JavaScript is required for this website to work.
post

Dood en verrijzenis van het paasei

Pieter Bauwens11/4/2017Leestijd 2 minuten

Er is nog hoop, aan de paaseieren te zien toch.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

We zijn in de Goede Week, dat betekent dat het zondag Pasen is. Dat is minder goed nieuws voor konijnen, pruimen en lammetjes, maar goed nieuws voor de familiemensen onder ons. Want ook al is niet iedereen christen, Pasen vieren hoort er blijkbaar wel nog bij. Inclusief de mooie traditie van het paaseieren rapen. Een complot van de ouders waar ze zich in tegenstelling tot het neokoloniale en neoracistische sinterklaasfeest, niet voor hoeven te schamen. Niets zo leuk als die kindergezichtjes te zien die de paaseitjes vinden in huis en/of tuin. Niets zo tof als een of andere uitleg over paasklokken of paashaas of beide.

Een ei is geen paasei

En is er hier en daar een GO!-school die het liever over de lentevakantie heeft dan over de paasvakantie? Uit religieuze neutraliteit of bewust beleefde a-religiositeit of een andere onpeilbare reden. Een kniesoor die erover valt.

Maar geen paasfeest zonder controverse. In het Verenigd Koninkrijk was er dit jaar een rel rond paaseieren. The National Trust, die waakt over het erfgoed van het VK, organiseert er elk jaar een zoektocht naar paaseitjes (op de domeinen rond het erfgoed is vaak plaats genoeg), gesponsord door chocoladeproducent Cadbury. Dit jaar, 2017, was beslist om de ‘Easter Egg Trail’, zeg maar de zoektocht naar paaseieren, om te dopen tot ‘Great British Egg Hunt’. Cadbury had op de naamswijziging aangedrongen in de hoop daarmee een nieuw marktsegment aan te boren voor de paaseieren, nu verkocht als ‘seizoenstraktatie’. Waarom zou een Britse hindoe geen chocoladen eitje mee-eten? Kleine percentjes maken rijke ventjes.

En ja, daar kwam een rel van, de Britse PM Theresa May mengde zich in het debat, net als de labourleider Jeremy Corbyn. Pasen maakt deel uit van onze cultuur en daar dingen we niet op af. Daar komt het ongeveer op neer. En Cadbury twitterde algauw bewijzen dat het ook reclame maakte met de vermelding ‘Pasen’ en ‘paasei’. Het kon niet verhinderen dat de ondergang van het Avondland gepaard ging met het verdwijnen van de zoektocht naar de paaseitjes.

Hema

Dat verhaal deed bij mij toch een belletje rinkelen. Had ik die discussie niet al eens eerder gezien? Ja hoor, in de aanloop naar Pasen 2016. Hema had toen beslist om de paaseitjes om te dopen tot ‘verstopeitjes’. Ook hier was het een puur commerciële beslissing en moest de naamsverandering een ander publiek warm maken voor de … seizoenstraktatie. Leuk toch eitjes verstoppen en het heeft niets met Pasen te maken.

Dit jaar geen heisa in Vlaanderen of Nederland. Bij Hema koop je dit jaar opnieuw paaseitjes, zonder media-aankondiging, gewoon in alle stilte. Er is gelukkig nog geen melding gemaakt van vertwijfelde, vorig jaar nieuw aangeboorde doelgroepen, die in de winkel tevergeefs op zoek zijn naar ‘verstopeitjes’.

Wie weet was het een complot van Hema om christelijke en voor-christelijke gewoontes via commerciële weg op te dringen aan nieuwkomers. Ach, met Pasen gloort verrijst de nieuwe hoop. Die ondergang van het Avondland? Vijgen na Pasen zijn het.

Oren

En niemand die er een aanfluiting van onze cultuur in ziet dat je die paaseitjes al in januari in de winkel vindt. Volgens mij komen de paaseieren rond Pasen de meeste Europeanen al de oren uit. Maar dat is een ander verhaal.

Foto © Hema.be

Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak. Journalistiek heeft hij oog voor communautaire politiek, Vlaamse beweging, vervolgde christenen en religie.

Commentaren en reacties