Saeftinghedok in de problemen
'Auditeur Raad van State oordeelt dat het reparatie-GRUP Afbakening Haven van Antwerpen onwettig is'
Doel2020 laat weten dat de auditeur bij de Raad van State het GRUP Afbakening Haven van Antwerpen ‘met de grond gelijk maakt’.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementVorige week maandag (04 mei 2015) gaf de raad van bestuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen nog de boodschap mee dat het nood heeft aan meer capaciteit. ‘De behandeling van containers bereikt binnen twee tot vier jaar de kritische drempel van tachtig procent van de capaciteit’, meldde de raad. Daarom dringt het aan op de bouw van een nieuw dok in de Waaslandhaven, het Saefinghedok. Dat het polderdorp Doel daarbij wordt opgeofferd neemt men voor lief. De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) argumenteerde dat het dorp toch al voor 90% verdwenen is.
De haven dringt aan
Twee dagen later wist De Standaard te melden dat het dossier op de tafel van de bevoegde minister van Openbare Werken, Ben Weyts (N-VA) ligt. De minister verklaarde dat hij de kosten-baten analyse voor het Saeftinghedok zou bestuderen. ‘Als die positief zijn, kunnen de werken starten’, zei hij. De Antwerpse havenbaas, Eddy Bruyninckx, liet in een interview met De Morgen op 9 mei 2015 verstaan erg te rekenen op de goedkeuring voor het project: ‘We hebben specifieke problemen, zoals een veel trager beslissingsproces. Als er niets fout gaat in het dossier van het Saeftinghedok (een nieuw megacontainerdok, dso) komt het er tegen 2021. En dan zijn daar al vijftien jaar van planning aan vooraf gegaan. Hoe moet de ontwikkeling op de linkeroever eruitzien? Welke plaats is er voor bewoning, landbouw en natuur? Dat heeft te lang geduurd.’
Weyts schijnbaar positief
Maar Ben Weyts liet al op maandag 4 mei 2015 op de website deredactie.be zijn positieve houding voor het dossier doorschemeren: ‘Het dok kan mogelijk een begin zijn van de uitbreiding van de Antwerpse haven, maar ook een versteviging van de concurrentiepositie van alle havens door meer samenwerking.’ In het radioprogramma De ochtend op dezelfde dag verklaarde hij ook nog: ‘Er is nood aan een schaalvergroting. In heel de procedure omtrent Doel is er veel miserie geweest, dit moet ook eens stoppen. We moeten gaan naar die schaalvergroting ten voordele van de Vlaamse economie. Niemand is erbij gebaat om dit nog in de waggel te houden.’
Op onze webstek verzette Jan Creve, de woordvoerder van Doel 2020, zich in een uitgebreid betoog tegen de uitbreiding en pleitte hij andermaal voor het behoud van het polderdorp Doel.
Raad van State zegt ‘neen’
Nu maakt de Actiegroep 2020 bekend dat het Saeftinghedok er gewoon niet komt: ‘Vorige week nog pakte de Haven van Antwerpen uit met een propaganda-offensief voor de aanleg van het Saeftinghedok. Maar het megalomane project zal er niet komen. De auditeur bij de Raad van State heeft in zijn verslag over het GRUP Afbakening Haven van Antwerpen de “reparatie” van het GRUP met de grond gelijk gemaakt.’
De mededeling kan niet duidelijk genoeg zijn. Bruyninckx liet in het weekendinterview met De Morgen nog verstaan: ‘Ook de rechtsonzekerheid is een groot probleem. Eén klein protest volstaat om een project te vertragen. Kijk naar de tramlijn tussen Wijnegem en Antwerpen. Daar sta ik met verbazing naar te kijken. Als je een groot infrastructuurproject wilt onderuithalen, vind je altijd wel ergens een wettelijke bepaling om dat voor elkaar te krijgen. Dat maakt het voor iedereen moeilijk.’
© Reporters
Tags |
---|
Personen |
---|
Harry De Paepe bezit een grote passie voor geschiedenis en Engeland. Hij is de auteur van verschillende boeken.
In Engeland en Wales wordt er een recordaantal ‘niet misdadige incidenten’ gemeld. De politie verschijnt nu aan de deur voor de meest onnozele zaken.
Evolueren we naar een politiek model zoals in een communistische eenpartijstaat? Ontdek het in ‘Ondernemen in Achterland 1.0’.