JavaScript is required for this website to work.
EU-maatregel kan boemerang worden

Ook Europese stekkerauto is vaak Chinees

Lode Goukens26/10/2023Leestijd 2 minuten
De nieuwe BMW iX3 en de populairste leasebak: de Tesla Y.

De nieuwe BMW iX3 en de populairste leasebak: de Tesla Y.

foto ©

Tesla, BMW, Volvo en anderen bouwen hun stekkerauto’s ook in China. Als de EU Chinese elektrische auto’s aanpakt schiet ze in eigen voet.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

De Europese Commissie wil een tariefmuur van 25% optrekken tegen Chinese stekkerauto’s die de Europese markt blijken te overspoelen. Dat laatste is overigens een gevolg van het Europese beleid zelf. Bovendien schiet de Europese Commissie met die tariefmuur zichzelf in de voet. Want ook die Tesla en die BMW iX3 worden geproduceerd in… China.

In recordtempo groeide de invoer van Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie naar honderdduizenden. Alleen al in Zeebrugge worden er tegen eind dit jaar 200.000 verwacht. De ro-ro-bedrijven kunnen er de toevloed niet aan (ro-ro staat voor roll on roll off, dus oprijden en afrijden van auto’s op autoschepen). Er zijn te weinig parkings en te weinig laadpalen op die parkings. Vlaamse havens verliezen daardoor marktaandeel aan Hamburg en Rotterdam.

Geen alternatief

De ironie wil dat voorzitster von der Leyen van de Europese Commissie als Duitse wel kan zeggen dat ze de Chinese autobouwers gaat aanpakken, maar eigenlijk heeft ze geen alternatief. Want het klopt: Chinese autobouwers krijgen oneerlijk veel uitvoersteun van de Chinese regering. Net zoals de Chinezen dat eerder deden met hun smartphones, batterijen, zonnepanelen, windmolens enzovoort.

Het echte probleem is niet zozeer dat de Europese auto-industrie worstelt met de reconversie naar elektrische auto’s die door de EU is opgelegd. (Auto’s op fossiele brandstof zijn in 2035 verboden).

Het echte probleem is dat heel wat Europese elektrische auto’s gebouwd worden in China. Heel wat Tesla’s op de Europese markt komen uit de Gigafactory in Sjanghai. Daaronder ook de meest verkochte bedrijfswagen in België, de Tesla Y. Al komen er nu ook fabrieken in Berlijn en de VS.

Ook de BMW iX3 loopt van de band in een Chinese fabriek. Volvo, dat eigendom is van een Chinese autoconstructeur, haalt ook al zijn elektrische SUV’s uit China. Alleen al de Volvo EX30 zou goed zijn voor 100.000 stuks die via een Vlaamse haven Europa binnenkomen.

De conclusie is dan ook dat met een volledige overgang op elektrische auto’s de afhankelijkheid van China nog veel groter dreigt te worden, om dan nog niet te spreken over een daarmee gepaard gaand massaal verlies van arbeidsplaatsen bij Europese autofabrieken.

Misschien moet Europa nog eens goed nadenken…

Lode Goukens is master in de journalistiek. Zijn masterproef behandelde de journalistieke cartografie. Voordien was hij jaren beroepsjournalist en schrijver. Begonnen als officieel IBM multimedia developer in 1992 en één van de eerste professionele ontwikkelaars van DVD’s (dvd-authoring) schreef hij ook het eerste Belgische boek over het Internet in 1994. Hij behaalde ook al een master in de kunstwetenschappen en archeologie en een master filmstudies en visuele cultuur. Momenteel is hij bezig aan een master geschiedenis en een doctoraat.

Commentaren en reacties