TitelEva, één uit de godvergeten duizend
AuteurRik Devillé
UitgeverBORGERHOFF & LAMBERIGTS
ISBN9789464778342
Aantal bladzijden128
Prijs€ 19,99

Sinds de lancering van de VRT-reeks Godvergeten woedt een storm van verontwaardiging door Vlaanderen. Schokkende getuigenissen over misbruik in de kerk beroeren de gemoederen. Ook Eva, die in de laatste aflevering aan bod komt, werd als veertienjarige misbruikt door een priester. Ze wijdde haar hele leven aan haar strijd voor rechtvaardigheid. Devillé draagt nu een prachtig boek aan haar op ‘opdat Eva en alle andere slachtoffers niet vergeten zouden worden’.

Tientallen jaren verzamelde priester Rik Devillé getuigenissen over misbruik binnen de Kerk. Meer dan 1.600 mensen gingen bij hem te rade. Samen met de slachtoffers bracht Devillé die schokkende verhalen naar buiten in de VRT-reeks Godvergeten. Een storm van verontwaardiging volgde.

Eigen woorden

Ook Eva Demoor werd slachtoffer van wantoestanden binnen de kerk. In het boek Eva, één uit de godvergeten duizend lees je wat ze haar leven lang moest ondergaan. ‘Dit is het schrijnend levensverhaal zoals ze het mij vertelde. Integraal. Omdat de slachtoffers het verdienen om hun volledige verhaal in hun eigen woorden te vertellen’, schrijft Devillé. Wat volgt, is schokkend.

Als zesjarig kind moest Eva verhuizen. Haar moeder had kanker en om de behandeling van die ziekte te bekostigen werd haar vader gedwongen het huis te verkopen. Een ziekteverzekering bestond nog niet. Niet veel later liet Eva’s mama het leven. Ze belandde uiteindelijk in een weeshuis omdat haar vader een vreselijk geheim met zich meedroeg en daardoor wettelijk niet haar papa was.

Misbruik

Armoede, leven in kou, geen speelgoed, isolement en aanranding door vrienden van haar broer. Zo zagen Eva’s dagen eruit. Wanhopig op zoek naar hulp en een warme plek om haar verhaal te doen, gaat ze te rade bij een pater met wie ze goed contact had. Maar in plaats van een luisterend oor, volgde opnieuw een aanranding. Sindsdien ging het enkel bergaf.

Tot haar 21ste werd Eva opgesloten in verschillende tuchthuizen, nadat ze veroordeeld werd voor ontucht en landloperij

‘Niet de geestelijke werd veroordeeld en gestraft, wel zijzelf’, schrijft Devillé. Tot haar 21ste werd Eva opgesloten in verschillende tuchthuizen, nadat ze veroordeeld werd voor ontucht en landloperij. Om zes uur opstaan om te bidden en een harde opvoeding waren de norm. ‘Ik kreeg nooit bezoek van mijn vader, dat mocht niet. Ik had nooit tandpasta, nooit een stukje chocolade, nooit eens warme schoenen in de winter’, vertelt Eva. Haar getuigenis is schrijnend.

Strijd

Haar hele leven streed Eva voor gerechtigheid. Daarvoor schreef ze tientallen brieven naar elke mogelijke instantie. Overal ving ze bot, tot ze bij toenmalig minister van Justitie Koen Geens terecht kon. Hij verleende Eva uiteindelijk eerherstel, maar het vonnis dat ze als kind kreeg kon hij niet wegnemen. Vanuit de Kerk kwam er niets. Moegetergd na een lange, zware strijd verhuisde ze uiteindelijk naar Normandië.

‘Een mens kan het drama uit zijn kindertijd wegduwen tijdens het leven. Maar een mens zal pas weer herleven als hij dat drama weer leert uit te spreken en in de ogen durft te zien’, zei ze tegen Devillé.

Boek als geen ander

Eva, één uit de godvergeten duizend is een boek als geen ander. Emotioneel is het zeker, maar Rik Devillé legt er nog maar eens een pijnlijke, maatschappelijke kwestie mee bloot. Hij vertelt een aangrijpend levensverhaal en slaagt erin dat de plaatsen in een bredere context.

De auteur vertelt waarom hij voor Eva’s getuigenis koos, maar ook hoe de reeks ‘Godvergeten’ tot stand kwam en waar we vandaag staan. Want waarom worden zo weinig geestelijken geschorst? Waarom is Operatie Kelk nog niet afgerond? En vooral: waar kunnen slachtoffers wel terecht? Je leest het in Eva, één uit de godvergeten duizend.

Doel is verandering teweeg brengen, zegt Devillé. ‘Laat Godvergeten geen steekvlam zijn, zoals de zaak-Vangheluwe in 2010, maar het begin van duurzame verandering. En het einde van de hypocrisie.’

Koop het en lees het. Voor Eva en honderden anderen.

Wannes is eindredacteur en journalist. Hij werkt sinds 2021 mee aan Doorbraak.