JavaScript is required for this website to work.
Media

Benjamin Dalle: ‘We willen Vlaamse media internationaal een voorsprong geven’

David Geens9/6/2021
Benjamin Dalle verdedigt het Vlaamse mediabeleid

Benjamin Dalle verdedigt het Vlaamse mediabeleid

foto © Belga

Benjamin Dalle gaat dieper in op een aantal speerpunten in het relanceplan specifiek gericht op het Vlaamse medialandschap.

De media is een sector die volop in beweging staat. Innovatie en vernieuwing zijn een constante voor zowel de grote als de kleine spelers binnen dit domein. In het relanceplan ‘Vlaamse veerkracht’ heeft de Vlaamse regering ook heel wat plannen voor de mediasector. Vlaams minister van media, Benjamin Dalle, die altijd al veel aandacht had voor de sector is hier zeer tevreden mee. In deze aflevering van Doorbraak Radio gaat de CD&V-minister dieper in op een aantal speerpunten in dat relanceplan specifiek gericht op het Vlaamse medialandschap.

Heel divers medialandschap

In Vlaanderen zijn er heel wat sterke mediabedrijven. ‘Een krachtige openbare omroep, grote spelers die internationaal actief zijn en heel wat kleinere spelers die ook een heel mooi aanbod hebben.’ Dit diverse landschap zit in een bijzonder snel veranderend medialandschap, zegt Dalle. Die Vlaamse mediabedrijven met dat zeer sterke aanbod worden vandaag veel gelezen, bekeken en geluisterd. ‘De bedoeling is dat dat binnen vijf of tien jaar ook nog het geval is.’ In die zeer uitdagende en internationale context, wilt de Vlaamse overheid de mediasector daarvoor ondersteunen. Ze zetten daarom veel in op die steeds meer digitale omgeving, aldus Dalle.

35 miljoen euro vanuit de Vlaamse veerkracht

Voor die ondersteuning heeft de Vlaamse regering zes projectlijnen uitgedacht. Dit met een totaal van 35 miljoen euro als ondersteuningsbedrag uit het relanceplan ‘Vlaamse veerkracht’. ‘We willen werken als een cross-mediaal, multiplatform meetsysteem.’ Om in te spelen op die steeds veranderende mediasector moeten we weten wat het bereik is bij de Vlaamse mediagebruiker, zegt Dalle. Zo kan je weten hoe de Vlaming nog beter kan bedienen en als mediaplatform veel gerichter werken. ‘Daarvoor hebben we vandaag eerder een oud systeem die het kijk- en luistergedrag nagaat met die oude bakjes bij gezinnen thuis.’ Wij willen werken met een systeem dat effectief kan meten wat het mediagebruik is van de Vlaming, zegt Dalle. Niet alleen op de televisie maar ook online, via applicaties en dergelijke meer.

Een tweede richtlijn gaat over de mediahub. ‘Wij willen dat de mediasector gaat beschikken over een online cloudsysteem dat niet beperkt is tot één bedrijf maar open staat voor alle mediabedrijven.’ Vandaag werken alle grote en ook de kleinere spelers met cloudsystemen, aldus Dalle, maar deze zijn zeer versnipperd. ‘Als je dan bijvoorbeeld videofragmenten wilt uitwisselen tussen bedrijven, dan zie je dat dat niet zo vlot gaat.’ Met dat cloudsysteem willen ze zelfs breder gaan dan die mediasector, zegt Dalle, tot scholen of niet-mediabedrijven.

Desinformatie bestrijden

Een andere belangrijk richtlijn gaat over het bestrijden van desinformatie. ‘We stellen hoe langer hoe meer vast dat valse berichten circuleren, vaak uit het buitenland en via sociale media.’ Wij willen de weerbaarheid van de Vlaming tegen die desinformatie versterken, zegt Dalle. ‘Een absoluut speerpunt daarbinnen is wat wij noemen, mediawijsheid en digitale geletterdheid.’ Dus ervoor zorgen dat de mensen goed kunnen omgaan met die informatie en weten waar ze goed nieuws kunnen vinden.

Via het relanceplan wil de Vlaamse regering ook dat er nog meer academisch onderzoek gebeurt rond desinformatie. ‘We willen innovatieve tools en technologie laten ontwikkelen om desinformatie goed te kunnen detecteren en bestrijden.’ Dit kan journalisten ondersteunen in hun taak, zegt Dalle. Zo zijn er bijvoorbeeld deepfakevideo’s die zo goed zijn dat het geoefende oog zelfs niet ziet dat dat vals is. ‘Technologie en artificiële intellegentie kan daar wel in helpen.’ Een laatste punt is dat ze autonome en journalistieke redacties willen ondersteunen met analytische methodes tegen die desinformatie. ‘De bedoeling is allerminst om ons vanuit de politiek daarin te moeien.’ Wij willen geen ministerie van waarheid, zegt Dalle. ‘Wij willen vooral dat de redacties en journalisten goed gewapend zijn met technologie om daar ook werk van te kunnen maken.’

Met deze plannen wilt de Vlaamse regering komen tot die mediaplatformen van de toekomst. ‘We hebben heel dit plan uitgewerkt samen met de mediaspelers.’ De grote maar ook de kleine en ook met input van de academische sector, aldus Dalle. ‘Als overheid willen we niet zeggen welke innovaties er moeten komen maar datgene wat bottom-up ontstaat bij mediabedrijven ondersteunen.’ Via projectoproepen proberen ze vooral de samenwerking te stimuleren. ‘Zodat de kleinere mediaspelers niet achterblijven.’ Die digitaliseringstrend situeert zich zeer sterk in de Vlaamse regering. Nergens anders in Europa wordt er in het kader van de relance zo geïnvesteerd in media. ‘Zo willen we er voor zorgen dat die sterke Vlaamse media zelfs een voorsprong kan krijgen internationaal.’

Redacteur: Pieter-Jan Volkaert

David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.

Commentaren en reacties