TitelDe oudste ronde van Vlaanderen
AuteurAnton Ervynck
UitgeverDavidsfonds
ISBN9789058268259
Aantal bladzijden280
Prijs€ 29.5

De oudste Ronde van Vlaanderen is een vreemd, maar prachtig boek. Zoals we van uitgever Davidsfonds gewoon zijn is dit een schitterend geïllustreerd en mooi vormgegeven boek dat een stevige koffietafel verdient om op uitgestald te worden. Niet omdat het een zwaarwichtig boek is, integendeel, ook al gaat het om een ‘archeologisch parcours’ doorheen Vlaanderen (héél Vlaanderen, niet de ‘Vlaanders’ van de Woestijnvis-Ronde). In een sneltreinvaart brengt dit boek u geografisch van Veldwezelt (Hezerwater) – Vlaanderens belangrijkste vindplaats van resten van jagers-voedselverzamelaars – tot de resten van de Keltische vesting op de Kemmelberg. U reist er ook mee doorheen de tijd: van de homo neanderthalensis tot de Grote Oorlog in de Westhoek. Via korte hoofdstukken met voor zowat elke pagina tekst een grote foto, leert u Vlaanderen kennen zoals u het allicht nog niet kende. Boven én onder de grond. Roemrijk, tot de verbeelding sprekend, onverwacht. Dit is een groot boek. Letterlijk én figuurlijk. Voor een prachtige inleiding tot het archeologische Vlaanderen miste ik wel een korte inleiding op archeologische technieken. Mocht dat even bevattelijk geschreven zijn als de rest van het boek, ware dit een mooie surplus. Maar toch, deze ‘oudste ronde’ is er één die het waard is. Alleen het formaat weerhoudt u ervan om het boek als een reisgids doorheen ons land te gebruiken.

Karl Drabbe is uitgever van ERTSBERG. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.