Jij had misschien nooit een kolonie, maar België wel! En uitstoten dat ze daar hebben gedaan! Niet normaal.
Jij wordt als Belgische Belg in België qua historische uitstoot eigenlijk alleen maar overtroffen door mij, als Belgische Belg in Nederland, die schurkachtige staat die inzake kolonies steevast grondiger te werk ging. We praten over uitstoot van Paramaribo tot Jakarta!
Er is trouwens nog iets waar Nederlanders véél straffer in zijn dan Belgen: supermarktpromoties. Dat weten ze in België sinds de intrede van Albert Heijn en Jumbo stilaan ook. Toegegeven, een Colruyt doet wel eens een verdienstelijke afprijzing, een Carrefour waagt soms een korting van wel 10%. Maar daar lachen de Nederlanders eens smakelijk om. Die zijn gewend aan échte promoties. 1+1 gratis! 50%! Of, zoals deze week bij de Plus: honderd artikels aan 1 euro! Waaronder een verpakking van 6 rollen Page toiletpapier met 3D-Wave textuur en een vleugje katoen! Voor maar 1 euro, terwijl zoveel fecale luxe normaliter makkelijk het vierdubbele kost.
Het gevolg liet zich raden. Van Maastricht tot Den Helder reuring alom bij de Plus. Sterker nog: er werd zo hard om dat toiletpapier gevochten dat ze zich in Zuid-Afrika al afvroegen of het geen genocide was.
Ik had geluk, Erwin. Ik heb met ware doodsverachting alsnog twéé (2!) pakken Page kunnen bemachtigen. En als je mij nu wil excuseren, ik moet dringend.
Beste invloedrijke invloeder Stef,
Als je nog snel schatrijk wil worden voor de verkiezingen, neem dan als de wiedeweerga een patent op het woord ‘populisme’. Uw winkeltje zal draaien als nooit tevoren. Al moet ik eerlijk toegeven: ‘populisme’ was het eerste woord dat bij me opkwam toen ik las dat Groen en Vooruit pleitten voor het verbieden van online reclame voor politieke partijen.
Vooral dat Melissa De (West-Vlaams) Praetere dit voorstel ten berde bracht, deed al mijn wenkbrauwen fronsen. Is het niet precies door dat vermaledijde internet dat haar voorganger – Mateke Matrak – zichzelf wist op te krikken tot een hashtag genaamd Kingconnah? Conner Rousseau had als eerste door dat de sociale media het politieke communicatiemedium bij uitstek zijn.
De eis van Vooruit en Groen is uiteraard zo doorzichtig als een kwal voor een militaire zaklamp. De subsidies voor politieke partijen berusten nu eenmaal op een – ik geef toe perfide – systeem dat de grootste partijen ook het grootste deel van de koek krijgen en laten dat nu op dit moment de N-VA en het Vlaams Belang zijn.
Dat het Vlaams Belang zijn advertenties niet in de reguliere pers plaatst komt er niet door gewiekste slechtigheid maar door het simpele feit dat hun advertenties er als enige geweigerd worden. Ziedaar de vlucht naar de sociale media, een mens moet nu eenmaal iets met zijn geld.
Melissa en haar groene vriendjes mogen in de handjes klappen dat diezelfde verdeelsleutel niet bij de bevriende pers wordt toegepast of zij en de tweekoppige draak Vaneeckhout-Naji kregen 4,27 seconde zendtijd toegewezen. Ruim voldoende eigenlijk.
Tot volgende week voor een nieuwe zedenpreek!
Categorieën |
---|
Personen |
---|
Erwin Vanmol en Stef Durnez zijn al jaren pennenvriendjes. Elke week delen ze hun correspondentie met de Doorbraaklezer.
Deze week: duistere geldstromen naar nieuwsdienst, vacature voorzitter Groen en blauw bloed zonder Belgisch bloed.
In Franstalige media was er geen interesse voor het leefloon-verhaal uit Anderlecht. Opmerkelijk.