Oui!

Doorbraak redactie16/6/2010Leestijd 1 minuut
TitelOui!
AuteurVanden Burre, Gilles

Hun boekje verscheen toen wij nog konden vrezen dat meester-loodgieter Dehaene deze keer een Belgische mouw zou kunnen passen aan BHV. Dat moet ons niet beletten het boekje Oui, Une autre Belgique est possible toch nog met een positieve ingesteldheid te willen lezen.

B Plus heeft inderdaad zijn Belgische waarheden samengevat in een minuscuul pocketje van amper 140 kleine bladzijden. Een wat slordig geschreven samenvatting van alle mogelijke en andere ideetjes die men zou kunnen invoeren om toch maar dat ‘andere Belgique’ op gang te brengen. We schrijven met opzet ‘Belgique’ omdat het B Plus-verhaal alleen in het Frans beschikbaar is.

B Plus wil uiteraard niet weten van scheiding tussen Noord en Zuid, zelfs niet van confederalisme. Een verder uitbouwen van het unionistisch federalisme, dat misschien wel. De wetten van de deelstaten moeten dan wel worden ondergeschikt aan de federale wetgeving. Een federale kieskring, een Belgische sociale zekerheid, een senaat van de gemeenschappen maar ook de splitsing van BHV. In ruil stellen de Franstaligen geen nieuwe gebiedseisen meer. Brussel moet een volwaardig derde gewest worden, ingekapseld binnen een Brussels Metropolitan Region. Weg met de omzendbrieven, leve de niet benoemde burgemeesters.

Een verhaal dat zeker niet druipt van FDFagressiviteit. Het leest soms zelfs welwillend tegenover Vlaanderen. Alleen is het zo hopeloos ver weg van de Belgische realiteit dat men zich bij het lezen van het boekje niet eens meer ergert.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.