Begroting onder de Europese loep
foto © Reporters
Danny Geerts ontleedt Europa’s visie op de Belgische begroting.
Aangeboden door de abonnees van Doorbraak
Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.
Ik neem ook een abonnementOp 23 mei heeft de EU-Commissie zijn jaarlijks lentepakket in het kader van Europees semester 2018 gepubliceerd met o.m. begrotingsdoorlichtingen en beleidsaanbevelingen per land. Uit de overvloed aan (interessante) info leren we dat België het voordeel van de twijfel krijgt en dat maakt de federale regering gelukkig.
Wollige communicatie
In 2017 verbeterde het structureel vorderingensaldo met 0,8%-punten van het bbp, wat beter is dan de EU-norm van 0,6 procentpunten. In 2016 was dat slechts 0,1 procentpunt, zodat over de jaren 2016-2017 België niet ‘slaagt’. Na veel vijven en zessen besluit de EU-Commissie ’there is no sufficient evidence to conclude that Belgium is non-compliant with the required adjustment path towards the medium term objective (MTO)[1] in 2017 and over 2016 and 2017 together’.Tegen de achtergrond van de te verwachten afwezigheid van aanzienlijke maatregelen en de verslechtering van het structureel vorderingensaldo bij ongewijzigd beleid zal dat er mogelijks in mei 2019 en zeker in mei 2020 anders uitzien: ‘following an overall assessment, a significant deviation from the adjustment path towards the MTO is to be expected in 2018 and 2019 putting at risk compliance with the requirements of the preventive arm of the Pact. Belgium is also assessed to be at risk of significant deviation in 2017 and 2018 together’.[2]Het is onwaarschijnlijk dat de EU-Commissie scherpe taal gaat gebruiken in de week voor de parlementsverkiezingen van 26 mei 2019. Mogelijks is dat anders in mei 2020, maar ook dan is het niet zeker dat er een ‘significant deviation procedure’ zou worden gestart tegen België, zoals dat nu het geval is met Roemenië en Hongarije.De moraal is dat de huidige federale regering niet veel te vrezen heeft van de EU-Commissie. De volgende federale regering zal geconfronteerd worden met een wat agressievere EU-Commissie en de harde realiteit. Die kan eventueel nog wat harder zijn dan we nu vermoeden inzake conjunctuur- en/of renteontwikkeling, en/of als de verlaging van de vennootschapsbelasting, die zogenaamd budgettair neutraal is, dat toch niet blijkt te zijn.
Optimism is a moral duty
Te pas en vooral te onpas verwijten sommige ministers van de federale regering dat de EU-Commissie te pessimistisch is in haar vooruitzichten. In de lente van 2017 verwachte de EU-Commissie in 2017 een nominaal vorderingentekort van 1,9% van het bbp,[3] wat uiteindelijk maar 1% van het bbp bleek te zijn. Wat daar zelden wordt bij verteld, is dat betere conjunctuur, éénmalige factoren en lagere rentelasten het overgrote deel van het verschil verklaren. Het structureel primair overschot werd uiteindelijk maar voor 0,2 procentpunten van het BBP onderschat.
Redelijkerwijze kan dit geen grond zijn om het begrotingswensdenken van sommige federale ministers te verantwoorden.
Coda
Midden vorige week publiceerde KBC zijn Economische Vooruitzichten met daarin voor België lagere groeiverwachtingen en hogere overheidstekorten.
Nominaal vorderingentekort in % van het bbp
2018 | 2019 | |
Stabiliteitsprogramma april 2018 | -1,0 | -0,7 |
Lentevooruitzichten EU | -1,1 | -1,3 |
KBC mei 2018 | -1,3 | -1,5 |
—-
Danny Geerts (1951) is gepensioneerd economist. Hij laat regelmatig zijn licht schijnen op de politiek (en het effect op de economie) in zijn eigen webblog.
Oosterweel en de overkapping van de Antwerpse ring kosten vele miljarden. Een zware stadstol lijkt de enige manier om dat te financieren.
De laatste Amerikapodcast voor de presidentsverkiezingen: over een eekhoorn, vuilnis en slechte grappen.