JavaScript is required for this website to work.
Binnenland

Mediawatcher (juni 2011)

Doorbraak redactie31/5/2011Leestijd 2 minuten

Het is altijd uitkijken met evenementen die zichzelf groots aankondigen. Vaak is zo’n aankondiging de voorafspiegeling van een grote teleurstelling. Met ‘Het Grote Mediadebat’ op Canvas liep het afgelopen maand niet anders. Aanleiding was de overname van de nichezender VT4 en de kijkcijferdwerg VIJFtv door het triumviraat Woestijnvis, Corelio en Sanoma. Meteen nadat de overnamedeal was beklonken, werd er in Vlaanderen al opgewonden gesproken over de grootste aardverschuiving in ons medialandschap sinds de komst van VTM in 1989, en dat verdiende uiteraard extra duiding.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Het Grote Mediadebat toonde echter vooral een kleine inteeltvijver waarin de spelers elkaar voortdurend tegen het lijf lopen. En voorts dat een mediagedachtewisseling onder uitsluitend betrokken partijen, eenzelfde inzicht oplevert dan wanneer je medewerkers van het Paleis rond de tafel zet om te filosoferen over de toekomst van de monarchie.

Ingrid Lieten, minister bij de gratie van Steve Stevaert om redenen die voor de buitenwereld blijkbaar zorgvuldig verborgen moeten blijven, mocht er aanschuiven naast Sandra De Preter, Peter Vandermeersch en Christian Van Thillo.

Nadat ze bij Sanoma was weggezet om er plaats te maken voor ex-algemeen directeur televisie VRT, Aimé Van Hecke, draagt De Preter tegenwoordig de titel van gedelegeerd bestuurder van de VRT. Peter Vandermeersch was ondertussen van Corelio naar de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria overgestapt. Van De Preter en Vandermeersch kon je dus moeilijk verwachten dat ze namens de nieuwe eigenaars van de zendermerken zouden spreken. En omdat ex-VRT’er en Woestijnvis-eigenaar Wouter Vandenhaute verstek liet gaan, maar die andere grote vis, Persgroepbaas Christian Van Thillo, wel was komen opdagen, zat er voor gastvrouw Phara de Aguirre blijkbaar niets anders op dan het debat vooral op te hangen aan de allesverbloemende mediahoffelijkheid.

De afgeborstelde televisieverschijning van Van Thillo op zich volstond trouwens als evenement, want de eigenaar van De Persgroep opereert bij voorkeur in het geborgene. Behalve Arnon Grunberg, die Van Thillo ooit typeerde als ‘doortrapte handelsreiziger’, was nog nooit bij iemand op de gedachte opgekomen om hem het vuur aan de schenen te leggen. De idee alleen al om Van Thillo met één netelige vraag te confronteren, klinkt voor de meeste Vlaamse journalisten blijkbaar als een nachtmerrie.

De gezapige, navelstaarderige mediabubbel-babbel speelde bijgevolg de ene na de andere Vlaamse mediamythe naar de verlengingen. Meest storende daarbij was dat een thema waarvan de krijtlijnen hoofdzakelijk worden bepaald door commerciële belangen, machtsconcentratie en concurrentie, werd verdronken in een bad dat overliep van fletse mijmeringen over creativiteit, talent en responsabilisering. Mediamythes dienen in Vlaanderen vooral om in stand te worden gehouden en ja, het zou nog ‘spannend’ worden aldus Van Thillo: ‘Als de iPad op A4-formaat uitkomt, past het beter voor tijdschriften’.

De redactieploeg van Doorbraak bestaat uit een grote groep redacteuren. Standpunten en andere artikelen kunnen verschijnen als "De Redactie". Uiteraard betekent dit niet dat al onze redacteuren per definitie aan deze standpunten gebonden zijn.

Commentaren en reacties