JavaScript is required for this website to work.

Delirium: thriller over roerige periode na moord op Theo van Gogh

Sid Lukkassen15/11/2023Leestijd 1 minuut

De moord op de cineast Theo van Gogh ligt bijna twintig jaar achter ons. Moslimfundamentalist Mohammed Bouyeri schoot de regisseur neer met een handpistool, sneed zijn keel over en kerfde met een vleesmes een jihadistische boodschap in zijn lichaam. Erick Overveen schreef daarover Delirium, een aangrijpende roman.

Het is een periode die bij velen in het geheugen staat gegrift. Vanwege de clashes tussen moslims en de rest van de Nederlandse Samenleving en vanwege de regenteske reactie van de cultureel-maatschappelijke elite op een onbehagen dat zich al decennia had opgebouwd.

Kerken en moskeeën werden in brand gezet, cartoonisten uit hun bed gelicht, kunstwerken die Van Gogh eerden verwijderd uit de publieke ruimte, allemaal zogezegd om ‘onlusten te voorkomen’. Overveen brengt deze periode op aansprekende wijze tot leven.

Het is eigenlijk niet helemaal correct te zeggen dat Delirium over de moord op Theo van Gogh gaat. Er is meer. Het boek is opgebouwd uit drie verhalen die samen één groter verhaal vormen. Het eerste verhaal gaat over de affaire tussen de hoofdpersoon Arthur en Luna van Bohemen, een verleidelijke adolescente, model en actrice. Zij haalt alles uit de kast om Arthur het hoofd op hol te brengen. In het tweede verhaal zit Arthur in de cel. Het derde gaat over Theo van Gogh.

Moslimradicalisme versus Westers vrijdenken

De spanningen in het hart van de multiculturele maatschappij, die de moord op Van Gogh in een uitbarsting naar boven bracht, zijn vandaag niet meer op dezelfde wijze relevant als toen. Corona heeft veel ondergeploegd en de strijdende moslims lijken van strategie veranderd: ze zoeken minder de confrontatie met de Nederlandse samenleving. Het zal onze tijd wel duren en de demografie zal wel haar werk doen, lijkt de nieuwe gedachte. Waarom slapende honden wekken?

Als terugblik is dit boek een aanrader. Het is het betere literair en intellectueel vermaak.

Sid Lukkassen (1987) studeerde geschiedenis en filosofie. Hij is onafhankelijk denker, vrijwillig bestuurslid van de Vlaamse Club Brussel en inspirator van De Nieuwe Zuil. Hij schreef onder andere 'Avondland en identiteit' en 'Levenslust en Doodsdrift'. Hij promoveerde op 'De Democratie en haar Media'.

Commentaren en reacties