SubtitelDe onderschatte impact van invloed
AuteurPeter De Keyzer en Olivier Van Horenbeeck
UitgeverGrowth Inc
ISBN9789492639608
Aantal bladzijden208
Prijs€ 22.50

Wat is invloed? Stel aan uzelf deze vraag. Bij wijze van interessant leerproces schrijft u het antwoord nu best op. Doe dit voor u deze recensie verderleest en zeker voor u het boek Macht is zilver, invloed is goud leest. Leg vervolgens het neergeschreven antwoord weg. Wanneer u klaar bent met dit boek, stelt u zichzelf nog eens dezelfde vraag en formuleert u het antwoord nog eens op papier. Pas dan, en niet eerder, neemt u het eerste papiertje opnieuw bij de hand en kan u merken wat invloed is. Want ik beloof u dat het lezen van dit boek niet zonder invloed op uw mening over dit onderwerp zal gebeuren.

Communicatie

Peter De Keyzer en Olivier Van Horenbeeck geven samen leiding aan het communicatiebureau Growth Inc. Communicatiebureaus en hun ding veranderen doorheen de tijd. Communicatie is tegenwoordig een specialisatie binnen de marketingmix. Een bedrijf of een persoon wil van zich laten horen en nog liever gehoord worden. Want het gezegde luidt immers dat als een boom omvalt in een bos waar niemand is en niemand het gehoord heeft, er eigenlijk geen geluid is geweest.

Wie communiceert, wil gehoord worden. Dat lukt meestal alleen als je aandacht krijgt. Maar tegenwoordig geeft men al zoveel aandacht aan zoveel dingen. Die aandacht gaat in de eerste plaats naar de waan van de dag. Per definitie is die waan de dag nadien al veranderd en is de bijbehorende aandacht al verloren. Daarom zeggen De Keyzer en Horenbeeck: ‘Vraag geen aandacht. Eis invloed.

Invloed

Aandacht is vluchtig maar invloed is duurzaam en beter bestand tegen de schokken van een wereld die sneller verandert dan ooit tevoren. De vraag verandert dan automatisch van aandacht vragen naar invloed opbouwen. Invloed kan je ten dele kopen of afdwingen. Dat heet dan macht hebben. De auteurs tonen echter aan dat macht niet duurzaam is. De bijhorende invloed wordt afgedwongen. Echte invloed werkt beter als de beïnvloede persoon deze invloed vrijwillig over zich heen laat komen.

In Macht is zilver, invloed is goud  leggen De Keyzer en Van Horenbeeck uit hoe je invloed krijgt als individu of als organisatie, en hoe je die invloed gebruikt om impact te hebben. Op je eigen omgeving, op je stakeholders, op de samenleving waar je deel van uitmaakt, kortom, hoe je invloed uitstraalt naar iedereen in je cirkel.

Influencer?

De auteurs werken met veel invloedrijke voorbeelden. Van Roger Federer, Sherlock Holmes en een anonieme Somalische taxichauffeur tot Xi Jinping, Donald Trump en Angela Merkel. Je zou op sommige punten kunnen denken dat Growth Inc een handleiding om influencer te worden of hoe je met influencers werkt, heeft geschreven. Wie dat van dit boek verwacht, komt bedrogen uit. Uiteraard draait het bij influencers om de combinatie van aandacht en beïnvloeding, maar Van Horenbeeck en De Keyzer gaan nog een stap verder. Zij zoeken naar de mogelijkheden om invloed uit te oefenen die een blijvende impact heeft.

Ze hebben dan ook niet zozeer een definitie uit hun mouw geschud, maar zijn gaan praten met experten uit het veld. Experts als journalist Peter Vandermeersch, de voormalige Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende en ‘superkabinetschef’ Frans Van Daele (de rechterhand van gewezen Europees president Herman Van Rompuy en van koning Filip) geven een unieke inkijk in het complexe spel van invloed verwerven en uitoefenen.

Impact

Dit boek is natuurlijk bedoeld om invloed op jou te hebben. De auteurs willen laten zien hoe het spel werkt en hoe ze het kunnen laten werken voor hun klanten. Een boek schrijven dat impact heeft en meer biedt dan een reclamefolder van 208 pagina’s, is een uitstekende manier om dat te doen. ‘The proof of the pudding is in the eating’, zegt men, dus hebben De Keyzer en Van Horenbeeck met het schrijven van dit boek aangetoond dat ze het recept van de pudding kennen.

Het leuke aan dit boek is dat activistisch is. Het is niet alleen een handboek, maar tevens een pamflet. De auteurs gebruiken hun invloed om je via dit boek op te roepen invloed uit te oefenen. Hoe je het ook draait of keert, de auteurs willen zich uiteraard een stoel aan de tafel kopen bij potentiële klanten in de bedrijfswereld. Hun doelpubliek is dan ook, maar gelukkig niet beperkt, tot CEO’s en ondernemers. Aan hen doen Van Horenbeeck en De Keyzer hun oproep om het klassieke ‘pour vivre heureux vivons cachés’ te verlaten en invloed uit te oefenen. Bedrijven en hun leiders hebben volgens de auteurs de morele plicht om invloed uit te oefenen.

In een tijdperk waar politiek leiderschap zeldzaam is geworden en waar systemen overal op hun grenzen botsen, zijn ondernemingen en bedrijfsleiders meer dan ooit de echte ‘agents of change’. Ze moeten vandaag dé motor achter verandering en vooruitgang zijn. Als ze er tenminste in slagen om invloed te verwerven en uit te oefenen. Daar kan dit boek bij helpen.

Macht is zilver, invloed is goud is de correcte titel voor dit boek en het is eveneens terecht dat het een opvallende cover heeft met goudopdruk. Wie denkt dat hij gewoon een veredelde brochure koopt waarin de auteurs hun methode en bedrijf aanprijzen, komt gelukkig bedrogen uit. De test met uw twee papiertjes zal aantonen dat invloed uitoefenen echt werkt. Dit boek kan u daarbij helpen.

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.