JavaScript is required for this website to work.

Doorbraak op papier was dat geen verleden tijd?

Pieter Bauwens10/12/2021
Nieuw: Doorbraak Magazine. Verkrijgbaar in de dagbladhandel vanaf 10 december.

Nieuw: Doorbraak Magazine. Verkrijgbaar in de dagbladhandel vanaf 10 december.

foto © Doorbraak

De mediamarkt van Vlaanderen hertekenen? Daar doen wij graag aan mee met Doorbraak. Dat doen we sinds 2014 online en vanaf vandaag opnieuw op papier. Papieren media zullen niet verdwijnen, ze zijn veranderd.

Terug in de tijd

Mag ik u eerst meenemen naar 2013, in een café aan de Antwerpse Kaaien. Aan een tafeltje met koffie en thee, zitten Jean-Pierre Rondas, Karl Drabbe, Peter De Roover en ikzelf. We hadden een jaar eerder Doorbraak overgenomen van de Vlaamse Volksbeweging. Het doel van de vergadering was de toekomst uit te tekenen voor ons medium, toen nog een maandblad met een website.

Op die bijeenkomst werden we het snel eens. Doorbraak werd op 1 januari 2014 Doorbraak.be. In onze overtuiging was papier het verleden en online de toekomst. Het verschil zouden we makkelijker maken als opiniesite dan als maandblad. Want die ambitie hadden we: een rol opnemen in het publieke debat in Vlaanderen. Het debat verruimen met meningen die in de traditionele media niet of te weinig aan bod komen.

Juiste keuze

Van twee online-artikels per dag in 2014 zijn we gegroeid naar gemiddeld tien per dag in 2021. De opiniesite vervelde tot journalistiek én opinie. Doorbraak professionaliseerde. Vandaag brengen we nieuws, interviews, analyse en duiding, naast columns en opinies. Het internet heeft ons veel kansen gegeven. We groeiden naar anderhalf miljoen unieke bezoekers per jaar. En ons publiek groeit nog.

Doorbraak.be kreeg kinderen: Doorbraak Boeken, een uitgeverij, Doorbraak Radio, een podcastreeks en Doorbraak tv, met vallen en opstaan. Maar er bleef een gemis. Het internet heeft naast veel mogelijkheden ook wel wat beperkingen. De lengte bijvoorbeeld. Maar ook de opmaak. Er zijn verhalen die je beter kan vertellen op papier, met mooie foto’s, in een boekje dat nog ruikt naar verse drukinkt.

Papier blijft

Daar droomden we van op de redactie. Een droom die een uitdaging werd. We werden daarbij aangevuurd door blijvende vragen van lezers. Op de redactie likkebaardden we bij de gedachte aan langere, diepere interviews of reportages met foto’s. Na veel wikken en wegen ligt het resultaat vandaag in de bus van onze trouwe vrienden, sponsors, en steuners, of in de krantenwinkel. De volgende stap in de uitbouw van Doorbraak: Doorbraak Magazine. Een blad met klasse, dat mag gezien, en vooral mag gelezen worden.

Met Doorbraak Magazine tonen wij onze ambitie om een belangrijke rol te spelen in het publieke debat in Vlaanderen. Met dit magazine zetten we onszelf in de markt als een volwaardig journalistiek medium. Doorbraak heeft een plaats in het Vlaams medialandschap. Wij brengen toegevoegde waarde in Vlaanderen. Vlaams, niet politiek correct, en al zeker niet woke. Geen herkauwing van wat online al verscheen, maar een magazine met diepgaande interviews, reportages en maatschappelijke beschouwingen die u elders niet leest. Hiermee zijn wij een alternatief voor de traditionele media. Tot in de krantenwinkel. (Ontdek hier in welke krantenwinkelDoorbraak Magazine kan aanschaffen)

Er zal over gesproken worden. Dat is geen vaststelling, maar een engagementsverklaring. Veel leesplezier, en laat weten wat u ervan vindt bij [email protected].