Tom Van Grieken heeft in De Tijd iets gezegd dat ik van hem niet had verwacht. ‘Ik ben ervan overtuigd dat het christelijke, het Vlaamse en als u wilt zelfs het blanke een dominante factor moet zijn in onze samenleving.’ Sommige lezers zullen misschien geschrokken zijn van het woord ‘dominant’. Moeten de blanken in Europa de niet-blanken domineren? Maar dát is een kwaadwillige lezing van de uitspraak. ‘Dominant’ betekent hier ‘numeriek in de meerderheid’, zoals de Britse variant nu ‘dominant’ is in…
Niet ingelogd - Plus artikel - log in of neem een gratis maandabonnement
Uw Abonnement is (bijna) verlopen (of uw browser moet bijgewerkt worden)
Uw (proef)abonnement is verlopen (of uw browser weet nog niet van de vernieuwing)
Tom Van Grieken heeft in De Tijd iets gezegd dat ik van hem niet had verwacht. ‘Ik ben ervan overtuigd dat het christelijke, het Vlaamse en als u wilt zelfs het blanke een dominante factor moet zijn in onze samenleving.’ Sommige lezers zullen misschien geschrokken zijn van het woord ‘dominant’. Moeten de blanken in Europa de niet-blanken domineren? Maar dát is een kwaadwillige lezing van de uitspraak. ‘Dominant’ betekent hier ‘numeriek in de meerderheid’, zoals de Britse variant nu ‘dominant’ is in de viruscirculatie in ons land.
Vuil
Nee, het woord waar ik van schrok was ‘blank’. De ‘vuile’ Filip De Winter zei 2 jaar geleden nog: ‘Het gaat niet om afkomst of huidskleur. Het gaat om de islam (1).’ En nu haalt zijn ‘nette’ voorzitter er toch weer de huidskleur bij. Toegegeven, na een wat uitlokkende vraag van de journalist.
Paul Collier citeert in Exodus de grote Gallup enquête die aangeeft dat 40 procent van de bevolking van de arme landen zou willen migreren naar een rijk land, als ze daartoe de mogelijkheid had (2). Afrika, dat veel arme landen omvat, telt nu 1 miljard inwoners. In 2050 zou dat al 2 miljard kunnen zijn. 40 procent daarvan is respectievelijk 400 en 800 miljoen. Misschien vindt de sceptische lezer om velerlei redenen dat ie cijfers van Afrikaanse kandidaat migranten erg overdreven zijn. Die velerlei redenen interesseren mij niet zo. Maar wat is dan wél de schatting van die sceptische lezer?
2070
Proxy
Maar er kan ook een rationele reden zijn waarom men een zwarte dominantie in die straat van 2070 verontrustend vindt. De zwarte huidskleur doet dan dienst als ‘proxy’. Het is een makkelijk zichtbaar kenmerk dat min of meer geassocieerd wordt met iets wat minder zichtbaar is: een bepaalde cultuur en mentaliteit. Voor onze dominant zwarte straat in 2070 is die associatie niet helemaal onterecht. Wie veronderstelt dat honderden miljoenen Afrikanen, die ongeveer gelijktijdig wegtrekken uit hun continent en die elkaar in Europa terugvinden, dat die honderden miljoenen in enkele decennia een Europese cultuur en mentaliteit zouden overnemen, die heeft wel een erg roze bril op. Waarom zouden die Afrikaanse immigranten zich immers zo snel aanpassen? Zeker als ze ondertussen ‘dominant’ zijn?
De kans is dus groot dat die zwarten in onze straat van 2070 nogal van cultuur en mentaliteit zouden verschillen van de blanken- en zwarten – in de straten van 2021. En wie denkt dat die verschillen hooguit voor enkele ‘samenlevingsproblemen’ zullen zorgen die met wat tolerantie, begrip en opvoedende affiches kunnen worden opgelost, die heeft zijn roze bril nog altíjd op. Het optimisme is hartverwarmend maar de kans is veel groter dat door zo’n massale en snelle Afrikaanse immigratie ons sociaal, politiek en economisch raderwerk ernstig gaat haperen.
Migratiebeleid versus migrantenbeleid
Recht op kwetsen
Natuurlijk bestaat er zoiets als het recht op kwetsen. Kwetsen kan goed zijn. Racisten mag ik af en toe gerust eens kwetsen, vind ik. Misschien worden ze dan wat minder racistisch. Of misschien blijven ze even racistisch, dat kan ook, maar dan heb ik ondertussen toch eens flink mijn mening gezegd. Moesten ze maar niet racistisch zijn. Hetzelfde geldt voor de christenen. Karel van het Reve vond dat je het niet te vaak moest doen, maar af en toe een christen jennen om zijn absurde geloof in een algoede en almachtige God die niet eens de moeite doet om een zinkende onderzeeër te redden, dat moest kunnen.
Ik heb op mijn blog af en toe een onvriendelijk stuk geschreven over de islam. Misschien reageert een moslim daarop: is er dan iets mis met mijn godsdienst? Wel … euh … als je het mij vraagt … Maar als een zwarte mij zou vragen of er misschien iets mis is met zijn huidskleur dan moet ik niet rond de pot draaien. Het antwoord is: nee. Van Grieken zou, geloof ik, ook niet ‘ja’ antwoorden, maar ondertussen heeft hij met zijn blanke dominantie toch iets in die richting gesuggereerd (3). Dat kan hij in de toekomst beter laten.
(1) Zie hier.
(2) Zie mijn stukjes daarover hier en hier.
(3) Een beetje zoals de foute N-VA-campagne rond Marakesh, die gelukkig maar enkele uren geduurd heeft, suggereerde dat er iets mis was met jonge allochtonen die op hun mobieltje kijken. (Zie mijn stukje daarover hier)