FILMTIP: vooroordelen laten varen en genieten
Even snel
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Neem zelf ook een abonnement en lees alle plus-artikelen én ons driemaandelijks magazine.
Ik neem ook een abonnementWe tikken gewoon het item over zonder commentaar:
Journaal van 22 april 2013
Wim De Vilder: ‘Noord-Korea staat natuurlijk bekend als uiterst gesloten maar blijkbaar kunnen buitenlanders er toch mee samenwerken als ze bereid zijn om compromissen te sluiten. De Belgische Anja Daelemans heeft in Noord-Korea een film gedraaid: Comrade Kim goes flying heet die. Aan correspondent Saskia De Schutter vertelde Anja Daelemans dat kritiek leveren op het regime niet haar ambitie was.’
Anja Daelemans: ‘Tijdens de opnames, tijdens het proces hebben wij nooit enige restrictie gehad van dit mag niet, dit kan niet. Natuurlijk zijn we een beetje onze eigen censors geweest door te kiezen voor een romantische komedie.’
Saskia De Schutter: ‘De personages spreken mekaar aan met kameraad en dankzij de partijsecretaris kan de vrouw haar droom realiseren. Als ze de moed verliest na de zoveelste val, helpt de gedachte aan grote leider Kim Il-Sung haar er weer bovenop. Maar volgens Daelemans is het geen communistisch pamflet.’
Anja Daelemans: ‘Het is couleur locale. De film is gemaakt puur voor entertainment om de mensen te amuseren. Ik kan alleen maar hopen dat de westerse wereld al hun vooroordelen die ze hebben opzij laat als ze de film gaan bekijken en hem gewoon bezien als puur entertainment. Er zitten geen verborgen boodschappen in verstopt.’
| Tags |
|---|

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.
Doorbraak is op zoek naar een creatieve en gemotiveerde marketingmedewerker.
Nergens in Europa is het met de natuur slechter gesteld dan bij ons, klinkt het geregeld. Dat we ook het duurste natuurbeleid van Europa hebben wordt zedig verzwegen.











