Wij gaan viraal
Delen-knop beslist over succes Doorbraak-project
Doorbraak.be heeft de herstart niet gemist. In een minimum van tijd verspreidt het doorbraak-virus zich steeds dieper in de poriën van lezend Vlaanderen. Hoe werkt het?
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementHet Radio1-programma Joos (eigenlijk was het Imbo) sneed donderdag het onderwerp Doorbraak aan (lezen). Knack-hoofdredacteur Jörgen Oosterwaal merkte daar op dat de moderne communicatietechnologie de drempel voor nieuwe media-initiatieven erg verlaagt. ‘Wij gaan viraal’, reageerde Peter De Roover die daarmee bij sommige luisteraars de indruk wekte dat de redactie collectief aan een bijzondere en vooral vieze ziekte lijdt.
‘Ik blijf dat een vreemde zegswijze vinden’, twitterde @janjagers. Taalraadsman @ruudhendrickx17april reageerde prompt: ‘Viraal gaan is letterlijk vertaald Engels. In de internetwereld weet iedereen van je bedoelt.’
Communicatiespecialist Hans Claesen beschrijft het fenomeen heel eenvoudig (lezen). Een waarheid die iedereen kent: ‘De beste manier om een boodschap te verspreiden is de zogenaamde mond-tot-mondreclame. Persoon A, die het bericht lanceert, vertelt het aan persoon B, C en D. Zij vertellen het op hun beurt elk aan 2 personen verder. Zo heb je in twee niveaus 10 mensen bereikt. Zij vertellen het op hun beurt verder, enz…’
En dat is natuurlijk helemaal het concept van www.doorbraak.be. Via het web kunnen wij eenvoudig, snel en goedkoop nieuwe mensen bereiken met ander nieuws. Het verschil tussen doorbraak.be en bussen in Hasselt is duidelijk: wij blijven voor onze lezers gratis. Onze kanalen heten facebook, twitter en andere vormen van elektronische communicatie.
Wat evenwel pas echt ons startsucces verklaart, is de geestdrift waarmee surfers onze artikels delen via het web. Die zalige ‘delen’-knop maakt een wereld van verschil en bevordert iedereen tot mogelijke nieuwsverspreider. Dat engagement van vele lezers die zich vereenzelvigen met het project-Doorbraak, is iets wat niet weinig andere media ons benijden.
De herstart van de vernieuwde Doorbraak.be werd in ruime kring met veel aandacht opgemerkt. Of het ook een succes blijft, of het zal lukken of mislukken, wordt in grote mate bepaald door die ‘delen’-knop.
<Vindt u dit artikel informatief? Misschien is het dan ook een goed idee om ons te steunen. Klik hier.>
Categorieën |
---|
De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.
Actief in vastgoed? Dan hebben we goed nieuws. Doorbaak maakt een vastgoedbijlage bij het Doorbraak Magazine.
De laatste Amerikapodcast voor de presidentsverkiezingen: over een eekhoorn, vuilnis en slechte grappen.