Inez De Coninck: ‘Met de stadstol waant Brussel zich in een soort eilandcultuur’
Inez De Concinck
foto © Belga
Wat zijn de gevolgen van het Brusselse idee om een stadstol in te voeren? Inez De Coninck van N-VA legt het uit.
Brussel heeft plannen voor het invoeren van een stadstol voor iedereen die Brussel binnenrijdt. Dit leidt tot fiscale ongelijkheid tussen Brusselaars en inwoners uit het Vlaamse of Waalse gewest aangezien die tol enkel voor Brusselaars een belastingverschuiving zal betekenen. In deze aflevering van Doorbraak Radio geeft Inez De Coninck, Vlaams parlementslid voor de N-VA, meer uitleg over de stadstol en de gevolgen voor de Vlaamse pendelaars.
De Brusselse stadstol
De Brusselse stadstol houdt in dat iedereen die Brussel binnenrijdt een tol zal moeten betalen. Brussel wil de tol invoeren aan de hand van ANPR-camera’s die de nummerplaten controleren. Zo kan je auto’s die de gewestgrens oversteken registreren. Het tarief van de tol zou 18 eurocent per kilometer in de spitsuren bedragen en tijdens de rest van de dag 9 eurocent. Brussel wil dit ook combineren met een soort van rekeningrijden. Maar dat lijkt voor De Coninck wat voorbarig omdat wagens dan een track and trace systeem moeten instaleren.
Brussel wil met de stadstol de belasting op de inverkeerstelling (BIV) voor de Brusselaars schrappen of verminderen, waarmee ze de tol dus een belastingverschuiving noemen. Op zich kan ik mij in dit principe vinden, zegt De Coninck, maar het probleem is dat de belasting eigenlijk vooral geheven wordt buiten het kiesdistrict van de Brusselse regering. ‘Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voert een stadstol in maar degenen die de tol betalen komen van buiten Brussel.’ De Coninck vindt dit discriminatie en een zuivere pestbelasting. ‘Je heft geen belasting op mensen die niet voor jou kunnen stemmen.’
De pendelaars
Pendelaars die uit Vlaanderen of Wallonië komen en werken in Brussel zouden dus iedere keer ze Brussel binnenrijden de tol moeten betalen. ‘Voor de Brusselaars is er inderdaad sprake van een belastingverschuiving, maar voor de Vlaming is dit een extra belasting.’ Niet iedereen heeft het alternatief om met het openbaar vervoer te reizen, benadrukt De Coninck. ‘Mensen die echt de wagen nodig hebben om naar het werk te gaan worden dus bedankt met een extra belasting.’
Het is ook niet de eerste keer dat Brussel maatregelen neemt die de Vlaamse pendelaars treffen zonder hierover eerst te overleggen. ‘Zo worden de invalswegen naar Brussel omgevormd tot stadsboulevards voor groen en langzaam verkeer.’ Er is geen overleg geweest waardoor dit een eenzijdige beslissing van Brussel is. ‘Brussel waant zich op een eiland en voert een eigen beleid.’
Het doel van Brussel
In andere landen waar men een stadstol invoert gaat dat steeds gepaard met allerlei alternatieven, zegt De Coninck. ‘Het meest rechtvaardige is dat die alternatieven beginnen buiten het taxatiegebied. Maar in het geval van Brussel gaat het over een zuivere belastingverhoging. Ze verkopen het als een idee om files aan te pakken maar er worden geen alternatieven voor pendelaars voorzien.’
Het Brusselse bestuur heeft de mond vol van samenwerking maar in overleg gaan met de andere gewesten lukt niet, zegt De Coninck. Er komt vanuit Brussel geen reactie op de vraag om in overleg te gaan en de studies waarop ze zich baseren om de stadstol in te voeren over te maken.
De Vlaamse investeringen in de Brusselse ring
De Vlaamse regering investeert in de Brusselse ring aangezien die voor een groot deel in Vlaanderen ligt. Zal Brussel de inkomsten van de stadstol gebruiken om hier mee in te investeren? De Coninck denkt van niet. ‘De werken aan de Brusselse ring zijn een project dat Vlaanderen volledig zelf bekostigt.’
Het standpunt van de Vlaamse regering over de stadstol is duidelijk. ‘Brussel kan die niet eenzijdig invoeren en hij zal ervoor zorgen dat veel bedrijven zich buiten Brussel gaan vestigen.’ Daarnaast zal de tol er voor zorgen dat veel inwoners uit de Brusselse rand zich zullen verplaatsen naar een andere centrumstad voor bijvoorbeeld cultuur en dienstverlening.
Consequentie van een confederaal model?
In ons model van een confederaal systeem gaan wij uit van samenwerkingsfederalisme, zegt De Coninck. ‘Samenwerken en overleggen is goed, maar dat moet niet leiden tot maatregelen op elkaars actieterrein.’ De Vlaamse regering wil liever zelf het mobiliteitsbeleid bepalen in de Brusselse rand. Dit hoeft niet te gebeuren door het Brusselse bestuur. ‘We hechten veel belang aan autonomie en de bevoegdheden van ieder niveau.’
Groen lijkt de enige partij die de stadstol nog volop verdedigt. ‘Open VLD zit hier in een lastig parket aangezien ze ook deel uitmaakt van de Brusselse regering, en ook Wallonië plaatst vraagtekens bij de Brusselse stadstol.’
Redacteur artikel: Rani De Leeneer
Beluister ook onze andere podcasts:
Categorieën |
---|
Personen |
---|
David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.
Neyskens en Asselman brengen informatie over de rechtszaken tegen Trump, de actie van de migranten in de VS en voorspellen de senaatsverkiezingen.
Evolueren we naar een politiek model zoals in een communistische eenpartijstaat? Ontdek het in ‘Ondernemen in Achterland 1.0’.