Continent op drift

Doorbraak redactie7/1/2011Leestijd 1 minuut
TitelContinent op drift
AuteurHans Verboven

Onder de titel ‘Europese waarden in een nieuw elan’ organiseerde Pro Flandria in april een opgemerkt colloquium over de toekomst van Europese waarden. Sprekers uit de Lage Landen en het VK leenden hun naam om hier met een ruim publiek over na te denken. Onder hen Ludo Abicht, Frits Bolkestein, Gerard Bodifée, de Nederlandse filosofen Andreas Kinneging en Paul Cliteur en de bekende Britse conservatieve denker Roger Scruton. Hun bijdragen werden gebundeld in een belangrijk en lezenswaardige bundel door Hans Verboven. Die vroeg ook bijkomende auteurs om rond drie domeinen na te denken in dit erudiete boek.

Uitgangspunt is een nogal defaitistische analyse van de huidige Europese beschaving, gekenmerkt door een algemeen verval van westerse waarden. In een eerste deel ‘Wat ons Europeanen maakt’ krijgen we een – eindelijk – verdienstelijke poging van het omschrijven van de westerse, Europese identiteit. In een tweede deel vragen de auteurs zich af welke toekomst die waarden (nog) hebben in Europa. Het derde deel is een zoektocht naar een toekomst voor de Europese Unie – politieke unie of ideëele statenbond? De verhouding van kerk en staat, de impact van secularisme en religie – christendom én islam, de moeilijke relatie met het kapitalisme, zelfs een bijdrage van aartsbisschop Léonard … maken dit een belangrijke bundel die aanzet tot nadenken. En actie. Allicht is het wachten op een volgend colloquium en een volgend boek om concrete voorstellen tot actie te mogen verwachten. Sommige bijdragen zijn ook erg actueel door de discussie tussen het werkelijke en het wettelijke land binnen de Belgische Kerk – al dan niet gewild door Léonard opgewekt.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.