TitelDi Rupo I: een nieuw België?
AuteurBart Verhulst
UitgeverBorgerhoff & Lamberigts
ISBN9789089312570
Aantal bladzijden72
Prijs€ 7.95

Borgerhoff & Lamberigts hebben een nieuw format voor een actuele reeks boekjes (gouden kaft, samenwerking met de VRT op de kaft). Het begon met een boekje vlak na de verkiezingen van Michael Van Drogenbroeck. En zie kort na het goedkeuren van het regeerakkoord stond daar opnieuw een VRT journalist met een boekje: Bart Verhulst met een korte bespreking van de akkoorden die deze regering op de been moeten houden. De journalist doet dat door een antwoord te zoeken op drie vragen: wat was het probleem? Hoe wordt dat opgelost? En is het een goede oplossing? Met die drie vragen overloopt hij eerst het BHV-akkoord, vervolgens de financieringswet, dan de staatshervorming om te eindigen met het regeerakkoord. Daarna krijgt u nog een hoofdstukje waarin Di Rupo kort wordt gesitueerd en een besluitend hoofdstukje. Allemaal verkleinwoordjes, want het bovenstaande staat allemaal op 72 pagina’s, en ze zijn niet eens dicht bedrukt. Geen diepzinnige uitvlooiing van de akkoorden dus, maar een overzicht. Verhulst pakt het dus zeer ‘basis’ aan, maar hij blijft objectief en geeft kort de pro’s en contra’s. Verhulst houdt op het einde bij het beantwoorden van zijn vragen een slag om de arm. Is het een goede oplossing? Bij de eindconclusie vraagt hij zich wat vertwijfeld af of het allemaal de moeite waard is geweest die 535 dagen crisis. Een goed boekje voor wie snel iets meer wil weten, een goede aanloop naar meer

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.