JavaScript is required for this website to work.
post

Sir Roger Scruton bij Doorbraak

Harry De Paepe11/8/2017Leestijd 2 minuten

Sir Roger Scruton werd door de Nederlandse rechtsfilosoof Andreas Kinneging ooit ‘een cultfiguur’ genoemd. Het is helemaal terecht, maar anderzijds ook heel vreemd om de bescheiden man zo te omschrijven. Scruton mag dan wel wereldfaam genieten en inmiddels geridderd zijn door ‘His Royal Highness the Prince of Wales’ – een bewonderaar – hij bekijkt zichzelf nog volop als een zoekende. …

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Sir Roger Scruton werd door de Nederlandse rechtsfilosoof Andreas Kinneging ooit ‘een cultfiguur’ genoemd. Het is helemaal terecht, maar anderzijds ook heel vreemd om de bescheiden man zo te omschrijven. Scruton mag dan wel wereldfaam genieten en inmiddels geridderd zijn door ‘His Royal Highness the Prince of Wales’ – een bewonderaar – hij bekijkt zichzelf nog volop als een zoekende. De filosoof is sterk verbonden met de grond waar hij op woont en leeft. Dat zagen we onder meer vorig jaar in de prachtige uitzending ‘Wanderlust‘ waarin Alicja Gescinska sir Roger meesterlijk in beeld bracht.

Doorbraak heeft nu het genoegen om bijdrages van sir Roger Scruton aan zijn lezers te bieden. We publiceren ook het uitgebreide interview dat Jean Pierre Rondas met de filosoof voerde. De eerste tekst van sir Roger en de eerste delen van het interview raken meteen de kern van waar Doorbraak mee bezig is: natie en natievorming. Scruton hecht veel belang aan het gevoel van ergens thuis te zijn en er zich verbonden te weten met zij die hem voorgingen en hem zullen volgen. Hij diepte dat hele thema overigens uit in een van zijn – naar mijn mening – meest sublieme werken: ‘England, an elegy’.

Op zoek naar ’thuis-zijn’

We kennen de man vooral als de belangrijkste eigentijdse exponent van het conservatisme. De eerste keer dat ik zelf Scruton ontdekte was overigens via de radiouitzendingen van Rondas. Ik werkte toen nog als jobstudent in een bloemenwinkel waar ik op de middag heer en meester was. Rondas was mijn vaste kost. Daar hoorde ik Roger Scruton voor het eerst zijn kijk op de wereld uiteenzetten.

In een nu haast onvindbaar boekje uitgegeven door de Nederlandse Edmund Burke Stichting ‘De betekenis van het conservatisme’ beschrijft hij hoe hij zijn eigen denken voor het eerst kon plaatsen. Het was een reactie tegen het straatgeweld dat onder zijn eigen raam afspeelde. Scruton studeerde in Parijs en zag ‘1968’ gebeuren. Hij omschrijft zijn conservatisme als ‘een duurzame visie op de menselijke samenleving, een visie waarvan het altijd moeilijk zou zijn de waarheid in te zien, nog moeilijker om die aan anderen mee te delen, en het allermoeilijkst om dienovereenkomstig te handelen.’ De filosoof is op zoek ‘naar een verloren ervaring van thuis-zijn. En onder dat gevoel van verlies ligt, neem ik aan, de blijvende overtuiging dat wat verloren is gegaan ook weer kan worden heroverd – niet noodzakelijk zoals het eerst was, maar zoals het zal zijn als het weloverwogen wordt teruggewonnen en opnieuw gemodelleerd.’

U krijgt nu de kans om regelmatig een deeltje van die visie en zijn zoektocht te lezen op onze pagina’s. En, zoals dat met een filosoof als sir Roger Scruton gaat, zal u ervan houden of net helemaal niet. Zo hoort dat bij Doorbraak.

 

Harry De Paepe (1981) is auteur en leraar. Hij heeft een grote passie voor geschiedenis en Engeland.

Commentaren en reacties