Bpost wil niet samenwerken met Doorbraak Magazine
foto © WD/Belga
Bpost weigert Doorbraak als klant. Onder meer de vraag of migratie de samenleving ontwricht, is voor Bpost blijkbaar te politiek geladen.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementBpost weigert adressenbestanden te verkopen aan Doorbraak voor de verspreiding van Doorbraak Magazine. Volgens Bpost is Doorbraak ‘een politieke partij of aanverwante organisatie’. De Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) laakt die houding: ‘Doorbraak is een nieuwsmedium’.
Doorbraak brengt in de aanloop naar de verkiezingen een themamagazine uit. Daarin komen de verschillende verkiezingsthema’s aan bod. Met journalistieke analyse en duiding en reflecties van een brede schare aan (ex-)politici, verdeeld over het politieke spectrum.
Om dit verkiezingsmagazine extra in de verf te zetten, besloot het management van Doorbraak enkele tienduizenden exemplaren te verspreiden op basis van een adressenbestand van Selectpost, de afdeling van Bpost die adressenbestanden commercialiseert. In eerste instantie was er geen probleem. Doorbraak contacteerde de commerciële dienst van Bpost en legde de vraag voor.
Op laatste moment afgeblazen
‘Wij hebben steeds duidelijk en herhaaldelijk gecommuniceerd dat Doorbraak een nieuwsmedium is’, zegt Doorbraak-marketingverantwoordelijke Roan Asselman. ‘Doorbraak Magazine is geen partijgebonden product, maar commercieel vergelijkbaar met Humo, Knack en anderen. Wij bespreken maatschappelijke thema’s zoals andere magazines dat doen en laten daarbij alle partijen aan het woord. Een samenwerking was mogelijk, alleen mochten de selectiecriteria voor het adressenbestand niet politiek zijn. Dus kozen we voor economische en leeftijdscriteria.’
‘Onze vraag dateert van midden februari’, vervolgt Asselman. ‘Op 4 april bezorgden we Bpost de voorlopige versie van het verkiezingsmagazine. Op 11 april volgde een concrete offerte van Bpost voor de aanlevering van het gevraagde adressenbestand, waarop we op 23 april ingingen. Op dat moment leverde ik ook de definitieve versie van het magazine aan in pdf-formaat. De dag daarop kreeg ik van de commerciële medewerker te horen dat ze hoopte de bestelbon de volgende dag op te sturen. Maar op 25 april in de namiddag, op het moment dat alle exemplaren gedrukt waren en klaar voor verzending, bleek Bpost zijn kar te keren: plots weigerden ze zaken te doen met Doorbraak.’
Politieke partij of aanverwante organisatie?
Wat opvalt is de motivatie die Bpost geeft voor de plotse en laattijdige weigering om Doorbraak als klant te aanvaarden. ‘Wettelijk gezien, mogen wij de adressen in ons Selectpost-bestand niet verhuren aan politieke partijen of aanverwante organisaties’, zo luidt het in een verantwoordingsmail. ‘Het zijn de vorm en de thema’s die voor de mailing worden voorgesteld die wij als sterk gepolitiseerd beschouwen en die ons ertoe brengen de bestelling te weigeren.’
En de mail vervolgt: ‘Doorbraak Magazine bevat voornamelijk politieke boodschappen, zowel op de cover (“Hoe boos is de Kiezer”) als in de (sic) voorwoord (“Vivaldi wou op een andere manier aan politiek doen. Maar was er een verschil met het ‘kibbelkabinet’?”), of in de 14 artikels (“Hebben we meer of minder België nodig?”, “Ontwricht migratie onze samenleving?”, …).’
Ondanks herhaaldelijk aandringen kon Doorbraak niet spreken met de verantwoordelijken voor het nemen van deze beslissing.
VVJ laakt houding Bpost
Bpost weigert met andere woorden te erkennen dat Doorbraak een nieuwsmedium is. Charlotte Michils, algemeen secretaris van de VVJ, laakt die houding.
‘Doorbraak is een nieuwsmedium waar verschillende beroepsjournalisten voor werken. Dat op zich is al een kwaliteitsgarantie. Als nieuwsmedia in aanmerking komen om een beroep te doen op de diensten van Bpost, moet dat evenzeer gelden voor Doorbraak.’
We vroegen voogdijminister Petra De Sutter (Groen) om commentaar. Van haar mochten we geen reactie ontvangen.
Categorieën |
---|
Personen |
---|
Winny Matheeussen (1973) noemt zichzelf misantroop, hondenvriend en bergzitter.
De Taalbarometer stelt een verdere achteruitgang van het Nederlands vast in de Vlaamse Rand. De bevolking moet mee aan de slag.
De Taalbarometer stelt een verdere achteruitgang van het Nederlands vast in de Vlaamse Rand. De bevolking moet mee aan de slag.