Daar zijn de mystery calls weer
Hoe het anti-discriminatieprincipe ontaardt in Big Brother-achtige pococratie
foto ©
‘Men beseft bijvoorbeeld niet dat een klant die expliciet om een oudere huishoudhulp vraagt voor zijn bejaarde moeder, toch onbewust discrimineert.’ Ik verslikte me zowaar in mijn ochtendkoffie bij dat DM-artikel [https://www.demorgen.be/binnenland/-we-beseffen-niet-dat-vragen-om-een-oudere-huishoudhulp-voor-onze-bejaarde-moeder-discriminatie-is-baaf8157/]. Via zogenaamde mystery calls hebben dienstenchequebedrijven laten vast stellen dat mensen geneigd zijn om voorkeuren aan te geven bij het vragen van poetshulpen en dergelijke. Maar dat mag …
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnement‘Men beseft bijvoorbeeld niet dat een klant die expliciet om een oudere huishoudhulp vraagt voor zijn bejaarde moeder, toch onbewust discrimineert.’ Ik verslikte me zowaar in mijn ochtendkoffie bij dat DM-artikel. Via zogenaamde mystery calls hebben dienstenchequebedrijven laten vast stellen dat mensen geneigd zijn om voorkeuren aan te geven bij het vragen van poetshulpen en dergelijke. Maar dat mag allemaal niet, u mag geen geprefereerde afkomst of nationaliteit suggereren, maar ook geen geslacht, leeftijdscategorie en eigenlijk ook geen bekwaamheden die u op prijs stelt. Dat verbod druist zonder meer in tegen een paar gezonde commerciële principes (de klant is koning), het door Europa zo gekoesterde vrij verkeer van goederen, diensten en personen, én misschien zelfs tegen bepaalde grondwettelijk gewaarborgde vrijheden. Hendrik Vuye moet er misschien zijn licht eens over laten schijnen.
Effectief, het anti-discriminatiespook is nu zover doorgedrongen dat een normale klantenservice niet meer is toegestaan. Ik heb daar al eerder stevige artikels over geschreven, ik ga het niet opnieuw doen. Maar als het over moeders gaat, word ik emotioneel. Als mijn moeder in haar laatste dagen een jonge Italiaan wenst om haar ramen te poetsen, dan vind ik dat ze dat recht heeft. Als het woord ‘diversiteit’ echt zin heeft, dan mag dat ook aan de vraagzijde gelden, niet alleen aan de aanbodkant. Anders gezegd: over smaken valt niet te discussiëren.
Graag neem ik dan als voorbeeld een casting voor een operarol: wie gaat voor Salome, moet extreem goed kunnen zingen, dansen, uit de kleren willen gaan en er uit zien als een vijftienjarige puber. Sukkelachtige oma’s gelieven zich te onthouden. Of, pikanter nog: op de markt der betaalde liefde worden ook gerichte zoekertjes geplaatst, met duidelijke opgave van gewenste lengte, cupmaat, huidskleur en nog veel meer details die ik hier niet ga vermelden. Niemand protesteert hier, omdat de menselijke voorkeuren zó divers zijn en zelfs euh… extravagant, dat er werk volop is voor iedereen. Jong en oud, man en vrouw, wit en bruin. Mooi toch?
Verdriezing
Ach die mystery calls, het woord klinkt zo griezelig als het ding echt is: een Big Brother-achtige uitwas van politieke correctheid. Ik snap niet dat een overheid zich tot dit soort praktijken verlaagt, dat geniepig afluisteren, uitlokken en betrappen, eigen aan een fascistische klikmaatschappij.
‘De mysterycalls passen in het Actieplan dat minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) in 2017 afsloot met de stakeholders ter bestrijding van discriminatie binnen de dienstenchequesector’, lees ik. ‘Stakeholders,’ nog zo’n kippenvelwoord dat altijd weer opduikt in een context van de wolligheid en de verhulling.
Om een volstrekt onduidelijke reden mengt ook ene Wim Dries, voorzitter van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, zich in het debat: ‘Een juiste houding bij de bedrijven zal ook leiden tot meer bewustwording bij de klanten’. Ik dacht eigenlijk dat bedrijven zich vooral dienden te richten naar de wensen van de klant in plaats van een politiek-correct bewustzijn in te lepelen. Want dat laatste ruikt dan weer naar Gramsci en het cultuurmarxisme, dat ervan uitgaat dat de gewone man en vrouw aan een ‘vals bewustzijn’ lijden. En dat een elitaire bureaucratie daar iets moet aan doen.
Of wacht, neen, Wim Dries: dat is de verdorie de CD&V-burgemeester van Genk, die zijn politieke rivaal Zuhal Demir eigenhandig in een soort cordon sloot en zijn stad in de etalage zet als toonbeeld van multiculturaliteit, dit vooral om zich van de Turkse stemmen te verzekeren. Die zijn allemaal pro Erdogan, Dries dus ook, en dat wil wel botsen met de Koerdische roots van Zuhal. Tja, het leven is nu eenmaal kiezen voor of tegen, discrimineren als het ware.
Naast zijn burgemeesterschap cumuleert stakeholder Wim Dries ook nog een rist andere betaalde mandaten zoals dus dat voorzitterschap van de VVSG, een bestuursfunctie in Fluvius én eentje in Infrax. Dat is allemaal wettelijk in orde, zij het wat graaierig. Maar het is dankzij zijn tussenkomst in dit verhaal dat de ware toedracht rond de mystery calls duidelijk wordt: achter de multiculturele softheid roffelt er een Turkse Mars, en vandaar zitten we snel in de AKP van president Erdogan, waarvan de Belgisch-Genkse tak alle Turken dringend aanraadde om… voor de CD&V van Wim Dries te stemmen.
De verdriezing van de samenleving: het neologisme van de dag is gevonden. Tsjevenpraat verkopen en ondertussen de speelruimte van de democratie versmallen. In naam van mijn oude moeder en haar Italiaanse ruitenwasser, dit is mijn boodschap aan de mysterieuze andere kant: al onze lijnen zijn bezet, onnodig terug te bellen.
Johan Sanctorum (°1954) studeerde filosofie en kunstgeschiedenis aan de VUB. Achtereenvolgens docent filosofie, tijdschriftuitgever, theaterdramaturg, communicatieconsultant en auteur/columnist ontpopte hij zich tot een van de scherpste pennen in Vlaanderen en veel gevraagd lezinggever. Cultuur, politiek en media zijn de uitverkoren domeinen. Sanctorum schuwt de controverse niet. Humor, ironie en sarcasme zijn nooit ver weg.
Ook na een afgekocht proces over omkoperij en valsheid in geschrifte, is er kans op een schepenambt in Vlaanderens grootste stad.
Amerikakenners Roan Asselman en David Neyskens bespreken de actualiteit aan de overkant van de oceaan.