Kathleen Depoorter: ‘De gezondheidsnoodwet is een communistisch werkstuk’
Kathleen Depoorter reageert tegen de sanitaire noodwet van Frank Vandenbroucke
foto © Belga
In deze podcast geeft Katlheen Depoorter meer uitleg over de trage vaccinatiecampagne en de omstreden gezondheidsnoodwet van Frank Vandenbroucke.
De vaccinaties tegen het coronavirus verlopen trager dan iedereen had gehoopt en ook het wettelijke kader om het parlement opnieuw meer te betrekken bij de besluitvorming laat op zich wachten. Naast de pandemiewet is er een gezondheidsnoodwet in opmaak dat een wettelijk kader moet bieden bij een volgende pandemie. In deze aflevering van Doorbraak Radio geeft Kathleen Depoorter, federaal volksvertegenwoordiger voor de N-VA, haar analyse van de trage vaccinatiecampagne en de gezondheidsnoodwet.
De trage vaccinatiecampagne
De vaccinatiecampagne tegen het coronavirus komt traag maar gestaag opgang. De vaccinatiecentra zijn klaar om iedereen een prik te geven maar de vaccinaties worden trager geleverd dan aanvankelijk gehoopt. De trage levering van vaccins waar we nu mee geconfronteerd worden vindt reeds zijn oorsprong in het begin van de coronacrisis, zegt Depoorter. ‘In mei stelde ik al vragen aan toenmalig minister De Block over de vaccinatiestrategie en men is die te traag beginnen uitrollen.’ Die vertraging voelen we tot op de dag van vandaag nog altijd, benadrukt Depoorter. Er is nu pas meer informatie over wie nu de risicopatiënten zijn die voorrang krijgen bij de vaccinatie.
België plaatste via de Europese groepsaankoop bestellingen bij vijf farmaproducenten. Maar de trein sputtert. Er doen zich veel problemen voor en de EU is wat naïef geweest in het afsluiten van de contracten met de farmasector. Israël, VK en VS zijn veel sneller in het vaccineren omdat ze een resultaatsverbintenis hebben opgenomen in de contracten met de farmaproducenten. Naast de EU heeft ook de federale regering zijn aandeel in de trage vaccinatie. België heeft zich gewoon aangesloten bij de groepsaankoop en is niet proactief gaan optreden zoals Frankrijk, Duitsland, italië en Nederland wel hebben gedaan, zegt Depoorter. België zat in tegenstelling tot onze buurlanden niet mee aan de onderhandelingstafel bij het sluiten van de contracten. ‘Een belangrijk lidstaat zoals België had meer proactief moeten optreden.’
Het dossier van de vergeten handtekening
België liep 2,5 miljoen vaccins mis door een vergeten handtekening. De Europese Commissie tekende in december op 100 miljoen extra Pfizer-vaccins in maar België ondertekende dit contract niet waardoor de commissie veronderstelde dat we geen extra vaccins nodig hadden. Men heeft dat proberen rechtzetten door bij de volgende bestelling in te tekenen op 7,5 miljoen extra vaccins maar tot op de dag van vandaag is er nog altijd geen bevestiging dat België 15 miljoen Pfizer-vaccins in totaal zal ontvangen, zegt Depoorter.
De gezondheidsnoodwet
Naast de pandemiewet van minister Verlinden is er ook een gezondheidsnoodwet in opmaak. De gezondheidsnoodwet van minister Vandenbroucke moet een juridisch kader bieden om in een sanitaire noodtoestand mensen of goederen op te vorderen. Dit betekent dat de regering binnen de Europese regels bijvoorbeeld de export van geneesmiddelen zou kunnen verbieden. Het is positief dat er een wettelijk kader gecreëerd wordt maar de tekst focust te sterk op de coronacrisis, vindt Depoorter. In deze crisis is er een gebrek aan leiderschap en voorbereiding en een juridisch kader kan er inderdaad voor zorgen dat we beter voorbereid zijn op een volgende crisis.
Maar Depoorter stelt zich vragen bij de werktekst van de gezondheidsnoodwet, dat ze een communistisch werkstuk noemt. De minister van volksgezondheid kan volgens de tekst zelf bepalen wanneer we ons in een pandemie bevinden en wanneer de wet kan worden toegepast. Daarnaast is er ook weinig parlementaire controle mogelijk, wat problematisch is, zegt Depoorter. ‘De minister kan aan de hand van deze wet bedrijven sluiten en andere opvorderen, dat is niet de ideologie waar wij voor staan.’
De productie van geneesmiddelen
Volgens de werktekst van de gezondheidsnoodwet zou de staat de productie van geneesmiddelen kunnen overnemen in tijden van een pandemie. ‘Innovatie wordt daardoor een halt toegeroepen.’ Zonder een gezond concurrentieniveau tussen de verschillende producenten waren er mogelijk minder verschillende vaccins voorhanden. Daarnaast is het ook niet altijd zo dat wanneer de staat de zaken in handen heeft het altijd beter verloopt, zegt Depoorter. De diensten, zoals de FOD volksgezondheid, waarvan duidelijk is gebleken dat ze niet optimaal werken krijgen door de gezondheidsnoodwet juist meer macht. Die diensten moeten eerst geoptimaliseerd worden, vindt Depoorter.
Het grote risico is dat farmaproducenten hun productielijnen naar het buitenland zullen verhuizen. ‘Farmabedrijven zullen minder snel in België investeren wanneer één minister tijdens een gezondheidscrisis het personeel en de productie zou kunnen opeisen.’
Auteur artikel: Rani De Leeneer
Categorieën |
---|
Personen |
---|
David Geens is IT-engineer en bestuurder en investeerder in verschillende vennootschappen. Bij Doorbraak focust hij zich op de audiovisuele activiteiten zoals de podcast en video interviews.
Neyskens en Asselman brengen informatie over de rechtszaken tegen Trump, de actie van de migranten in de VS en voorspellen de senaatsverkiezingen.
De scherpste kantjes er afvijlen, dat is ook met een nieuwe oppositiekuur in het vooruitzicht geen optie, benadrukt Tom Van Grieken (VB).