fbpx


Europa, Klimaat

Kosten nieuwe uitstootnorm voor vrachtwagens straks tien keer duurder dan de EU beweert

Extreem hoge kost, extreem lage impact op milieu



Het voorstel voor de nieuwe Euro 7-norm voor uitstoot bij auto’s en vrachtwagens, zou leiden tot extra kosten die vier tot tien keer duurder zijn dan de Europese Commissie zegt. Dat blijkt uit een studie van Frontier Economics. Bovendien verhoogt de nieuwe uitstootnorm het verbruik met 20.000 euro. In november 2022 stelde de Europese Commissie een nieuwe uitstootnorm voor wagens met een verbrandingsmotor voor. De voorgestelde Euro 7-norm moet de opvolger worden van de Euro 6/VI-norm voor personenwagens en vrachtwagens.…

Niet ingelogd - Plus artikel - log in of neem een gratis maandabonnement

U hebt een plus artikel ontdekt. We houden plus-artikels exclusief voor onze abonnees. Maar uiteraard willen we ook graag dat u kennismaakt met Doorbraak. Daarom geven we onze nieuwe lezers met plezier een maandabonnement cadeau. Zonder enige verplichting of betaling. Per email adres kunnen we slechts één proefabonnement geven.

(Proef)abonnement reeds verlopen? Dan kan u hier abonneren.


U hebt reeds een geldig (proef)abonnement, maar toch krijgt u het artikel niet volledig te zien? Werk uw gegevens bij voor deze browser.

Start hieronder de procedure voor een gratis maandabonnement





Was u al geregistreerd bij Doorbraak? Log dan hieronder in bij Doorbraak.

U kan aanmelden via uw e-mail adres en wachtwoord of via uw account bij sociale media als u daar hetzelfde e-mail adres hebt.








Wachtwoord vergeten of nog geen account?

Geef hieronder uw e-mail adres en uw naam en we maken automatisch een nieuw account aan of we sturen u een e-mailtje met een link om automatisch in te loggen en/of een nieuw wachtwoord te vragen.

Uw Abonnement is (bijna) verlopen (of uw browser moet bijgewerkt worden)

Uw abonnement is helaas verlopen. Maar u mag nog enkele dagen verder lezen. Brengt u wel snel uw abonnement in orde? Dan mist u geen enkel artikel. Voor 90€ per jaar of 9€ per maand bent u weer helemaal bij.

Als "Vriend van Doorbraak" geniet u bovendien van een korting van 50% op de normale abonnementsprijs.

Heeft u een maandelijks abonnement of heeft u reeds hernieuwd, maar u ziet toch dit bericht? Werk uw abonnement bij voor deze browser en u leest zo weer verder.

Uw (proef)abonnement is verlopen (of uw browser weet nog niet van de vernieuwing)

Uw (proef)abonnement is helaas al meer dan 7 dagen verlopen . Als uw abonnementshernieuwing al (automatisch) gebeurd is, dan moet u allicht uw gegevens bijwerken voor deze browser. Zoniet, dan kan u snel een abonnement nemen, dan mist u geen enkel artikel. Voor 90€ per jaar of 9€ per maand bent u weer helemaal bij.

Als "Vriend van Doorbraak" geniet u bovendien van een korting van 50% op de normale abonnementsprijs.

Reeds hernieuwd, maar u ziet toch dit bericht? Werk uw gegevens bij voor deze browser of check uw profiel.


Het voorstel voor de nieuwe Euro 7-norm voor uitstoot bij auto’s en vrachtwagens, zou leiden tot extra kosten die vier tot tien keer duurder zijn dan de Europese Commissie zegt. Dat blijkt uit een studie van Frontier Economics. Bovendien verhoogt de nieuwe uitstootnorm het verbruik met 20.000 euro.

In november 2022 stelde de Europese Commissie een nieuwe uitstootnorm voor wagens met een verbrandingsmotor voor. De voorgestelde Euro 7-norm moet de opvolger worden van de Euro 6/VI-norm voor personenwagens en vrachtwagens. U kent die Euro-normen omdat ze onder andere gebruikt worden om auto’s en vrachtwagens te weren uit de lage emissiezone (LEZ).

Kosten vier tot tien keer hoger

In een studie van Frontier Economics kwamen de auteurs tot de conclusie dat de directe kosten vier tot tien keer hoger zullen zijn dan deze die de Europese Commissie naar voren schoof. Sectorvereniging ACEA van de auto-industrie onderschreef die analyse.

De voorgestelde Euro 7-normering verhoogt de kosten van de fabrikanten van auto’s, vrachtwagens en bussen. Per personenwagen met verbrandingsmotor komt de productiekost op ruim 2.000 euro extra. Bij vrachtwagens of autobussen met dieselmotor tikken de extra kosten af op 12.000 euro. De Europese Commissie beweerde echter dat het om 180 tot 450 euro extra zou gaan voor auto’s en 2800 euro voor vrachtwagens.

Het gaat dan nog enkel om productiekosten, en dus niet om de verkoopprijs van de nieuwe voertuigen. Die zou uiteraard nog veel hoger kunnen worden.

Lage impact, hoge kost

De Euro-normen zoals de huidige Euro 6/VI zetten zeer strikte standaarden voor uitstoot van NOx en fijnstof. Volgens vakvereniging Acea is die uitstoot nu al gereduceerd tot het nauwelijks meetbare, dankzij almaar betere technologie.

‘De Europese autoindustrie legt zich toe op het verder verminderen van uitstoot ten voordele van het klimaat, leefmilieu en gezondheid’, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal bij de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). ‘Het Euro 7-voorstel echter is gewoon niet de juiste manier om dit te doen, aangezien die een extreem lage impact zou hebben en een extreem hoge kost.’

ACEA ziet wat dat betreft meer heil in een verdere elektrificatie van de auto’s aangevuld met het vervangen van oudere voertuigen door de zeer efficiënte modellen met Euro 6/VI-norm.

T&E

De machtige ngo Transport & Environment (T&E) uit de milieubeweging was een van de voorvechters van de nieuwe Euro 7-norm. In een test met een vrachtwagen van Iveco in Oostenrijk slaagden ze erin om bij een Euro VI-model toch nog te veel NOx te meten. Dat was volgens de lobbygroep, die uitgesproken tegen verbrandingsmotoren is, illegaal. T&E treedt als betaald deskundige op bij de Europese Commissie. Het  is een van de lobbygroepen die hoge functionarissen van de Europese Commissie het meest bezoekt.

Extra brandstofverbruik

Een ander vervelend detail aan het Euro 7-voorstel is dat – naast hogere productiekosten – die ook zal leiden tot meer brandstofverbruik. Op de gehele levensduur van een voertuig zo’n 3,5 procent extra brandstofkosten. Bij vrachtwagens komt dat volgens ACEA neer op 20.000 euro extra tijdens de levensduur van een vrachtwagen. Bij auto’s en bestelwagens zou de extra brandstofkost schommelen rond de 650 euro.

De sectorvereniging hekelde dat de Europese Commissie de indirecte kosten bewust negeerde. De kosten verbonden aan de eigendom van voertuigen zetten financiële druk op consumenten en bedrijven in een tijdperk van hoge inflatie en stijgende energieprijzen.

Lode Goukens

Lode Goukens is master in de journalistiek en docent 'Europese en wereldinstellingen' aan de Thomas More Hogeschool.