Bedrijven verhuizen van Brussel naar Wallonië
Files, werkzaamheden en onveiligheid fnuiken Brusselse ondernemerszin
foto © Unsplash
Wallonië heeft er netto 1.001 bedrijven bij. Het grootste deel onder hen verlaat Brussel. ‘We hadden de indruk dat we daar niet welkom waren.’
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnement822 bedrijven verhuisden in 2021 en 2022 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest naar Wallonië. Dat blijkt uit Statbel-cijfers die Waals minister van Economie Willy Borsus (MR) verzamelde en waar Le Soir over bericht.
De overige 179 bedrijven die Wallonië er in dezelfde twee jaar netto bij kreeg, kwamen uit Vlaanderen. Wallonië blijkt steeds aantrekkelijker te worden. Ter illustratie: in 2021 en 2022 kozen 3.642 bedrijven ervoor om te verhuizen naar Wallonië, terwijl er 2.641 weggingen.
Bereikbaar
De grote troef van Wallonië blijkt bereikbaarheid. Dat zegt althans Alain Devos, CEO van Electric, een bedrijf dat elektrisch materiaal verkoopt. Devos verhuisde van Anderlecht naar Nijvel. ‘We hadden er flink genoeg van, van al die werkzaamheden en files in Brussel’, zegt Devos aan Le Soir. ‘Als je als bedrijf niet meer weet hoe je je moet verplaatsen, dan stopt het. Met de werkzaamheden aan de Noord-Zuid-spoorbrug en daarna de metro, is een deel van onze klanten gaan lopen.’
Devos hekelt ook het groeiende onveiligheidsgevoel in Anderlecht: ‘We voelden ons almaar meer in een wetteloze zone. En de mensen die in de buurt woonden, kwamen niet bij ons kopen.’
Versnipperd
De versnippering van bevoegdheden in de hoofdstad speelde Electric ook parten, gaat Devos verder. ‘Mijn voordeur lag in Anderlecht, het magazijn in Brussel-Stad. Als we de politie nodig hadden, wezen beide politiezones naar elkaar. Brussel zou beter af zijn als er geen negentien gemeenten waren, maar één gewest.’
‘We kregen in Brussel ook meer en meer het gevoel dat bedrijven niet welkom waren, zeker niet toen we bijvoorbeeld informatie opvroegen bij de gemeente. Het beleid denkt in Brussel wel aan het welzijn van de burger, maar niet aan dat van bedrijven.’
Kilometers
Een van de problemen in Brussel is ‘Good Move’, zo blijkt uit het artikel in Le Soir. Dat ecologische Brusselse mobiliteitsplan zorgt voor minder verkeer, maar ook voor slechtere doorstroming. Ook voor veel Brusselaars is het plan een doorn in het oog.
Wat zegt Devos? ‘We hebben zelf best veel ecologische maatregelen genomen, zoals hybride voertuigen aankopen, laadpalen voor elektrische voertuigen installeren en zonnepanelen plaatsen. Maar het was nooit genoeg voor de gemeentelijke overheden.’ In Wallonië was de ontvangst volgens Devos anders. ‘In Nijvel is er een goed wegennetwerk. De bereikbaarheid is dus eenvoudig. Voor een logistiek bedrijf is dit erg belangrijk. We doen misschien meer kilometers, maar we doen ze in veel minder tijd.’
Toegankelijke politiek
Waarom koos Devos niet voor Vlaanderen? ‘In Vlaanderen zijn de bedrijfszones voor ons te groot. In Nijvel hebben we gevonden wat we zochten: een rustige omgeving met veel groen. En we werden er heel goed ontvangen door de lokale autoriteiten. Als we om informatie vragen bij de gemeente, staat men klaar om ons te helpen. De politiek is hier toegankelijk.’
Devos laakt wel de Waalse intercommunale overheidsbedrijven die in principe bedrijven zouden moeten helpen. Zoals ORES, de Waalse energienetwerkbeheerder. ‘Die zijn niet efficiënt en snappen niet wat een bedrijf nodig heeft’, klinkt het.
Categorieën |
---|
Personen |
---|
Christophe Degreef is journalist voor Doorbraak. Niet oud, maar wel een tikje old skool.
De steun voor een coalitie van de lokale lijst STIP+ en Vlaams Belang blijft groot in Izegem.
Waterramp in Spanje gebeurde in gebied waar meer dan 50 dammen gesloopt zijn.