TitelDe grote oorlog voor kleine kinderen
AuteurAnthony en Nicky Langley
UitgeverDavidsfonds
ISBN9789058268723
Aantal bladzijden152
Prijs€ 27.5

‘Als kind zou ik er zelf een trauma aan overhouden’, bekent Nicky Langley. Het boeiend en kleurrijk boek dat ze samen met haar broer Anthony tot stand bracht, is een buitenbeentje in de actuele stroom werken over de Eerste Wereldoorlog. Uit zijn enorme collectie aan tijdschriften en ander materiaal over die oorlog, selecteerde socioloog Langley materiaal dat expliciet op kinderen was gericht. Het resultaat is een schat een tekeningen, strips, covers en illustraties uit tijdschriften en schoolboeken die de kinderen van toen de oorlog toonden zoals de respectieve uitgevers hem wilden voorstellen. In alle subjectiviteit.Het meeste materiaal, dat telkens uitvoerig wordt gesitueerd en toegelicht, komt uit Frankrijk. In vaak kleurrijke tekeningen werd de kinderen (en in een moeite ook hun ouders) voorgehouden hoe heldhaftig het er op en naast het slagveld aan toe ging, hoe slecht en onmenselijk de Duitsers wel waren. Gruwel was troef. Zoals in Zizi le tueur des Boches, een tijdschrift voor 8- tot 12-jarigen, waarin kinderen met een bajonet de vijand te lijf gaan of worden geëxecuteerd.Het boek bevat in mindere mate ook Duits, Brits en Vlaams materiaal. De auteurs gaan na wat de verschillen zijn. Terwijl de Fransen blijven spotten met de verslagen vijand, groeit in 1919 in Vlaanderen duidelijk de vredesgedachte.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.