JavaScript is required for this website to work.
post

Pintje, Sam?

Hoe de promotiestunt rond een geslachtsverandering uitloopt in een bierreclame

ColumnJohan Sanctorum20/5/2019Leestijd 3 minuten

foto © Twitter

BV’s en media maken van transgenders circusfiguren en minimaliseren zo’n ingrijpende verandering op familiaal of sociaal vlak.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Niet het feit dat een man zich beter voelt als vrouw, of vice-versa, en daar iets aan wil doen, kan me wat schelen. Iedereen beschikt over zijn/haar lichaam. Wel dat het transgenderisme een mode aan het worden is die vooral bij BV’s het karakter van een promotiestunt krijgt.
Nu weer een zekere Sarah Bettens, frontvrouw van de Antwerpse rockband K’s Choice, die voortaan door het leven wil gaan als Sam. ‘Op sociale media hebben andere bekende Vlamingen inmiddels hun bewondering uitgesproken voor de beslissing’ lezen we in het Nieuwsblad. Dat gaat dan over Niels Destadsbader,Tom Dice, Eva Daeleman en andere boekskens-figuren, Bo Van Spilbeeck (het verbouwd nieuwsanker waarrond VTM een hele publicampagne opzette), en niet te vergeten natuurlijk de bleitkous van de Warmste Week, Linde Merckpoel.
Allemaal delen ze in de vreugde omwille van de metamorfose, en vooral de publiciteit daarrond die de media hen geven, dagen lang. Het Vlaamse volk leeft mee. Maar kijken we even in het desbetreffende huishouden, dat ligt toch open en bloot ter inzage in Dag Allemaal.

Sarah heeft/had vijf kinderen, die zullen even moeten wennen aan een papa want ze vormde al een Lesbisch koppel met Steph, die haar man verliet en twee kinderen meenam. Kunt u nog volgen? Wacht, het wordt nog ingewikkelder want Sarah, pardon, Sam heeft besloten holebi te blijven, in zijn geval wordt dat dus een die voor de mannen is. Quid haar/zijn partner Steph? Wordt die hetero? Of zou die zich dan ook niet best tot man laten ombouwen? Wordt de kinderen überhaupt iets gevraagd in heel deze travestie? Voor de BV’s lijkt er werkelijk nergens een probleem, noch familiaal, noch sociaal, alles zit prima en gemakkelijk in de beste der werelden. Lezen we overal.

Laten we het zo samenvatten: van geslacht veranderen als van onderbroek, behoort tot de postmoderne lichtheid die de massamedia als gegoten zit, maar wat denkelijk niét als een rolmodel moet gelden voor mensen van vlees en bloed. Het is een stunt, een exhibitionistische circusact, voorbestemd voor lieden die dagelijks de media moéten halen, of ze gaan dood.

Toen ik dat gisteren op mijn Facebookpagina postte, kwamen er wel wat reacties los als zou ik een gebrek aan respect betonen voor mensen die voelen dat ze in het verkeerde lichaam zitten. Het antwoord kwam van het biermerk Jupiler dat in een aantal kranten paginagroot uitpakte met de kop ‘Pintje, Sam?’ Ook op Instagram werd de advertentie gepost, met daarbij het onderschrift ‘Wat denkt ge, @sambettens?’

Geslachtsverandering letterlijk onder de bierkraan: daarmee wordt het publiek karakter van heel de transformatie bezegeld, en verlaat dit definitief de privé-sfeer. Meteen probeert Jupiler zijn mannelijk imago bij te stellen en de transgender mainstream te maken, als een stuk van het voetbalzuipen, ook met croky-chips.

Men kan hiervoor zijn neus ophalen en mompelen: Sanctorum, heb je echt geen belangrijker nieuws? Wel, juist het feit dat heel dat transgendergedoe overgemediatiseerd wordt, en de verbouwde BV’s zich als zogenaamd rolmodel aandienen, maakt het als het ware politiek. Dat er nu ook duidelijk een marketingagenda aan vast hangt en het gegeven gebanaliseerd wordt tot promotiestunt voor een biermerk, slecht bier dan nog, geeft het fenomeen bijna een pornografische ranzigheid. Als Bettens hiervoor zijn goedkeuring niet gaf, moet hij Inbev een proces aandoen, dat hij met de vingers in de… zal winnen. Maar dat ziet er niet naar uit: de bierbrouwer verlengt gewoon de mediaheisa en het is weerom publiciteit voor de rockband. Het managament van K’s Choice heeft overigens laten weten niet te zullen reageren, waarom zouden ze. En wie zegt dat er in het geheim toch geen commerciële deal is gemaakt tussen de biergigant en Bettens en C°?

Dat een deel van de fans zich nu tegen Inbev keert en de campagne ‘smakeloos’ vindt, maar niet tegen het Bettens-management dat aan de basis ligt van de mediatisering, bewijst ook wel hoezeer het lichaam van Sarah/Sam geclaimd wordt als publiek domein. Voor ‘gewone’ mensen die met vragen zitten rond hun eigen seksuele geaardheid en constitutie, is dit helemaal geen referentie. Tijd dat artsen, zorgverleners en psychologen hier eens een punt maken rond intimiteit en privacy.

Johan Sanctorum (°1954) studeerde filosofie en kunstgeschiedenis aan de VUB. Achtereenvolgens docent filosofie, tijdschriftuitgever, theaterdramaturg, communicatieconsultant en auteur/columnist ontpopte hij zich tot een van de scherpste pennen in Vlaanderen en veel gevraagd lezinggever. Cultuur, politiek en media zijn de uitverkoren domeinen. Sanctorum schuwt de controverse niet. Humor, ironie en sarcasme zijn nooit ver weg.

Commentaren en reacties