Forum
Is de terrorist van de kerstmarkt in Maagdenburg toch een islamist?
Waarom viseert een moslimhater een kerstmarkt? Het antwoord is wellicht het islamitische concept ’taqiyya’.
—
Erik Bruyland is beroepsjournalist en auteur van 'Kobalt blues - de ondermijning van Congo (1960-2020)', Uitgeverij Lannoo. Hij is geboren en getogen in Congo, waar hij van 1978 tot 1984 de familiale onderneming leidde en woont nu deels in Indonesië en België.
Mensen leggen bloemen neer op de plaats waar de bloedige aanslag plaatsvond.
foto © Belga Image
Waarom viseert een moslimhater een kerstmarkt? Het antwoord is wellicht het islamitische concept ’taqiyya’.
Waarom viseert een moslimhater die de Duitse staat wil treffen uitgerekend een kerstmarkt? Het antwoord en een mogelijke verklaring is hoogst waarschijnlijk het islamitische concept ‘taqiyya’ dat moslims toestaat om hun geloof te verbergen of te loochenen als ze bedreigd of vervolgd worden.
Filip Michiels fileerde op Doorbraak haarfijn de contradicties in het officiële discours en de media waarbij de dader van de terroristische aanslag in Maagdenburg, Taleb Al Abdulmonsen, vrij snel werd weggezet ‘als een extreemrechtse moslimhater die uit woede over de islamisering van Europa Duitsland wou treffen’. Voor de media was hiermee de kous af: een extreemrechtse terrorist, bovendien met sympathieën voor de uiterst rechtse partij AfD.
Maar wacht even: een extreemrechtse moslimhater richt bewust een bloedbad aan op een kerstmarkt? Hier klopt iets niet. Tenzij de man in zinsverbijstering gehandeld zou hebben, maar dat lijkt niet het geval te zijn geweest: hij had de plaats vooraf verkend.
Maar bij kenners van islamitische ideologieën, zoals het wahabisme en de islambroederschap, ging meteen een licht op: bij zoveel tegenstrijdigheden in het profiel dat de westerse media schetsten leek ‘taqiyya’ de enige plausibele verklaring te zijn. Of althans een mogelijke hypothese om verder te graven. Zeker wanneer je dit islamitische concept in verband kan brengen met beweringen van Salman Al-Ansari, een prominent Saoedisch politiek commentator ‘dat Abdulmohsen in contact zou hebben gestaan met bekende moslimextremisten van Saoedische afkomst in Canada en het Verenigd Koninkrijk, die gelinkt kunnen worden aan IS en Al Qaeda’.
‘Taqiyya’ als dekmantel
Heel beknopt komt ‘taqiyya’ er op neer dat het moslims toegestaan is om onder zeer specifieke omstandigheden te liegen of niet-moslims te doen geloven dat ze ‘vrienden’ zijn, dat ze aan hun kant staan en als minderheid volledig geïntegreerd zijn in de samenleving van de meerderheid. En hoe kan je meer ‘Duitser’ zijn dan door je voor te doen als AfD’er? Zo werkt ‘taqiyya’ als dekmantel.
Oorspronkelijk waren het de sjiietische minderheden die, om stand te houden tegenover de soenitische meerderheid in de islam, zich beriepen op vers 3:28 en 2:225 van de Koran.
Vers 3:28: ‘Laat gelovigen (moslims) geen ongelovigen (niet-moslims) als vrienden en bondgenoten nemen in plaats van gelovigen. Wie dit doet, zal geen relatie met God hebben – tenzij u zich maar tegen hen beschermt, door voorzorgsmaatregelen te nemen’.
En vers 2:225 zegt over die voorzorgsmaatregelen: ‘Allah zal u niet ter verantwoording roepen voor onopzettelijke eden, maar voor wat u in uw hart van plan was. En Allah is Alvergevensgezind, Meest Verdraagzaam’.
Abdulmonsen is geboren als sjiiet in Saoedi-Arabië, het bastion van het soennisme. Het is mogelijk een van de redenen waarom hij dat land verliet, al zou hij door de Saoedische veiligheidsdiensten ook om andere feiten vervolgd zijn geweest. Hoe dan ook, interessant is dat de Indiase kwaliteitskrant ‘India Today’ de dag na de aanslag getuigenissen publiceerde – met naam en toenaam – van meerdere moslims en ex-moslims die de Saoedi-sjiietische-vluchteling gekend hebben.
Pseudo-atheïst
Zij beweren dat Taleb Al Abdulmonsen zich voordeed als ‘atheïst’, hoewel hij dat helemaal niet zou zijn geweest en zelfs ex-moslims had bedreigd. Zij twijfelen er niet aan dat de aanslag op de kerstmarkt ‘door een moslimhater die zou aanleunen bij de AfD’ een typisch geval moet zijn van islamietische taqiyya: een doctrine die toestaat om te liegen en te bedriegen ter bevordering van islamitische doelstellingen.
Als dit het geval zou zijn, mag men dit voorval van taqiyya uiteraard niet veralgemenen naar de hele moslimgemeenschap, maar tegelijk ook niet als hypothese negeren uit vrees weggezet te worden als complotdenker en extreemrechtse racist.
Want een uitzondering is het niet: Bin Laden beriep zich in zijn beginjaren op taqiyya om zijn samenwerking met de Amerikanen te rechtvaardigen. Recenter had Abdul Shokoor Ezedi, een Afghaanse asielzoeker in het Verenigd Koninkrijk, zich zelfs als christen laten dopen, maar werkte onderhuids samen met moslimextremisten. Evenmin is het uit te sluiten dat de onverwachte ‘bekering’ van de nieuwe sterke man in Syrië, Abu Mohammed Al-Jawlani, van prominent Al Qaeda- en IS-aanhanger tot een tolerante democraat ook een vorm van taqiyya zou kunnen zijn.
Erik Bruyland is beroepsjournalist en auteur van 'Kobalt blues - de ondermijning van Congo (1960-2020)', Uitgeverij Lannoo. Hij is geboren en getogen in Congo, waar hij van 1978 tot 1984 de familiale onderneming leidde en woont nu deels in Indonesië en België.
Westerse analisten maken zich zorgen om de verkiezing van oud-generaal Prabowo Subianto tot president van Indonesië. Terecht?
‘De papieren krant bestaat nog, maar je voelt aan alles dat dat niet zo lang meer gaat duren’, meent Jonathan Hendrickx.