Idealisme en engagement
Louis Vos
Acco
9-789033-48-1116
547
€ 32.5

In de middelbare scholen werden de jongens – meisjes kwamen er amper aan te pas – voorbereid om maatschappelijk, katholiek, missionerend, leidend te zijn in hun leven. Alles voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Christus was het Leitmotiv van de vele collegepriesters die meermaals indrukwekkende leraren bleken te zijn.Vos portretteert het Sint-Romboutscollege van Mechelen als voorbeeld van een succesvolle kweekschool. Aan de universiteit, en de klemtoon is Leuven, werd de inzet en toewijding aangedikt en leerden de studenten in de eerste plaats zich te richten naar ‘notabele’ banen als daar zijn: geneesheer, advocaat, leraar. De wetenschappen kwamen op de laatste plaats, stelt Vos en wijst op de rol van Piet de Somer als pionier van een Vlaamse universiteit die eindelijk en volop ging voor de hoge wetenschap. Het idealisme en engagement voor AVV-VVK werd het idealisme en engagement voor een rode revolutie. Een katholieke training wordt makkelijk een andere roeping. De Derde Wereld verving de taalgrens, het boekje van Mao de toespraken op de IJzerbedevaart. De zogenaamde Nieuwe Kosmopolieten verdoemden wat zij generaties aanbaden.

Dit artikel wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Karl Drabbe

Karl Drabbe is uitgever non-fictie bij Vrijdag en van Doorbraak Boeken. Hij is historicus en wereldreiziger en werkt al sinds 1993 mee aan Doorbraak.