fbpx


Binnenland, Media

Mediawatcher (juni 2011)




Het Grote Mediadebat toonde echter vooral een kleine inteeltvijver waarin de spelers elkaar voortdurend tegen het lijf lopen. En voorts dat een mediagedachtewisseling onder uitsluitend betrokken partijen, eenzelfde inzicht oplevert dan wanneer je medewerkers van het Paleis rond de tafel zet om te filosoferen over de toekomst van de monarchie.

Ingrid Lieten, minister bij de gratie van Steve Stevaert om redenen die voor de buitenwereld blijkbaar zorgvuldig verborgen moeten blijven, mocht er aanschuiven naast Sandra De Preter, Peter Vandermeersch en Christian Van Thillo.

Nadat ze bij Sanoma was weggezet om er plaats te maken voor ex-algemeen directeur televisie VRT, Aimé Van Hecke, draagt De Preter tegenwoordig de titel van gedelegeerd bestuurder van de VRT. Peter Vandermeersch was ondertussen van Corelio naar de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria overgestapt. Van De Preter en Vandermeersch kon je dus moeilijk verwachten dat ze namens de nieuwe eigenaars van de zendermerken zouden spreken. En omdat ex-VRT’er en Woestijnvis-eigenaar Wouter Vandenhaute verstek liet gaan, maar die andere grote vis, Persgroepbaas Christian Van Thillo, wel was komen opdagen, zat er voor gastvrouw Phara de Aguirre blijkbaar niets anders op dan het debat vooral op te hangen aan de allesverbloemende mediahoffelijkheid.

De afgeborstelde televisieverschijning van Van Thillo op zich volstond trouwens als evenement, want de eigenaar van De Persgroep opereert bij voorkeur in het geborgene. Behalve Arnon Grunberg, die Van Thillo ooit typeerde als ‘doortrapte handelsreiziger’, was nog nooit bij iemand op de gedachte opgekomen om hem het vuur aan de schenen te leggen. De idee alleen al om Van Thillo met één netelige vraag te confronteren, klinkt voor de meeste Vlaamse journalisten blijkbaar als een nachtmerrie.

De gezapige, navelstaarderige mediabubbel-babbel speelde bijgevolg de ene na de andere Vlaamse mediamythe naar de verlengingen. Meest storende daarbij was dat een thema waarvan de krijtlijnen hoofdzakelijk worden bepaald door commerciële belangen, machtsconcentratie en concurrentie, werd verdronken in een bad dat overliep van fletse mijmeringen over creativiteit, talent en responsabilisering. Mediamythes dienen in Vlaanderen vooral om in stand te worden gehouden en ja, het zou nog ‘spannend’ worden aldus Van Thillo: ‘Als de iPad op A4-formaat uitkomt, past het beter voor tijdschriften’.

Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak


steun doorbraak

Dit artikel, cartoon of podcast wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak

Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels, podcasts, cartoons of video-uitzendingen op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.

Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.

Doorbraak redactie

Dit artikel delen


Als abonnee kan u dit artikel gratis verspreiden via sociale media en doorsturen naar uw vrienden. Zij zullen dit artikel volledig kunnen lezen zonder abonnee te zijn of zonder een (proef)abonnement te nemen. Zij krijgen bij het lezen de vermelding dat dit artikel door u wordt aangeboden. Als u dit via email doorstuurt, wordt het emailadres van uw vriend niet genoteerd in de databank.

Commentaren en reacties


Reageren op een artikel? Graag, maar hou het netjes, blijf bij het onderwerp van het artikel en blijf niet eindeloos reageren.  Dit is geen plaats voor scheldpartijen en eindeloze discussies. Niet meer dan 10 reacties per dag per persoon en niet meer dan 3 per artikel graag.  Kijk vooraf even op onze Spelregels en technische problemen
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.
Reacties - klik hier
Als ingelogde bezoeker kan u hier de reacties lezen en deelnemen aan het debat.