JavaScript is required for this website to work.
BUITENLAND

Wil de Europese Commissie alle autofabrieken dicht?

NieuwsLode Goukens10/9/2024Leestijd 2 minuten
Er dreigen problemen voor de Europese autoconstructeurs, ook in de fabriek van
Mini in Nederland.

Er dreigen problemen voor de Europese autoconstructeurs, ook in de fabriek van Mini in Nederland.

foto © BELGA IMAGE

Autofabrikanten in de Europese Unie riskeren monsterboetes als te weinig verkochte nieuwe auto’s elektrisch zijn. Dan maar beter geen auto’s bouwen?

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Elf procent van de verkochte nieuwe auto’s in de Europese Unie zijn elektrisch. Als de Europese consument even terughoudend blijft voor het kopen van stekkerauto’s dan riskeren de Europese autofabrikanten samen tot 15 miljard euro aan boetes in 2025. Het alternatief? 2,5 miljoen auto’s minder bouwen. Vervelend detail: 2,5 miljoen minder, dat is ongeveer een kwart van de totale Europese markt voor nieuwe auto’s in 2023…

Dat nieuws komt van Luca de Meo, voorzitter van de Renault Group, en ook woordvoerder van de Europese autoconstructeurs. ‘Het probleem doet zich niet voor in 2035 of 2040, maar in 2025’, waarschuwde hij. Een gevolg van het gefaseerd beleid van de Europese Unie. Zo zijn er vanaf 2025 zware boetes voor autoconstructeurs met een vlootgemiddelde van meer dan 81 gram CO2-uitstoot per kilometer. De Meo vraagt meer tijd voor de transitie naar elektrische voertuigen.

Die Europese regelgeving is gebaseerd op een berekeningsmethode van het Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA) en werd na het schandaal met de zogeheten sjoemelsoftware – beter bekend als Dieselgate – bij de Europese Unie ingevoerd als methode voor de bepaling van de ‘echte’ CO2-uitstoot. Afgelopen maart publiceerde de Europese Commissie haar eerste rapport daarover. De werkelijke uitstoot van zowel diesel- als benzinemotoren zou 20% hoger liggen dan bij testen voor goedkeuring. Dat verschil lag overigens in lijn met wat de Commissie verwachtte.

Streefdoel

De Meo noemt het streefdoel om tegen 2035 alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s te verkopen onrealistisch. En de verplichte tussenstadia tussen 2025 en 2030 dreigen rampzalig uit te draaien voor de hele sector.

In die tussenstadia moet namelijk een bepaald percentage van de verkochte auto’s al elektrisch zijn. Dat blijkt nu het grote probleem. De verkoop van stekkerauto’s stokte de afgelopen twaalf maanden. Als dat blijft zoals het nu is, gaan de boetes oplopen tot 10 miljard euro, en in het slechtste geval zelfs tot 15 miljard euro. Dat zijn boetes die zelfs de allergrootste autobedrijven de nek kunnen omwringen. Dit terwijl Europees Commissie-voorzitster Ursula Von der Leyen blijft herhalen dat tegen 2035 de markt voor nieuwe auto’s uit 100 procent stekkerauto’s moet bestaan.

Volgens de Europese autofabrikanten betekent het doorduwen van de huidige planning voor elektrificatie van het wagenpark niet meer of niet minder dan het stoppen van een kwart van de Europese productie. Men heeft geen glazen bol nodig om te begrijpen dat ze eigenlijk dreigen met massale autofabriekssluitingen in de EU…

Lode Goukens is master in de journalistiek. Zijn masterproef behandelde de journalistieke cartografie. Voordien was hij jaren beroepsjournalist en schrijver. Begonnen als officieel IBM multimedia developer in 1992 en één van de eerste professionele ontwikkelaars van DVD’s (dvd-authoring) schreef hij ook het eerste Belgische boek over het Internet in 1994. Hij behaalde ook al een master in de kunstwetenschappen en archeologie en een master filmstudies en visuele cultuur. Momenteel is hij bezig aan een master geschiedenis en een doctoraat.

Commentaren en reacties